Prohibit rescatar. El 27 de juny, un dia després de posar rumb de nou a la Mediterrània central des de Nàpols, el vaixell humanitari Open Arms s'enfrontava als primers efectes de la seva decisió de desafiar el bloqueig del Govern espanyol. En una carta, el director general de la Marina Mercant advertia al capità de les conseqüències davant "la seva pretensió de reprendre els rescats", segons el document al qual ha tingut accés eldiario.es. L'avís del Ministeri de Foment és clar: si l'ONG salva alguna vida s'enfronta a possibles sancions de fins a 901.000 euros.
No era el primer avís, però sí l'únic signat per Benito Núñez Quintanilla, el màxim representant de la Marina Mercant, dependent del Ministeri de Foment. En almenys tres ocasions, Foment havia enviat el mateix text en els diferents despatxos de sortida -el procediment administratiu pel qual es comprova que un vaixell compleix amb tots els requisits exigits per les normes legals per navegar-.
La carta avisa que "no es podran realitzar operacions de recerca i salvament, fins que no es compti amb la conformitat de l'autoritat responsable de la regió de recerca i salvament (zona SAR) on es navegui, i sempre sota la coordinació d'aquesta autoritat". També, els impedeixen "efectuar navegacions amb el propòsit" de portar a terme tasques de salvament" o altres activitats que derivin amb tota probabilitat en tals operacions" si no compten amb permisos de les autoritats corresponents, és a dir, Itàlia o Malta. Aquests països mantenen els seus ports tancats al desembarcament de migrants rescatats a la Mediterrània.
Núñez Quintanilla matisa a continuació que les operacions de salvament que "siguin de caràcter espontani o ocasional amb motiu de la navegació normal del vaixell, estaran subjectes al compliment del que disposa la normativa internacional o nacional" sobre salvament al mar. La clau està en què entén el Ministeri de Foment per un rescat "ocasional" o un que derivi en una multa. El dret marítim obliga a auxiliar a persones en perill a la mar a tota embarcació que se les trobi.
D'altra banda, l'escrit també assegura que les autoritats espanyoles podran ordenar al vaixell "la seva tornada a port espanyol per fer efectiva la paralització si persisteix en la conducta d'emprendre operacions de recerca i salvament sense donar compliment a l'exigit normativament".
Segons el text enviat al vaixell, dins de les possibles conseqüències de possibles "incompliments durant l'navegació del vaixell" es troben "multes de fins a 901.000 euros o 300.000 euros" per infraccions "contra la seguretat marítima o l'ordenació del trànsit marítim", respectivament. El responsable de la Marina Mercant també obre la porta a la "suspensió del títol professional espanyol", que recauria sobre el capità de l'embarcació durant aquestes setmanes, Gonzalo Gómez, "en els supòsits d'infraccions greus o molt greus contra la seguretat marítima" .
Aquest capità amb més de 10 anys d'experiència assegura que mai havia rebut una carta similar. "He vist despatxos restrictius, que em recordaven les limitacions del vaixell, dels seus certificats ... però textos així, redactats per la meva pròpia administració i amb aquest to, mai", sosté. "A mi em sembla una amenaça innecessària que denota que no saben com controlar la situació. Com a capità professional, em sembla humiliant que la meva administració no em doni suport, doni suport i ajudi i, per contra, em posi en problemes".
Per a Ricardo Gatti, cap de la missió, els sis punts que enumera la missiva "expressen la posició oficial del Govern espanyol". El membre d'Open Arms llegeix un missatge entre línies en les advertències governamentals: "Ni t'atreveixis a tocar el tema migratori. El tema migratori és un conflicte que els fa molta por perquè no saben com enfrontar-ho, i tenen por de la dreta", assegura Gatti.
Les mesures activades per controlar a activistes i organitzacions lligades a la defensa dels drets dels migrants, incloent els moviments migratoris, no és una cosa nova a Europa. L'últim exemple és Carola Rackete, capitana del vaixell de l'ONG alemanya Sigui Watch, en llibertat després de dos dies d'arrest domiciliari per entrar en aigües territorials italianes i atracar sense autorització al port de Lampedusa, per desembarcar als 40 migrants rescatats al Mediterrani 16 dies abans.
"Porten dècades externalitzant les fronteres. Hi ha una escalada de violència cap a les persones migrants i cap als que intenten defensar els seus drets", afirma contundent Gatti, a bord de l'Open Arms. "Rescatar és una obligació que està emparada en diferents normatives internacionals", insisteix el cap de la missió que desafia les ordres de l'Executiu espanyol.
No era el primer avís, però sí l'únic signat per Benito Núñez Quintanilla, el màxim representant de la Marina Mercant, dependent del Ministeri de Foment. En almenys tres ocasions, Foment havia enviat el mateix text en els diferents despatxos de sortida -el procediment administratiu pel qual es comprova que un vaixell compleix amb tots els requisits exigits per les normes legals per navegar-.
La carta avisa que "no es podran realitzar operacions de recerca i salvament, fins que no es compti amb la conformitat de l'autoritat responsable de la regió de recerca i salvament (zona SAR) on es navegui, i sempre sota la coordinació d'aquesta autoritat". També, els impedeixen "efectuar navegacions amb el propòsit" de portar a terme tasques de salvament" o altres activitats que derivin amb tota probabilitat en tals operacions" si no compten amb permisos de les autoritats corresponents, és a dir, Itàlia o Malta. Aquests països mantenen els seus ports tancats al desembarcament de migrants rescatats a la Mediterrània.
Núñez Quintanilla matisa a continuació que les operacions de salvament que "siguin de caràcter espontani o ocasional amb motiu de la navegació normal del vaixell, estaran subjectes al compliment del que disposa la normativa internacional o nacional" sobre salvament al mar. La clau està en què entén el Ministeri de Foment per un rescat "ocasional" o un que derivi en una multa. El dret marítim obliga a auxiliar a persones en perill a la mar a tota embarcació que se les trobi.
D'altra banda, l'escrit també assegura que les autoritats espanyoles podran ordenar al vaixell "la seva tornada a port espanyol per fer efectiva la paralització si persisteix en la conducta d'emprendre operacions de recerca i salvament sense donar compliment a l'exigit normativament".
Segons el text enviat al vaixell, dins de les possibles conseqüències de possibles "incompliments durant l'navegació del vaixell" es troben "multes de fins a 901.000 euros o 300.000 euros" per infraccions "contra la seguretat marítima o l'ordenació del trànsit marítim", respectivament. El responsable de la Marina Mercant també obre la porta a la "suspensió del títol professional espanyol", que recauria sobre el capità de l'embarcació durant aquestes setmanes, Gonzalo Gómez, "en els supòsits d'infraccions greus o molt greus contra la seguretat marítima" .
Aquest capità amb més de 10 anys d'experiència assegura que mai havia rebut una carta similar. "He vist despatxos restrictius, que em recordaven les limitacions del vaixell, dels seus certificats ... però textos així, redactats per la meva pròpia administració i amb aquest to, mai", sosté. "A mi em sembla una amenaça innecessària que denota que no saben com controlar la situació. Com a capità professional, em sembla humiliant que la meva administració no em doni suport, doni suport i ajudi i, per contra, em posi en problemes".
Per a Ricardo Gatti, cap de la missió, els sis punts que enumera la missiva "expressen la posició oficial del Govern espanyol". El membre d'Open Arms llegeix un missatge entre línies en les advertències governamentals: "Ni t'atreveixis a tocar el tema migratori. El tema migratori és un conflicte que els fa molta por perquè no saben com enfrontar-ho, i tenen por de la dreta", assegura Gatti.
Les mesures activades per controlar a activistes i organitzacions lligades a la defensa dels drets dels migrants, incloent els moviments migratoris, no és una cosa nova a Europa. L'últim exemple és Carola Rackete, capitana del vaixell de l'ONG alemanya Sigui Watch, en llibertat després de dos dies d'arrest domiciliari per entrar en aigües territorials italianes i atracar sense autorització al port de Lampedusa, per desembarcar als 40 migrants rescatats al Mediterrani 16 dies abans.
"Porten dècades externalitzant les fronteres. Hi ha una escalada de violència cap a les persones migrants i cap als que intenten defensar els seus drets", afirma contundent Gatti, a bord de l'Open Arms. "Rescatar és una obligació que està emparada en diferents normatives internacionals", insisteix el cap de la missió que desafia les ordres de l'Executiu espanyol.
Malgrat les amenaces, el capità de l'Open Arms assegura sentir "certa pietat del director general de la Marina Mercant". "L'única cosa que denota amb aquest escrit és la seva debilitat. Penso que segurament podríem entendre'ns si ens asseiessim com marins que som els dos. Suposo que té pressions polítiques dels polítics que tenim", apunta Gómez.
Fonts del Ministeri de Foment consultades per eldiario.es sobre la posició del Govern davant un possible nou rescat de l'ONG es limiten a fer referència a l'escrit enviat per la Marina Mercant. "Ha informat a l'Open Arms de que totes les navegacions que pretengui realitzar queden supeditades a les permeses pels certificats del vaixell, la seva classificació i finalitat", apunten des del departament dirigit per José Luis Ábalos.
El passat mes de gener la Direcció General de la Marina Mercant, dependent de Foment, va denegar per primera vegada el permís de sortida a l'Open Arms per salpar cap a aigües internacionals properes a Líbia amb l'objectiu de salvar vides de migrants en perill. Segons justifica l'autoritat marítima, des del tancament dels ports europeus, "el vaixell s'està veient forçat a navegar durant diversos dies, creuant el Mediterrani, per desembarcar a les persones rescatades al mar molt lluny del lloc de rescat", un fet que "s'aparta dels procediments relatius a les operacions de salvament regulades per la normativa internacional". Un altre vaixell de rescat, el Aita Mari, ha obtingut la mateixa negativa al seu objectiu de salvar vides en aquesta àrea.
Malgrat les noves advertències, l'Open Arms continua navegant. Aquest diumenge la seva tripulació va donar suport a dues embarcacions en dificultats que es trobaven a la zona SAR maltesa. Potser, al llarg dels propers dies, sigui fonamental per evitar una nova desgràcia a la Mediterrània. Gómez, Gatti i tots els altres tripulants i voluntaris estaran atents a la mar. Mentrestant, en alguns despatxos, intentaran que no naveguin més.
Entenem doncs que la Marina Mercant Espanyola d'Espanya, està dirigida per un bergant, responsable de la mort de tots els migrants que a partir d'ara s'ofeguin en aquest enorme cementiri que és el mar Mediterrani. Si aquest és un Estat democràtic i solidari, que vingui Déu o Al·là i el vegin.
La mort tenia un preu i rescatar, (la vida), també, veurem el que s'acabarà pagant per deixar que s'ofeguin tants migrants.
Fonts del Ministeri de Foment consultades per eldiario.es sobre la posició del Govern davant un possible nou rescat de l'ONG es limiten a fer referència a l'escrit enviat per la Marina Mercant. "Ha informat a l'Open Arms de que totes les navegacions que pretengui realitzar queden supeditades a les permeses pels certificats del vaixell, la seva classificació i finalitat", apunten des del departament dirigit per José Luis Ábalos.
El passat mes de gener la Direcció General de la Marina Mercant, dependent de Foment, va denegar per primera vegada el permís de sortida a l'Open Arms per salpar cap a aigües internacionals properes a Líbia amb l'objectiu de salvar vides de migrants en perill. Segons justifica l'autoritat marítima, des del tancament dels ports europeus, "el vaixell s'està veient forçat a navegar durant diversos dies, creuant el Mediterrani, per desembarcar a les persones rescatades al mar molt lluny del lloc de rescat", un fet que "s'aparta dels procediments relatius a les operacions de salvament regulades per la normativa internacional". Un altre vaixell de rescat, el Aita Mari, ha obtingut la mateixa negativa al seu objectiu de salvar vides en aquesta àrea.
Malgrat les noves advertències, l'Open Arms continua navegant. Aquest diumenge la seva tripulació va donar suport a dues embarcacions en dificultats que es trobaven a la zona SAR maltesa. Potser, al llarg dels propers dies, sigui fonamental per evitar una nova desgràcia a la Mediterrània. Gómez, Gatti i tots els altres tripulants i voluntaris estaran atents a la mar. Mentrestant, en alguns despatxos, intentaran que no naveguin més.
Entenem doncs que la Marina Mercant Espanyola d'Espanya, està dirigida per un bergant, responsable de la mort de tots els migrants que a partir d'ara s'ofeguin en aquest enorme cementiri que és el mar Mediterrani. Si aquest és un Estat democràtic i solidari, que vingui Déu o Al·là i el vegin.
La mort tenia un preu i rescatar, (la vida), també, veurem el que s'acabarà pagant per deixar que s'ofeguin tants migrants.
SEGUNDO: No se podrán realizar operaciones de búsqueda y salvamento, en tanto no se cuente con la conformidad de la autoridad responsable de la región de búsqueda y salvamento (zona SAR) donde se navegue, y siempre bajo la coordinación de dicha autoridad. Estas operaciones, especialmente las relativas al desembarco de las personas rescatadas, serán conformes al Convenio Internacional sobre Búsqueda y Salvamento Marítimo de 1979, demás normativa nacional e internacional relativa al salvamento marítimo citada en la Resolución de despacho del Capitán Marítimo de Castellón de 10 de junio de 2019 y en la Resolución de despacho del Capitán Marítimo de Palma de Mallorca de 13 de junio de 2019, por las que autorizaban el despacho del buque OPEN ARMS con destino al puerto de Nápoles (Italia), y en los términos expresados en dichas resoluciones.TERCERO: En el caso de no disponer de la conformidad de la autoridad responsable de la zona SAR donde se navegue, no podrán efectuarse navegaciones con el propósito de realizar operaciones de búsqueda y salvamento u otras actividades que deriven con toda probabilidad en tales operaciones.CUARTO: Las operaciones de salvamento que sean de carácter espontáneo u ocasional con motivo de la navegación normal del buque estarán sujetas alcumplimiento de lo dispuesto en la normativa internacional o nacional sobre el salvamento marítimo.QUINTO: El buque está sujeto a las normas españolas de policía de la navegación, con independencia de lugar donde se encuentre, de conformidad con el artículo 5.1 de la Ley 14/2014, de 24 de julio, de Navegación Marítima, y a los efectos previstos en el artículo 100 de la misma Ley sobre la paralización del buque porque no se cumpla con la normativa de seguridad. Esto es, al buque le podrá ser ordenado su regreso a puerto español para hacer efectiva la paralización si persiste en la conducta de acometer operaciones de búsqueda y salvamento sin dar cumplimiento a lo exigido normativamente. SEXTO: Los incumplimientos durante la navegación del buque, que se deriven del contenido de esta comunicación, constituirán infracciones contra la seguridad marítima o la ordenación del tráfico marítimo, pudiendo sancionarse cada una de ellas con multas de hasta 901.000 euros o 300.000 euros, respectivamente; todo ello con arreglo al Texto Refundido de la Ley de Puestos del Estado y la Marina Mercante. Asimismo, en los supuestos de infracciones graves o muy graves contra la seguridad marítima cometidas por el capitán del buque se podrá declarar la suspensión del título profesional español, de acuerdo a los criterios del artículo 312.10 de la misma norma legal.
Madrid, 27 de junio de 2019
EL DIRECTOR GENERAL DE LA MARINA MERCANTE
Benito Núñez Quintanilla (Firmado electrónicamente)
No tenía ni idea de la circular.
ResponEliminaManda huevos la cosa.
Si cuando acabó la guerra incivil se hubieran cerrado las fronteras desde Mexico hasta Tierra del Fuego pasando por Australia, muchos de los que hoy firman prohibiciones de seguro no hubieran sido engendrados.
Un punto de vista muy bueno Miquel,pero por otra parte es obligación de los diferentes Departamentos de Marina de la Unión Europea tener los dispositivos para el cumplimiento del salvamento marino,sin más en el puerto de Barcelona puedes ver un espacio y varias unidades de Salvamento Marino,con las últimas tecnologías,están situadas cerca de la terminal de embarque,enfrente de la montaña de Montjuic.En el Estrecho también hay una unidad importante.Es para pensarlo.
Eliminai aixó passa amb els socialistes, que si ho arriba a fer el PP es monta un cristu.
EliminaSalvamento marítimo también lleva a cabo rescates de migrantes, lo cual no deja de ser incongruente, si se prohíbe a Open Arms.
EliminaEsa es la cuestión,Salvamento Marítimo,depende de las directrices políticas del Gobierno y de la Unión Europea,mientras que las ONGs,son entidades particulares,pero que están sometidas a las leyes.Se mueven muchos sentimientos, en todo este tema,no es tan fácil.Vivimos tiempos difíciles en estas cuestiones,no ocurría lo mismo de cuando hice la mili en Ceuta,entonces la frontera estaba abierta,impensable ahora.
Eliminahay una ley por encima de todas, la prioridad en el mar es salvar a los migrantes.
EliminaA la primera cullerà, mosca!
ResponEliminaNormalment, quan encetem alguna cosa i no ix bé del tot, o el primer que fem és cometre una errada, vulgarment diem: “a la primera cullerà mosca”. No conocia esta frase. Me la apunto.
EliminaAixò està pensat de manera que cap vaixell pugui fer operacions externes a la navegacio es una manera de controlar i de fet hi ha d,haver control, igual que les ambulàncies estan pel que estan els vaixells de rescat estan pel que estan, ara be, qualsevol mariner o patro te la obligacio de donar auxili i immediatament demanar ajuda a les autoritats. El cercle està tancat. El control és exhaustiu i ho ha de ser. Són les lleis d,immigració les que s,han de canviar en tot cas. Però en principi sense vocació de rescatador es pot rescatar si navegues i t,ho trobes pero a un immigrant per molt que el pugis al teu vaixell saps que tens un problema en quant arribis a port. Hi ha cales, hi ha llocs on la marea baixa hi ha terra de cop...un port és una aduana. Per atracar demanes permís per atracar per pernoctar pel que sigui.. és a dir li pots salvar la vida perquè després el retornin a casa seva. Els tenen ben posats aquets capitans però la llei els igualara els cullons en un plis.. per tant és qüestió d,anar al tocar la fibra allà on hi ha el problema real perquè tot això són vanes intencions
ResponEliminaen el fons no és més que deixar d'ajudar-los i que s'ofeguin, Europa no vol acollir...
Elimina