Si jo no viatjo, no és perquè a l'estiu, a més de calor i aglomeracions, cal suportar les vagues de Ryanair i els retards de Vueling, sinó perquè no tinc ni el talent ni les possibilitats dels Goethe. Johann Caspar von Goethe va fer en 1740 un viatge a Itàlia. El seu fill, l'escriptor Johann Wolfgang, va estudiar diverses llengües, però amb especial il·lusió l'italià, ja que cremava en desitjos d'imitar al pare i conèixer "la terra on floreixen les llimones". Va partir al setembre de 1786 i va passar-hi un any sencer. Ho va explicar més tard en Viatge a Itàlia, un dietari que donava forma al que, quan llegim Pla, Durrell o Azorín, anomenem literatura de viatge.
El turista estàndard necessita festivals, espectacles, merder. Goethe ho identificaria amb "l'home simple que només està satisfet quan passa alguna cosa". El nostre escriptor, en canvi, "trobava plaer en la reflexió" sobre el que observava. Les etapes del viatge responen no a la fama d'un lloc, sinó a lectures prèvies d'art o ciències. Goethe dedica molt de temps, per exemple, a visitar les viles que va dissenyar Andrea Palladio a Vicenza; però a Florència tot just està tres hores: té pressa per conèixer Roma. Si, en general, els nostres viatges són un catàleg de tòpics que col·leccionem amb avidesa fotografies, el viatge de Goethe respon a un guió: estudiar la geologia, la botànica i el classicisme italians. Un guió que no exclou una mirada reflexiva sobre els costums, el paisatge, la higiene, el menjar, les festes i les formes de vida que va observant.
Un dels moments més subtils del viatge està en el segon capítol. Ha partit de Karlsbad i Baviera a principis de setembre i, en línia vertical, pujant i baixant els Alps, ja nevats, passa per Innsbruck, Bolzano i Trento, amb la intenció d'arribar a Verona i torçar cap a llevant, cap a Venècia. Al poble de Rovereto té per primera vegada la impressió que ja només es parla italià (a Trento encara l'atenien en alemany) i experimenta una coïssor íntim de tots conegut: intentar que una llengua apresa amb la gramàtica tingui vida real. Ja se sent plenament a Itàlia, no només per la llengua, també per les figues blanques, que només coneixia per referències.
És a prop el llac de Garda, un dels grans del nord d'Itàlia, i altera la ruta per visitar-lo. La carrossa puja penosament per la paret d'una vall i arriba al cim rocós: als seus peus s'estén l'immens llac. S'ha desviat molt, però se sent plenament recompensat per aquesta "meravella de la natura". És llavors quan escriu la frase que, d'haver tingut un telèfon intel·ligent, potser no hauria pensat: "Com voldria que els meus amics estiguessin aquí amb mi, encara que fos un moment, per gaudir d'aquesta panoràmica!".
Ara nosaltres ens en fem una selfie i l'enviem per WhatsApp juntament amb unes quantes fotos del lloc. Goethe, en canvi, es meravella i es lamenta al mateix temps. La bellesa no és completa, si no pot ser compartida.
El turista estàndard necessita festivals, espectacles, merder. Goethe ho identificaria amb "l'home simple que només està satisfet quan passa alguna cosa". El nostre escriptor, en canvi, "trobava plaer en la reflexió" sobre el que observava. Les etapes del viatge responen no a la fama d'un lloc, sinó a lectures prèvies d'art o ciències. Goethe dedica molt de temps, per exemple, a visitar les viles que va dissenyar Andrea Palladio a Vicenza; però a Florència tot just està tres hores: té pressa per conèixer Roma. Si, en general, els nostres viatges són un catàleg de tòpics que col·leccionem amb avidesa fotografies, el viatge de Goethe respon a un guió: estudiar la geologia, la botànica i el classicisme italians. Un guió que no exclou una mirada reflexiva sobre els costums, el paisatge, la higiene, el menjar, les festes i les formes de vida que va observant.
Un dels moments més subtils del viatge està en el segon capítol. Ha partit de Karlsbad i Baviera a principis de setembre i, en línia vertical, pujant i baixant els Alps, ja nevats, passa per Innsbruck, Bolzano i Trento, amb la intenció d'arribar a Verona i torçar cap a llevant, cap a Venècia. Al poble de Rovereto té per primera vegada la impressió que ja només es parla italià (a Trento encara l'atenien en alemany) i experimenta una coïssor íntim de tots conegut: intentar que una llengua apresa amb la gramàtica tingui vida real. Ja se sent plenament a Itàlia, no només per la llengua, també per les figues blanques, que només coneixia per referències.
És a prop el llac de Garda, un dels grans del nord d'Itàlia, i altera la ruta per visitar-lo. La carrossa puja penosament per la paret d'una vall i arriba al cim rocós: als seus peus s'estén l'immens llac. S'ha desviat molt, però se sent plenament recompensat per aquesta "meravella de la natura". És llavors quan escriu la frase que, d'haver tingut un telèfon intel·ligent, potser no hauria pensat: "Com voldria que els meus amics estiguessin aquí amb mi, encara que fos un moment, per gaudir d'aquesta panoràmica!".
Ara nosaltres ens en fem una selfie i l'enviem per WhatsApp juntament amb unes quantes fotos del lloc. Goethe, en canvi, es meravella i es lamenta al mateix temps. La bellesa no és completa, si no pot ser compartida.
ANTONI PUIGVERD
lavanguardia.com
Volar low cost no es viatjar, és transport de mercaderies d'un lloc a un altre.
Volar low cost no es viatjar, és transport de mercaderies d'un lloc a un altre.
Lo he leído en La Vanguardia.
ResponEliminaRecuerdo su frase en boca de Mefistófeles cuando se dirigía a Fausto: "Si lo soy todo, debo de ser también necesariamente estúpido"
No quiero imaginarme lo que pondría hoy en día, si escribiera un libro, y en boca de cualquier ser normal, con tanta estupidez autorretratista.
Salut
Yo cuando viajo, normalmente siempre me fijo en la vegetación y cómo cambian las plantas de madurez en función, por ejemplo, de la altura. También me fijo en las tiendas y en las ventanas y puertas de las casas, es un poco estúpido, pero es lo que hay...
ResponEliminaSentir la belleza es algo, para mi, intimo...
Un saludo
Ver el atardecer,un día como ayer,en el puerto olímpico cerca de las torres Mafre,vale la pena como turismo interior.Con el toque,como no,del turismo de bajo coste.Un taxibici,con cuatro guiris hermosos de peso ,descamisados y botella en mano,sentados y apretados en la caja.El canijo del conductor,paquistaní,entretenía al pasaje(que vitoreaban los
ResponEliminalances)con diabólicos giros a lo Alonso.En cada curva,el ehhhhh...Era jaleado por todos.No sé que hubiese hecho el romántico Goethe
als tres. Hi ha una anécdota atribuida a Goethe pare, havia de fer un viatge en carrossa entgre Frankfurt i Berlin (posem pel cas) i un deixeble va anar amb ell, aquest deixeble es va passar el viatge xerrant tota l'estona, i ja en arribar a destí, li va dir a Goethe: que opina vosté del que li he explicat? I Goethe va contestar-li: Miri jove, algú que com vosté ha estat incapaç d'observar el paisatge durant tot el camí no ha entés ni entendrà mai res.
EliminaLo ideal per fugir dels topics seria no saber com es diu el llac, el lloc, el tros de platja, l,escultura ni la plaça, lo ideal és marxar i que el record et xiuxiuegi el nom ben fluixet a cau d, orella i aquest nom seria el paisatge que realment vas traspassar. Un no sap que ha vist fins que deixa de veure ho, el concepte de bellesa no es consolida només amb apreciar l,instant present sinó en les faccions i delicadeses que fan que no puguis oblidar aquelles imatges, és el record la repetició de la bellesa realment percebuda. Els selfies em trenquen les coordenades mentals.
ResponEliminaNo sóc molt de recordar el nom dels llocs on hi trobo la bellesa, em quedo amb la imatge a la retina i en el record que l'acompanyarà en el temps.
EliminaSegur que has pensat alguna vegada que llegir fa que no escriguis el que tu ets capaç de pensar, imaginar, adivinar o sentir. Quant un mira el David de Miguel ángel no l,está mirant realment perquè coneix la rúbrica de l,escultor i sap del renaixement perquè ha llegit, l,experiment en temps de vacances per mi seria trobar exactament el contrari que diu Goethe jo no vull trobar el David de Miguel ángel abans de veure,l per això a la gent els captiven els paisatges perquè no en saben res, només el que pròpiament en poden dir. Quant un llegeix molt acaba perdent la capacitat de saber per si mateix, que és allò que realment veig.. no vull dir que no llegim vull dir que un de vegades en llegir a algún filosof pot adonar-se que sense llegir-lo ha pensat com ell. Es difícil no veure el David sense pensar en la rúbrica però que pensarien realment si no sabéssim que es un Miguel ángel? De vegades saber és no saber res del que podries dir.
ResponEliminaPer aixó parlo sovint de viatjar, de deixar-se dur sense una ruta massa prefixada. A vegades pots trobar la bellesa en el lloc més insospitat, menys buscat i poc conegut.
ResponEliminaPues sí,has de caminar y nunca coger un bus turístico.
EliminaCaminar a horas inhóspitas y peligrosas.Contemplar la fontana de Trevi a las dos de la mañana,en un día lluvioso de invierno,sin absolutamente nadie,con todos los bares cerrados.Caminar por París,cerca del rió.Haciendo patria.pasear por Córdoba a la una de la madrugada en verano,cuando el calor cede y la noche es completamente estrellada, por sus callejuelas,con sus balcones llenos de flores,el embriagador perfumen del jazmín y de la dama de noche.Eso no es hacer turismo,es saciar los instintos más nobles.
Com diria l'Espinàs, del que es tracta és de 'badar', de tafanejar el paisatge.
Elimina