"L'any 1970 em vaig comprar el meu primer cotxe, un SEAT 850 especial B-761.544, que per cert em va costar 112.000 pessetes. La propaganda de la marca en aquella época als diaris deia així: "Cárgalo hasta los topes (eren temps de baca) póngalo a más de 140 km por hora y sabrá porqué le llamamos especial." I era cert que aconseguia arribar a 140 qm per hora, si hi havia una recta llarga i l'anaves embalant, i engegaves la calefacció encara que fos a l'estiu per que no s'escalfes l'aigua del radiador.
Des d'aquells temps, els cotxes han evolucionat, pero tampoc tant, més en l'estética que en la resta, i de fet segueixen havent-hi massa morts en accidents. Però el cotxe, a partir del moment en que el sis-cents va estar a l'abast dels ciutadans, va cambiar moltes dinàmiques de país.
Recordo que si alguna cosa era barata als anys 70's era la benzina, quan no sabies que fer anaves a fer quilòmetres amb el teu cotxe, potser també per la novetat, pero el combustible era molt barat. Aquest fet va propiciar també tot un univers de restaurants de carretera arreu del principat, i fomentar el turisme interior.
Tot aquest univers està amenaçat per la resolució que alguns atribueixen al Govern de Pedro Sánchez, però que s'aplicarà (en principi a Tot Europa), de reduir la circulació de vehicles de gasolina o diesel, fins al punt què al 2040 ja no podràn circular.
Aquesta decisió es va prendre a nivell europeu l'any 2005, i alguns països com Noruega aplicarán la prohibició al 2025, alguns altres al 2030 i la resta el 2040.
'Cuan largo me lo fiáis', diuen els més optimistes, en el sentit que hi ha temps de sobres per reconvertir la industria de l'automòbil, mentre els catastrofistes s'esquincen les vestidures amb una ceguesa digna d'admirar, per negar-se a veure la magnitud del problema.
En alguna ocasió ja he comentat que a ciutat el cotxe sobra, no hi té cabuda, i cert és també que cal reforçar el transport públic, sobretot els trens de rodalies, però cal també canviar la mentalitat de la gent. Antes, hi havia gent que no havia sortit mai del seu poble o de tant en tant baixava a Barcelona, molt de tant en tant. Això és una exageració (en sóc conscient), pero avui en dia potser no cal tant desplaçament, tenint en compte com estem tecnològicament connectats I amb un món laboral molt diferent del d'abans.
Parlen dels cotxes i del que contaminen, però no entenc que no es parli tant del que contaminen (inutilment en la majoria dels casos) els avions, no ja els comercials sinó els vols 'low cost'. Són, suposo, interessos diferents, pero nocius un i altre per la salut dels ciutadans.
Entenc que la gent vol viatjar 'S'ha de veure món - deia en Capri-' però potser no cal veure'n tant, més tenint en compte que molta gent viatja sense veure gran cosa; recordo a Blanes turistes, que en tota la seva estada no es movien de l'hotel, la piscina i com a molt travessàven l'avinguda dels Pins per anar a la platja. I no parlem ja dels de Lloret de Mar.
Tornant a l'automòbil, és complicat de resoldre, deien avui que les vendes han baixat un 22%, la gent està desconcertada tot i que fa ja temps que s'aconsella no comprar vehícles diesel, encara que els híbrids funcionen amb aquest combustible. I clar, a partir del 2025/30 qui comprarà un cotxe que als deu o quince anys ja no podrà circular?
I no tinc massa clar que el cotxe elèctric sigui la solució, a no ser que es posin les piles els fabricants per fer-los més autònoms del que són actualment, i es veu que també hi ha problemes amb el cobalt, o sigui que tot plegat aquí hi ha un problemàs molt complex de resoldre, i no sé jo si els governants europeus estàn preparats per aquest canvi tecnològic tan complex.
De fer-se, i tenint en compte l'estalvi amb la compra de petroli, es podrien arribar a transformar les autopistes i algunes carreteres en vies peatonals mécaniques-articulades com les dels aeroports, les distàncies no són molt llargues i seria una manera de transportar a la gent a la llarga económica, senzilla i ùtil, potser perquè també haurem de començar a acostumar-nos a gestionar la nostra mobilitat periurbana d'una manera molt mes pausada, més slow, que dirien els anglesos, en la línia de "l'slow food" amb el menjar.
Imagino que a l'any 2060 la gent es posarà las mans al cap sense entendre ni comprendre com ens moviem els ciutadans 40 anys enrere. Temps als temps.
ResponEliminaI seguirem tenint el mateix problema: ¿com o amb què generem l'electricitat necessària?. ¿Construïm mes nuclears, reobrim les centrals tèrmiques de carbó?. ¿Com reciclarem tanta bateria usada? .A veure si succeirà el mateix que amb la mòmia de Franco, que ningú sap on posar-la.
Ja tenim com precedent el nyap de las bombetas de baix consùm que contenían mercuri, i que ara no sabem com eliminar sense embrutar res.
No tenim la tecnologia suficient per substituir els motors d'explosió, ni ara, ni la tindrem al 2.040.
Si que tenim tecnología: caminar, bicicleta, o si m'apures patinets, amb un bon servei de transport públic. La quantitat de cotxes que es podrien estalviar ñes enorme. des dels 10 anys que per SBD llevat de causa major, em moc en bicicleta o a peu, és una ciutat relativament petita, de punta a punta és recorre en hora i mitja, però és que recordo quan viviem al final de la Rambla, que per portar la mainada a l'escola Joanot Alisanda que era a dues cantonades, hi havia dues veïnes que agafaven el cotxe. I fixa't un matí qualsevol quants cotxes que entren a BCN hi ha un sol ocupant.
EliminaEstá claro,que estoy de acuerdo con el asunto,porque hace tiempo que mi movilidad es totalmente en bici eléctrica,prácticamente desde que me jubilé,yo me lo guiso yo me lo como.Quiero decir,que tengo tres bicis y dos baterías(más importante que la bici,en sí).
ResponEliminaIntercambio las baterías,las ruedas,frenos....Me apaño.
Tecnológicamente,no hay ningún problema,para pasar del coche de explosión,al de batería,se podría hacer de inmediato,pero no así las baterías,que están en continuo estudio.Las primeras eran de plomo(pesaban mucho),ahora lo son de litio,ya está dicho los dos problemas:peso y material único(por ahora),el litio.El litio se vende en forma de
pilas(puedes comprar las que quieras),hacer conexiones(serie-paralelo),entre ellas y todo el conjunto lo metes en una carcasa y ya tienes tu batería,para acoplarla,en mi caso a la bici.
El conjunto pilas de litio y carcasa,pesan casi igual que la mitad de mi bicicleta,osea pensar en un coche o un camión.Me acuerdo de aquellos autocares de turistas,que arrastraban un enorme remolque,donde llevaban los equipajes,pues ese sería el caso de los camiones eléctricos.Se puede reducir el tamaño de las baterías,aumentando las recargas por el camino.En mi caso,si pienso hacer un largo recorrido,pongo una batería funcionando y llevo otra para cambiarla(doble peso).Tiene muchos problemas más(efecto memoria),curva descendente en la entrega de electricidad,bajada en el voltaje...Sería larga la explicación.
No entro en las consecuencias,inhumanas,de la explotación del litio,que sería peor que la de los materiales de los móviles.
En fin Pedro y sus noticias alegres.
Pues yo circulo aún a pinrelillo con la bici, según mi hermano la eléctrica no toca hasta los 75. De todo lo otro no tengo ni idea, pero en la duración de las baterías es cuestión de ponerse, ya hay mòviles de alta gama que duran las baterías mucho más que los convencionales y la autonomía de algunos coches eléctricos de última generación es de 400 kilómetros.
Elimina