Les jornades 'Notícies falses, disfressar la mentida de realitat', organitzades per la Plataforma en Defensa de la Llibertat d'Informació (PDLI), analitzen el fenomen de les 'fake news' a Espanya. Neixen projectes com 'El Cazabulos' de eldiario.es, para combatre l'auge de les notícies falses que es difonen en els mitjans i fora d'ells.
"ALERTA: El listado de empresas que utilizan fetos de bebés para dar mejor sabor a su producto", "España es más corrupta que Botsuana", "México también tiene un muro con Guatemala y los medios lo ocultan", "Un matrimonio italiano acoge a un refugiado y este viola y embaraza a ¡una niña de 12 años!", "Murcia acumula lechugas en secreto". Totes són mentides: notícies falses, 'fake news', difoses per mitjans, portals de continguts, grups de WhatsApp o Facebook.
"Les 'fake news' són un atac directe al dret a la llibertat d'informació", afirma Virginia Pérez Alonso, presidenta de la Plataforma en Defensa de la Llibertat d'Informació (PDLI), que va organitzar aquest dimarts Madrid unes jornades per analitzar el fenomen de les 'fake news' a Espanya. El lema principal: "Notícies falses: Disfressar la mentida de realitat".
Un col·loqui que va comptar amb la participació de periodistes, juristes, i experts en el camp de la sociologia, la lingüística, la informàtica i la comunicació política per debatre sobre el naixement d'un nou ecosistema on les informacions falses es difonen cada vegada amb més facilitat . "Ja no és només que els mitjans de comunicació difonguin notícies falses, ara també es difonen fora dels mitjans i el nostre treball és reaccionar per desmentir", explica Juan Luis Sánchez, sotsdirector de eldiario.es i també membre de la PDLI.
Sánchez defensa així el naixement de projectes dedicats a desmentir informacions falses i mentides a la web, com El Cazabulos, de eldiario.es; Maldito Bulo, dels creadors de Maldita Hemeroteca; o el Tragabulos, de Verne. "Que els mitjans hàgim d'estar dient què és fals i què no ho és ens fa mal, però hem de fer-ho igual", afirma Julio Montes, responsable de Maldito Bulo, un projecte dedicat a desmentir les notícies falses que es difonen per internet.
Lucía González, responsable de Verne al diari El País, va explicar en el debat el fenomen del biaix cognitiu: "El que més es difon són mentides que confirmen les teves idees preconcebudes". Així es refereix a les persones defensores de Donald Trump que propaguen que hi ha un mur entre Mèxic i Guatemala o les que no estan a favor d'acollir refugiats i difonen rumors de suposades atrocitats comeses per persones que busquen acollida a Europa.
Retweets m'agrada
Entre les principals temes tractades va estar l'arribada de nous canals pels quals difondre notícies que estan fora dels mitjans de comunicació. "Nosaltres ja no controlem la distribució del nostre producte", opina David Alandete, director adjunt d'El País.
En les jornades es va debatre sobre la importància de plataformes com Facebook, que ja controlen la major part de la distribució dels continguts a la xarxa, i de com jerarquitza els continguts o notícies a la pàgina. "L'efecte multiplicador que pot tenir una notícia que escrigui una persona a Macedònia és terrible", critica Paloma Llaneza, advocada de Raona Legal Tech.
Malgrat tot, els ponents coincideixen en els lectors són molt més escèptics i més crítics amb la informació que arriba. "Abans els portades que obrien amb una notícia que era mentida es quedaven aquí sense gaire resposta, ara a les 10 del matí ja són ridícules", explica Sánchez, sotsdirector de eldiario.es, sobre la possibilitat de les xarxes també com una manera de fiscalitzar als mitjans i també de verificar informació.
"Les 'fake news' són un atac directe al dret a la llibertat d'informació", afirma Virginia Pérez Alonso, presidenta de la Plataforma en Defensa de la Llibertat d'Informació (PDLI), que va organitzar aquest dimarts Madrid unes jornades per analitzar el fenomen de les 'fake news' a Espanya. El lema principal: "Notícies falses: Disfressar la mentida de realitat".
Un col·loqui que va comptar amb la participació de periodistes, juristes, i experts en el camp de la sociologia, la lingüística, la informàtica i la comunicació política per debatre sobre el naixement d'un nou ecosistema on les informacions falses es difonen cada vegada amb més facilitat . "Ja no és només que els mitjans de comunicació difonguin notícies falses, ara també es difonen fora dels mitjans i el nostre treball és reaccionar per desmentir", explica Juan Luis Sánchez, sotsdirector de eldiario.es i també membre de la PDLI.
Sánchez defensa així el naixement de projectes dedicats a desmentir informacions falses i mentides a la web, com El Cazabulos, de eldiario.es; Maldito Bulo, dels creadors de Maldita Hemeroteca; o el Tragabulos, de Verne. "Que els mitjans hàgim d'estar dient què és fals i què no ho és ens fa mal, però hem de fer-ho igual", afirma Julio Montes, responsable de Maldito Bulo, un projecte dedicat a desmentir les notícies falses que es difonen per internet.
Lucía González, responsable de Verne al diari El País, va explicar en el debat el fenomen del biaix cognitiu: "El que més es difon són mentides que confirmen les teves idees preconcebudes". Així es refereix a les persones defensores de Donald Trump que propaguen que hi ha un mur entre Mèxic i Guatemala o les que no estan a favor d'acollir refugiats i difonen rumors de suposades atrocitats comeses per persones que busquen acollida a Europa.
Retweets m'agrada
Entre les principals temes tractades va estar l'arribada de nous canals pels quals difondre notícies que estan fora dels mitjans de comunicació. "Nosaltres ja no controlem la distribució del nostre producte", opina David Alandete, director adjunt d'El País.
En les jornades es va debatre sobre la importància de plataformes com Facebook, que ja controlen la major part de la distribució dels continguts a la xarxa, i de com jerarquitza els continguts o notícies a la pàgina. "L'efecte multiplicador que pot tenir una notícia que escrigui una persona a Macedònia és terrible", critica Paloma Llaneza, advocada de Raona Legal Tech.
Malgrat tot, els ponents coincideixen en els lectors són molt més escèptics i més crítics amb la informació que arriba. "Abans els portades que obrien amb una notícia que era mentida es quedaven aquí sense gaire resposta, ara a les 10 del matí ja són ridícules", explica Sánchez, sotsdirector de eldiario.es, sobre la possibilitat de les xarxes també com una manera de fiscalitzar als mitjans i també de verificar informació.
Publica un comentari a l'entrada