Segons el museu britànic de Londres, el protagonista del famós quadre expressionista està escoltant i no cridant. No, no està cridant. Això és el que diu el Museu. La galeria d'art ha desmuntat la imatge que teníem fins ara d'El crit del expressionista Edvard Munch i ha revelat que el famós quadre representa una persona que escolta un crit i no a una persona que crida.
Aquesta nova teoria es basa en la inscripció d'una litografia en blanc i negre del quadre, peça central de l'exposició Edvard Munch: amor i angoixa (de l'11 d'abril al 21 de juliol). Aquesta inscripció diu: "Vaig sentir un gran crit en tota la naturalesa".
"Aquesta rara versió d'El crit que estem exhibint al Museu Britànic deixa clar que l'obra d'art més famosa de Munch representa una persona que escolta un crit i no, com moltes persones continuen assumint i debatent, a una persona que crida" , ha dit Giulia Bartrum, comissària de l'exposició, a The Telegraph.
Segons aquesta experta, les paraules que acompanyen aquesta fins ara desconeguda versió del quadre fan referència al que va inspirar a l'artista per fer aquesta obra. El que encara es pot debatre és si, per Munch, aquestes forces eren reals o psicològiques.
"Munch va incloure deliberadament el títol d'aquesta versió per descriure com es va inspirar en l'ansietat que sobtadament va sentir. Estava tractant de captar una emoció o moment en el temps. A través de la inscripció sabem com es va sentir. La gent pensa que aquesta és una persona que crida però això no és el que està passant !, afegeix Bartrum sobre el quadre, que neix de passeig de Munch per un fiord a Oslo en 1892 quan de sobte el cel es va tenyir de vermell.
"És un home que escolta, ja sigui en el seu cap o no. Sent la sensació que la natura està cridant al seu voltant. No tinc cap dubte que aquesta figura icònica està reaccionant a les forces externes de la natura en aquesta vessant. El que encara es pot debatre és si, per Munch, aquestes forces eren reals o psicològiques ", continua.
El debat sobre el significat d'aquest quadre porta anys sobre la taula: ¿està cridant o escoltant un crit? La qüestió la va deixar en l'aire l'exdirector del Museu de Munch en Oslo, Gunnar Soerensen, quan va respondre: "Podria ser un crit a la natura o una persona que crida. És una qüestió d'interpretació". Ara que sembla que hi ha resposta a aquesta debat sorgeix un nou dubte: d'on surt el crit?