Divendres passat, la casa Sotheby 's de Londres va subhastar una famosa obra de l'artista anònim d'art de carrer i de l'activisme polític artístic, Banksy. 'Girl with a Balloon' ( 'Noia amb un globus') de l'any 2006, va ser venuda per més de 1,2 milions de dòlars.
No obstant això, després del tancament de la subhasta, el públic present va ser testimoni d'un inusual 'espectacle'. Tot d'una, una alarma va sonar des de la peça i el llenç va començar a lliscar lentament cap avall, en direcció a una trituradora muntada en el marc de la pintura, tallant-la en petites tires.
"Sembla que acabem de ser 'Banksyficats'", va afirmar Alex Branczik, director del departament d'art europeu contemporani de Sotheby's, al portal Art Newspaper. "Es tracta possiblement del millor artista de carrer britànic, i aquesta nit hem vist una petita peça del geni de Banksy", va assenyalar Branczik.
Diversos mitjans han explicat que el truc va requerir que Banksy (o un agent seu) estigués a la sala per activar la trituradora de forma remota. Un home vestit amb lents de sol negres i un barret va ser vist barallant-se amb guàrdies de seguretat prop de l'entrada de Sotheby's poc després de l'incident, segons indica la premsa britànica.
La figura de Banksy, que aborda en la seva obra temes socials i polítics, segueix envoltada de misteri, ja que, tot i el seu reconeixement mundial, la seva identitat és un dels secrets més ben guardats.

La pintura era o és, perquè només va quedar trinxada en part, una versió en acrílic i esprai de la imatge de la nena que deixa anar (o a qui se li escapa) un globus vermell en forma de cor. En la versió grafitti l'hem vist al carrer, en moltes parets, des de fa anys. Per celebrar aquesta trinxada, el mateix Banksy va penjar en el seu compte d'Instagram la foto del moment, juntament amb les paraules amb les que es rematen les licitacions: "A la una, a les dues, i a les tres...".
En principi podria sorprendre el marc tan gran, massa sumptuós per a una obra de traç tan voluntariament simple, però sovint obres d'aquest tipus fan servir marcs així per buscar el contrast.  En aquest cas, a més, hi havia una altra raó. El gruix del marc va permetre a Banksy amagar el capçal de destructora de paper amb el qual, un cop adjudicada l'obra, la va trinxar. Però només fins a la meitat, de manera que, ara, dins el marc queda la part superior: el globus en forma de cor. La inferior s'ha convertit en una mena de tires de paper que pengen per sota. En aquest moment no se sap encara si Sotheby 'o si el comprador anul·laran el contracte.

Jo no l'anul·laria. L'acció de divendres passat és un cas únic en la història de l'art: és la primera vegada que una obra es tritura automàticament just després de ser venuda! (Ai senyor!, quants Tàpies havien d'haver seguit el mateix camí). Per poc que s'hi entengui d'art contemporani, o sigui res, això vol dir que en aquests moments el quadre en qüestió val ja molt més que els 1,2 milions d'euros que el comprador va pagar el divendres, si és que realment els va pagar i no es tracta d'un muntatge, que tot és possible. Malament quan s'ha de valorar l'art pel que es paga per a ell, i no pel seu valor intrínsec, clar que estic parlant d'art contemporàni, que si és cert que és contemporani, però no tinc tan clar que sigui art.