Així que ... ¿Volen saber com és l'infern?

Jo els hi puc dir; porto molts anys vivint aquí. Tot i que encara no estic molt segur de poder dir-ne vida a això.

Ha, ha, ha. No, no hi ha flames al voltant meu i encara que fa una calor terrible, suposo que alguna vegada va haver-hi aire condicionat però han d'haver passat mil·lennis des de l'última vegada que va funcionar.

En què consisteix el meu càstig aquí? És molt senzill i aterridor al mateix temps: disposo d'una eternitat i una excel·lent memòria. Durant tots aquests anys he repassat els records que poblen la meva ment una i altra vegada. I els pitjors semblen visitarme més sovint.

La meva condemna és el remordiment. Recordo perfectament els meus errors com si els hagues comés ahir i la impotència de fer alguna cosa per reparar em esquinç l'ànima. Els meus ulls ja no tenen llàgrimes, he acabat totes les que tenia.

La meva condemna és el record clar. Aquella vegada que li vaig contestar a la meva Mare una ximpleria, i quan li robava les monedes que li donava el meu pare per comprar les poques coses que podien donar-nos de menjar. El recordo clarament avui malgrat els anys, però amb el penediment que no vaig sentir en aquelles ocasions.

Tots els meus errors s'amunteguen en la meva ment. Suposo que el meu cervell de qualsevol manera ja no és normal. Com dimonis podría dir al meu Pare que el vaig estimar i el vaig admirar, ¿com puc a trucar a la dona que sempre vaig estimar però a la qual mai vaig li confessar? ; Com vaig a donar-los ara als meus fills l'afecte que sempre els vaig negar, el temps que mai els vaig dedicar? De la meva dona ni us ho explico: són massa les coses que li vaig fer passar. Potser volen torturar-me tot i més?

Al món, la vida segueix el seu curs i suposo que tots els que alguna vegada em van conèixer ja s'han oblidat de mi. No obstant això, jo els recordo a tots. Ja us ho he dit: la meva memòria és perfecta.

Recordo al company de secundària que ara porta a la boca dues dents de plàstic per culpa meva, recordo a la mestra que es desesperava amb els meus àcids comentaris; recordo el meu assessor messant-se els cabells per no saber que fer amb un alumne com jo.

Estan també en el meu record les dones a les quals mai vaig estimar però els vaig assegurar el contrari, els homes als quals vaig exigir més i sobretot aquells que em van oferir la seva amistat al llarg de la meva vida, però que els vaig respondre al final sempre amb una traïció . Com oblidar-ho?

Si! Encara que no ho creieu, tot això ho recordo. També la nit que vaig cometre el meu primer robatori, i molts crims després, quan assassinar la primera vegada. Sento encara la sang calenta i espessa a les mans i pit. Va ser d'alguna manera quan vaig decidir que tenia gana per molt més. Mai vaig pensar que m'estava guanyant aquest lloc a pols.

Això és l'infern. En la meva ment tots els meus errors, les meves mans lligades a la meva esquena i quatre parets blanques encoixinades que no em permeten ni tan sols estavellar el cap contra elles i així acabar amb aquest martiri.


ISAAC ASSIMOV.