Impotència i desesperació davant l'embolic burocràtic contra el qual han topat és el que senten Xavier Girbau, la seva dona i els seus dos fills, veïns del barri de Gràcia de Sabadell. El 31 de juliol, un matrimoni amb quatre fills (dos d'ells amb discapacitat) de Badia del Vallès va ocupar l'únic habitatge de la família Girbau, en la qual vivien des de 1999, al carrer Fiveller. La família ha estat expulsada de la seva vida quotidiana d'un cop.
"La casa és la nostra única propietat. Estem encara pagant la hipoteca i tenim crèdits ja que vam tenir un negoci i ens va anar malament. La vam posar a la venda al maig. Volíem liquidar els deutes i començar de zero, sense tantes càrregues", detalla Girbau. "Teníem un comprador interessat, així que durant juliol vam estar traient caixes i les varem dur a casa dels meus pares. Vam decidir quedar-nos a viure a casa d'ells perquè la venda semblava imminent. El 30 de juliol al matí va venir un taxador i a la tarda vaig estar recollint coses. Vaig deixar la llum de l'entrada oberta perquè semblés habitada", recorda Xavier.
Una família porta dos mesos amb la casa ocupada. Xavier Girbau, al carrer Fiveller, on hi ha la casa (Mané Espinosa) - lavanguardia.com

"Van venir sis mossos més i el caporal em va advertir que si no sortia, em trauria emmanillat", explica el propietari.

El 31 al matí va tornar. Va ficar la clau al pany i va notar que estava forçat. Va mirar pel forat i va veure que estaven trencats un vidre i la porta mitgera. Va trucar al telèfon 112 perquè va pensar que algú havien entrat a robar. Va sentir veus dins. "Vaig trucar de nou al 112 -explica- i els vaig dir que els lladres hi eren i que enviessin a la policia. Vaig trucar al timbre i va sortir una senyora preguntant-me què volia. Al·lucinat, li vaig dir que aquesta era la meva casa i que què feia dins. Ella, molt tranquil·la, em va respondre que feia una setmana que vivia allà i que avisaria a la policia. En xoc, li vaig dir que venia de camí".
Una parella de Mossos va arribar i Girbau va entrar amb ells a casa seva. "La família té una filla tetraplègica i un nadó discapacitat. Entenc el seu dolor, però ens hem quedat sense casa, i la nostra vida s'ha anat en orris. No sóc el banc", es lamenta. Els agents li van recomanar que presentés una denúncia. Però ell va decidir quedar-se a casa: "Els vaig dir que jo no m'anava d'allà, que ja la compartiríem perquè vaig entendre que si me n'anava, estàvem perduts. Van venir sis mossos més i el caporal em va advertir que si no sortia, em trauria emmanillat", assegura.
A la tarda, amb la documentació de la propietat, va presentar la denúncia i va saber que els ocupants l'havien denunciat "per amenaces". L'endemà, 1 d'agost, el jutjat va tancar. Al setembre, la jutge ha obert diligències per usurpació d'habitatge, mentre que l'advocat de Girbau, Raúl García Barroso, argumenta "violació de domicili" per la via penal. L'amo, abatut, diu sentir-se "estafat" pel sistema. "Ja no puc creure en res. Ni en la llei exprés. Si va molt bé, potser per Nadal recuperem la casa", indica.
L'Associació de Veïns de Gràcia assegura que hi ha "sensació d'indefensió i indignació" al veïnat, i la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca (PAH) s'ha mostrat contrària a l'ocupació d'un habitatge particular. "A Sabadell hi ha 88.000 habitatges, dels que 7.500 estan buits", assenyala l'edil d'Acció Social. Els ajuntaments de Sabadell i Badia -on està empadronada la família ocupant negocien amb l'Agència Catalana de l'Habitatge per "trobar una solució i reallotjar els ocupes, en situació vulnerable", segons fonts municipals.

I la solució és molt senzilla, als 30 segons que una familia ocupi una vivenda que no es la seva, han de ser inmediatament desallotjats, en el cas de tenir fills, se'ls ha de retirar la custodia, i als ocupes arxivar-los un parell o tres d'anys a la garjola, que per menys n'hi tenim uns quants, allí tindran casa i menjar gratis. Pot semblar molt poc tolerant o democràtic el que acabo d'escriure, però el que és poc democràtic i tolerant és ocupar pel morro una vivenda que té un amo, en aquest cas, a més a més, necessitat. La indefensió dels ciutadans davant d'aquesta xacra de l'ocupació davant mafies organitzades, és palesa, i caldria aplicar immediatament i a l'instant la llei exprés, per que sinó algún dia algú prendrà mal i després tot seran lamentacions.