LA DESOBEDIÈNCIA COM A NECESSITAT


L'obediència produeix calma, felicitat, assossec, és com una droga, un opi parafrasejant Marx, per això és tan abundant i massiva. No és casualitat que Freud deixés establert des de molt aviat en la seva obra que el pensament crític sorgeix del desplaer, de la insatisfacció davant els resultats obtinguts:

"Quan, malgrat haver-se obeït totes les regles, l'estat d'expectació amb la seva acció específica consegüent, no arriba a la satisfacció sinó al desplaer"

Freud parla de pensament crític o examinador, és a dir, que examina els detalls, no s'acontenta amb les generalitzacions, sinó que aplica una mena de mètode dialèctic-materialista --tot i que Freud no cita textualment aquest métode: 

"el pensament crític recorrent a tots els signes de qualitat, tracta de repetir tot el decurs de quantitat, per tal de comprovar algun error de pensament o algun defecte psicològic"

Partint del que s'ha vist, hem de donar la raó a Fromm: "Per desobeir hem de tenir el coratge d'estar sols, errar i pecar. Però el coratge no és suficient. La capacitat de coratge depèn de l'estat de desenvolupament d'una persona. Només si una persona ha emergit de la falda de matern i dels mandats del seu pare, només si ha emergit com a individu plenament desenvolupat i adquirit així la capacitat de pensar i sentir per si mateix, pot tenir coratge de dir "No" al poder, de desobeir. 
Una persona pot arribar a ser lliure mitjançant actes de desobediència, aprenent a dir no al poder. Però no només la capacitat de desobediència és la condició de la llibertat; la llibertat és també la condició de la desobediència. Si tinc por a la llibertat no puc atrevir-me a dir "no", no puc tenir el coratge de ser desobedient. En veritat, la llibertat i la capacitat de desobediència són inseparables; d'aquí que qualsevol sistema social, polític i religiós que proclami la llibertat però reprimeixi la desobediència, no pot ser sincer "

Iñaki Gil de San Vicente, sobre Erich FROMM - la desobediència com a necessitat

2 Comentaris

  1. "... d'aquí que qualsevol sistema social, polític i religiós que proclami la llibertat però reprimeixi la desobediència, no pot ser sincer... "

    Mañana marcho cuatro días. he dejado colgado una cosa para pasado, el 25 y a grandes rasgos habla sobre esto. La obediencia que dicta la jurisprudencia que aportan leyes que a su vez legalizan cuestiones que son indecentes.
    O esto lo arreglan los jóvenes, o van a comer más mierda que la que hay en las cloacas del estado.
    Salut

    ResponElimina
  2. aixi és, que vagi bé el superpont.....


    salut

    ResponElimina
Més recent Anterior

BLOC D'EN FRANCESC PUIGCARBÓ - ÚLTIMS ESCRITS