«La por és útil. No per a qui la pateix, sinó per a qui la infon. No hi ha un instrument de control més potent». Quan Gabriele Romagnoli (Bolonya, 1960) va escriure aquestes paraules incloses a 'El arte de no tener miedo' ressonaven dins del seu cap les ràfegues de trets que van acabar amb la vida de 87 persones a la sala Bataclan, a París, el novembre del 2015. Però per sobre del silenci ensordidor de la mort, en el seu record destacava el xiscle de la dignitat, encarnat en una jove italiana.
VALERIA SOLESIN |
Valeria Solesin i el seu nòvio eren en aquella sala quan hi van entrar els assassins disparant contra tot el que es movia. Es van estirar a terra, de boca terrosa, entre morts-morts i morts-vius, implorant sense implorar que les bales passessin de llarg. Es van estar així almenys una hora, interminable. La pitjor de la seva vida, sens dubte. Llavors Valeria es va aixecar i es va posar a córrer intentant fugir. «Per desgràcia, no ho va aconseguir, però en aquell breu espai de temps, va tornar a viure com un ésser humà. Perquè els éssers humans no estem fets per viure de boca terrosa», segueix escrivint Romagnoli.
No, no ho estem. L'instint ens porta a alçar-nos, i per això el poder recorre a la por per mantenir-nos amb el cap cot. Por de perdre la consideració social. Por de perdre la feina. Por (cada vegada més tangible, més concreta) de perdre la vida. I tant temem perdre que no semblem reparar en el terrible malbaratament de viure a mitges i de tolerar la pitjor de les pèrdues: la d'un mateix. Els que sí que en són conscients lluiten. Cadascú amb les seves armes. Romagnoli també lluita amb les seves; amb una, fonamentalment: el periodisme. Imma Muñoz - elperiodico.cat
Interesante.
ResponElimina