Als 46 anys, si alguna cosa em disgustés de la meva aparença seria un gilipolles. Tot em disgusta, però ho assumeixo amb resignació, diu Bolaño.- 


Quin és el defecte propi que deplora més? 
- Jo sóc una persona plena de defectes i tots són deplorables. 

Quin és el defecte que vostè deplora més en altres ?. 
- La intransigència, la prepotència, la intolerància. 

Quin és el seu estat mental més comú ?. 
- En els límits de la idiotesa, com gairebé tots els éssers humans. 

Com li agradaria morir ?. 
- Fent l'amor. (En realitat, a qualsevol li agradaria morir així.) 

Si després de mort ha de tornar a la Terra, convertit en quina persona o cosa vostè tornaria ?. 
- Un colibrí, que és el més petit dels ocells i el pes, de vegades, no arriba als dos grams. La taula d'un escriptor suís. Un rèptil del desert de Sonora. 

I si pogués triar un personatge de ficció, quin escolliria ?. 
- Super Ratón. Bugs Bunny. Speedy González. 

Quina és la seva major extravagància ?. 
- La meva gran col·lecció de wargames de taula i la meva petita col·lecció de wargames d'ordinador. 

En quines ocasions menteix ?. 
- Quan parlo de pintura abstracta. Quan parlo de poesia metafísica. 

Què persona viva li inspira més menyspreu ?. 
- Són molts i ja sóc massa vell com per establir un rànquing. 

A quina persona viva admira ?. 
- Admiro les mares i àvies de la Plaça de Maig. A gent com elles. 

Quines paraules o frases usa més ?. 
- "Fotre" i "cony". 

Quina és la seva idea de la felicitat perfecta ?. 
- La meva felicitat imperfecta: estar amb el meu fill i que ell estigui bé. La felicitat perfecta, o la seva recerca, engendra immobilitat o camps de concentració. 

Quina és la seva major por ?. 
- Qualsevol cosa que pugui fer-li mal al meu fill. 

Quin és el seu major remordiment ?. 
- Són molts i se'n van a dormir i s'aixequen amb mi i escriuen amb mi perquè els meus remordiments saben escriure. 

Quina és la virtut més sobrevalorada socialment ?. 
- L'èxit, però l'èxit no és cap virtut, és només un accident. 

¿Què li agrada més de la seva aparença ?. 
- Als 46 anys, si alguna cosa em disgustés de la meva aparença seria un gilipolles. Tot em disgusta, però ho assumeixo amb resignació. 

Quins són els seus noms favorits ?. 
- D'home, Lautaro. De dona, Carolina, Lola, María. De gos, Laika, Duc, Popi. 

Què talent desitjaria tenir ?. 
- Saber tocar la guitarra. Saber jugar a futbol. Ser un bon jugador de billar. 

Què li desagrada més?. 
- La mala educació. 

Quan i on ha estat més feliç ?. 
- Jo he estat sempre feliç. Almenys, raonablement feliç. I en llocs i dates on la felicitat no era precisament el que més abundava. 

Si pogués, ¿què canviaria de la seva família ?. 
- Res. Primer perquè no puc. Segon perquè és impossible. 

Quin és el seu major èxit ?. 
- El meu major èxit seria que el meu fill em recordes amb afecte. I que els meus amics i amigues, de tant en tant, també. Però això és una batalla futura. 

Quina és la seva possessió més atresorada ?. 
- Els meus llibres. 

Quina és la manifestació més clara de la misèria ?. 
- Els nens que moren de fam, els que moren per malalties fàcils de combatre, els nens que pateixen abusos sexuals, els nens que han de treballar, els que són maltractats pels seus pares. La manifestació més clara de la nostra misèria i del nostre fracàs com a éssers humans és això i és Auschwitz. 

On desitjaria viure ?. 
- Si tingués molts diners, a Andalusia, sense escriure ni fer res, passar-me el dia als bars i conversant. 

¿Quin és el seu passatemps favorit ?. 
- Veure vídeos fins a les cinc del matí. 

Quina és la qualitat que vostè aprecia més en una dona ?. 
- La intel·ligència i la bondat, igual que en els homes. En tercer lloc l'humor, encara que si hi ha intel·ligència i bondat l'humor es dóna per a més. 

Quina és la qualitat que vostè aprecia més en un home ?. 
- Vaja, crec que aquesta pregunta ja està resposta. Afegim una quarta qualitat, desitjable però no exigible: el valor. 

Quin és el seu heroi de ficció favorit ?. 
- Julien Sorel. El Pijoaparte de Marsé. Horacio Oliveira de Cortázar. El Superman de la meva infància. El turmentat Spiderman. Drácula. Sherlock Holmes. El pare Brown. Don Isidro Parodi. El Crist d'Elqui. 

Quins són els seus herois de la vida real ?. 
- Els mateixos que ja he esmentat. Afegiria a Misael Escuti i a Honorino Landa. Afegiria a Baudelaire i Oscar Wilde.