Els nens ja no juguen als botiguers o als metges, ni tan sols volen ser futbolistes com abans, ara juguen a ser YouTubers, i reprodueixen durant el seu joc amb joguines els continguts que veuen en els vídeos d'internet. Almenys això és el que expliquen el 67% de les més de sis-centes famílies amb nens d'entre zero i dotze anys entrevistades per l'Institut Tecnològic de Producte Infantil i Oci (AIJU) per elaborar la seva Guia de Jocs i Joguines 2018-2019, centrada en aquesta ocasió en els nous llocs, materials i continguts de joc.
I si YouTube envaeix el joc simbòlic dels petits de la casa és perquè abans ha colonitzat el seu temps d'oci. Segons l'estudi de AIJU, el 21% de les criatures d'entre 0 i 3 anys accedeix diàriament a internet, i els vídeos de YouTube són el principal contingut amb el qual s'entretenen. I el percentatge dels que es connecten diàriament a la xarxa creix amb l'edat fins a rondar el 60% en la franja de 10 a 12 anys. El director de l'estudi, Pablo Busó, crida l'atenció sobre el fet que el 58% dels pares considera poc o gens adequat el contingut de YouTube que visionen els nens, i no obstant això estan deixant que els seus fills accedeixin a ell, fins i tot a edats molt primerenques, tot i les advertències reiterades dels pediatres d'allunyar els menors de dos anys de les pantalles i no exposar més de mitja hora diària els que tenen entre els dos i cinc anys.
Aquesta contradicció també s'observa en la relació dels pares amb les joguines tecnològics. Solen expressar valoracions negatives quan se'ls pregunta de forma genèrica sobre l'associació entre joguines i tecnologia, però la seva opinió canvia quan se'ls plantegen casos concrets i hi ha diversos joguines tecnològiques que figuren entre els de major acceptació, com els kits de robòtica o programació. De fet, el 52% de les joguines que han rebut en l'últim any els nens entrevistats incorporaven tecnologia. "Els pares i mares no busquen la tecnologia com un fi en si mateix, sinó que el que els interessa és el valor que pot aportar la seva presència", comenta Busó. En aquest sentit, els pares consideren que la tecnologia desenvolupa habilitats i aptituds com la lògica, l'estratègia o la concentració, però també admeten efectes negatius com el major sedentarisme o l'accés a continguts inapropiats.
Els resultats de l'estudi que acompanya la guia AIJU també posen de manifest que per més que als pares els agradi veure jugar als seus petits amb el mateix que jugaven ells en la seva infància, els entreteniments, llocs i temps de joc han canviat. Mentre que el 40% del temps de joc infantil dels actuals adults es desenvolupava al carrer, el 52% del dels seus fills té lloc a casa, un 33% al parc i només el 14% és joc al carrer, entre altres raons perquè en moltes places i passejos on abans es jugava molt ara hi ha cartells que prohibeixen jugar a la pilota, anar en bici o patinar, i perquè les activitats extraescolars deixen poc temps d'oci lliure als infants, ho expliquen a l'avantguarda.
I a tot això caldria afegir que aquests nens que viuen permanent en una realitat digital segueixen rebent un ensenyament en l'escola antiquat i analògic que no té res a veure amb les necessitats que tindran de grans en el seu àmbit laboral, i el més preocupant és que els docents no s'han adonat ni de lluny d'aquesta casuística, que fa que ensenyin als nens asignatures obsoletes que mai faran servir. Aqui si que hauria de reciclar i evolucionar i molt als mestres i a l'ensenyament en general que en ple segle XXI aplica els mateixos mitjans i mètodes d'ensenyament de mitjans del segle XX. Parlen de prohibir els mòbils a l'escola i potser s'hauria de prohibir els llibres i a molts mestres.
(*) ... per fer l'enunciat gilipuament correcte hauria d'escriure: els nens, nenes, nens trans, nenes trans, nens homosexuals o nenes lesbianes, ja no juguen als botiguers.....bla, bla, bla...
Pos mis nietas quieren ser influencers ¡¡¡¡¡
ResponEliminaI el meu net Youtuber, jo ja sóc influencer a Instagram, tinc 10 followers.
EliminaDons jo nomès vull ser el fantasma dins de la máquina, l´ull que ho veu tot, tot i tot.
ResponEliminapa lo que hay que ver....
ResponEliminaPues sí,mira,yo acerté desde pequeño quise ser tecnologo,nunca me ha faltado el trabajo.Aunque ahora,el futuro,es politólogo(los que van a las tertulias de "enteraos").
ResponEliminaMI SOBRINA, DE MAYOR QUERÍA SER 'TURISTA'
EliminaYo quiero ser "techador"....Ayer teecheé un par.... mañana si puedo te echareé tres o cuatro....
ResponEliminatecha techa, no te cortes....
ResponEliminaQue se prohíba adiestrar a los alumnos. Que se les enseñe a pensar y a ver la diferencia entre la libertad y los falsos premios placebos que comporta el adocenamiento y la engañosa seguridad. Y que se les descubra que la mayoría de las veces las cosas no son como nos dicen que son y que sí se pueden cambiar. Todo eso es necesario y perfectamente compatible con la alta tecnología y la era digital y puede hacerse efectivo a través de profesores, libros, robots, autómatas o androides. Da igual.
ResponEliminaPara conseguir este objetivo primero habría que reeducar y reciclar a los docentes.
ResponEliminaExacto. Y los reeducadores/recicladores tendrían que ser necesariamente también docentes, pero con una preparación excepcional.
EliminaMuy dificil lo veo, aunque nunca se sabe, pero están los docentes en general, muy adocenados.
EliminaEl docente del docente,debe ser un docente al cuadrado y si seguimos sería una serie exponencial,que complicado.Ya se hacen las cosas bien,que desconfiados sois,lo que pasa es que cada tiempo tiene su entretenimiento,el mio fue los tebeos y ya decían que eso no era bueno,si además los leía tendido,eso ya era un desastre.Debajo de mi cama tenía una maleta llena de tebeos con mugre,porque alguno ya tenía hasta tres o cuatro cambios,porque los podías cambiar por una "gorda"(10 centimos de peseta).A mi me dio mucha agilidad de lectura.La "tablet" de mi nieta (5 años),le aporta una velocidad extraordinaria en todos los sentidos,tanto mecánicos como intelectuales,que necesitará para su formación y libertad.
ResponEliminaHay que entender que la visión de las cosas ha cambiado, los niños piensan, razonan, leen y escriben de otra manera que nosotros, que incluso afecta al lenguaje escrito como tal, y eso es imparable, al contrario, aún irá a más.
ResponElimina