Quan hom tenia nou o deu anys, volava molt poca gent, només els adinerats o els altres en casos molt concrets i imprescindibles. No era Catalunya un país per volar i ens haviem de limitar un cop a l'any, a començaments de desembre per la Verge de Loreto patrona de la aviació, a anar a l'aeroport de Sabadell on es podia pujar gratis a una avioneta o a un Fokker. El meu pare m'hi portava cada any i almenys aconseguiem donar una volta per damunt de Sabadell i veure la ciutat en miniatura. També es solia anar a l'Aeroport del Prat, o Muntadas com em sembla es deia abans i quan encara era més escadusser que ara, a veure aixecar-se i aterrar els avions, com una imatge prohibida de viatjar en llibertat cap a altres contrades llunyanes.
Amb el temps, els vols comercials primer i els turístics (charters) després, s'han anat abaratint fins el punt que com deia l'any passat pots anar a qualsevol lloc del món, només amb la VISA, banyador, samarreta i unes xancletes. Ara en diuen "low cost" que ja és la última expressió de socialització de volar per a tothom, de fet gairebé es com agafar un autobús.
Cada dia s'enlairen i aterren milers d'avions arreu del món i de tant en tant, només de tant se n'estavella algun. En dir algun, vull dir de les companyies avalades per la IATA, les Russes i d'algun altre país que s'arrisquen a enlairar-se amb Tupolev i altri són ja una altra història.
Es cert que de tant en tant hi ha un greu accident, però és puntual, i el si hi ha és incidents. Aquests incidents, estic segur que es duen produir sovint i són el que són, incidents menors, però que en activar-se aquesta paranoica psicosi anomenada "alarma social" surten a les noticies quan segurament no ho haurien fet de no haver-hi algún accident seriós abans, com va passar a Madrid.
Vàrem anar amb avió Paris l'endemà que s'estavellés el Concorde, de fet fins i tot vàrem veure les restes de l'accident del dia abans, i he ensopegat un llampec venint em un vol Paris Barcelona (*). Aquí, mentre l'avió baixava en barrena (o aixó em va semblar) el silenci era terrible, ningú deia res, fins que es va estabilitzar i ens varen explicar el que havia succeit, que ens havia caigut un llampec , però que tot ja estava controlat.
No tinc por a volar, i si al volant, i en canvi amb el cotxe hi vaig cada dia i aparentment més segur, més no és així, dins del cotxe i amb gairebé dos milions de quilòmetres a l'esquena si que m'he jugat sovint la vida, i l'atzar, la sort o com li vulgueu dir, ha decidit que sigui un supervivent. Per pura estadistica quanta gent mor a la carretera al cap de l'any i quanta d'accident d'aviació?. Volar és segur, tan segur com la irracionalitat de la gent en obssesionar-se en demanar, o exigir una seguretat que no existeix ni es pot demanar, sobretot quan es viatja amb xancletes.
(*) La meva primera experiència com a passatger de Iberia, fou un vol Barcelona Palma una nit d'un més de desembre del 1968. El vol va sortir amb dues hores de retard perquè l'avió (un Fokker) tenia problemes en un motor i es veu el varen reparar sobre la marxa. Finalment ja de nit varem arrencar el vol (gairebé una hora de Barcelona a Palma) enmig d'una tempesta de llampecs i trons de cagati lorito. A l'avió que era meitat càrrega i l'altra meitat passatgers i que estava en un estat de deixadesa lamentable, hi anàvem dues monges i un servidor, i no se pas qui va resar amb més fe si elles o jo durant l'hora eterna que va durar el vol amb l'avio que saltava més que les mamelles de la Sabrina amb el "boys, boys, boys". Per fí, en aterrar a s'aeroport de Son Sant Joan a Palma a quarts de dotze de la nit i posar alleujat els dos peus al terra illenc no em vaig ajupir a fer un petó al terra com el Papa perquè estava mullat, però gairebé.
Y esta es mi pasión inconfesable.
ResponEliminaVolar. No he pasado de la Cesna 152 y te aseguro que es como un 600 de segura. Maniobrable, agil y rápida de reflejos. Ahora, en Sabadell, ha cerrado una escuela de vuelo y venden al menos tres aparatos de la 172. No creas que son caros, pero el problema, como en todo, está en mantenerlos. Ademñás hay oto añadido. Suelen ser modelos de dos plazas y el acompañante generalmente no sabe pilotar, por eso, el deporte de volar, no es familiar como lo pueda ser la náutica, porque una vez elevado la cosa mas importante es aterrizar y si el acompañante no sabe y hay algún problema con el piloto la aventura puede acabar mal.
Buen vuelo ¡
Els avions estan construïts preveient que poden ser assolits per un llamp, de fet, és un fenomen relativament habitual.
ResponEliminaEs calcula que en cada vol un llamp impacti en un avió
Els pilots han d'evitar que els seus vols creuin una tempesta, però fins i tot si ho fessin i un raig impactés en l'aeronau, l'aparell està preparat per resistir i seguir volant, de fet, és una de les proves a què els models són sotmesos per normativa.
El més gran problema que pot causar un llamp és que afecti el sistema elèctric. Però duen dos o tres “recanvis” Un curtcircuit pot produir una fallada en el sistema de navegació, de manera que el pilot hauria d'agafar els comandaments de l'avió en manual. S'ha d'orientar i tenir molt clar on està la superfície, cosa que en condicions de tempesta és complicat.
Per rastrejar, els avions comercials van equipats amb un radar meteorològic.
L'explicació de per què no passa res dins l'avió és que el seu cos metàl•lic actua com el que s'anomena "gàbia de Faraday". La idea és una caixa metàl•lica que quan se sotmet a un camp elèctric (o electromagnètic), com és el cas dels llamps, les càrregues del metall es reorganitzen de manera que el camp elèctric dins de la caixa és zero.
Francesc, havia oblidat de dir-te que l'ascensor és el mitjà de viatge amb menys accidents. No és conya.
ResponEliminaPues yo he volado bastante y me ha pasado de todo, el día después del 11-S volé a Lyon y cuando volvía el avión estaba despegando, le hicieron frenar volver a un hangar, nos rodeo el ejercito francés y un montón de policías nos apuntaban cuando bajabamos, nos registraron de nuevo a nosotros y nuestra maletas... un poco de acojone si hubo.
ResponEliminaEn Shangai cuando estábamos despegando el avión hizo tres maniobras de despegue fallidas y nos metieron en un hangar y unos trescientos millones de chinos bajaron un motor del ala y pusieron otro y a volar hasta Munich con el de repuesto.
En Rio me senté en el avión y en la portada había un accidente ocurrido el día anterior. Pero me encanta volar y antes lo hacia en un avión de un amigo mio, uno pequeño y allí las sensaciones son mejores...
Riesgo hay en todo, incluso cocinando...
volar Miquel, és el ens falta per a ser gairebé perfectes. S'ha provat, però de moment nomès s'ha aconseguit volar cap avall fins estavellar-se al terra. La culpa és del de la poma per descobrir la llei de la gravetat, que si no a lo millot podiem volar.
ResponEliminaHo sé Josep, això dels llampecs i els avkions ens ho varen explicar després, però despres, no abans de l'ensurt.
ResponEliminaJosep, en això de l'ascensor no hi havia caigut.
ResponEliminaTemujin, cuanto más vuelas mas cosas te pueden suceder, mientras lo puedas explicar, son sólo eso, incidentes.
ResponElimina