Qualsevol que estigui familiaritzat amb la història i la cultura portugueses sap el que és el sebastianisme, que al·ludeix a un jove rei desaparegut a l’ Àfrica el retorn, eternament esperat, del qual havia d’assegurar la grandesa i independència del país. Sebastià I va tenir una infantesa especial, ja que no va arribar a conèixer el seu pare i només va mantenir amb la seva mare una relació epistolar. Quan era poc més que un adolescent, es va imposar la missió d’emprendre una croada contra l’expansió turca al nord de l’ Àfrica. Fent cas omís a tots els que reiteradament l’hi van desaconsellar (inclòs el seu oncle, l’espanyol Felip II), va aconseguir reunir un exèrcit de vint mil homes, gegantí en relació amb la població portuguesa, però molt inferior a les tropes del sultà del Marroc. La derrota era inevitable, i l’abrasador mes d’agost del 1578 el seu exèrcit va ser aniquilat a Alcazarquivir. Tenia Sebastià vint-i-quatre anys, i la seva mort sense descendència va fer que la corona de Portugal anés a parar a Felip II. El poble, tot i això, es va negar a acceptar la realitat i durant dècades va esperar el miraculós retorn del monarca que havia de tornar la independència a Portugal. D’aquesta manera va sorgir la malenconiosa creença del sebastianisme, que va arrelar amb força en l’imaginari popular, es va prolongar al llarg de diverses generacions i va acabar pervivint com a llegenda. Gairebé quatre segles després, el mateix Fernando Pessoa identificava el sebastianisme amb l’essència dels vells valors patriòtics.
No els resulta familiar aquesta història? Sí, l’independentisme català té molt en comú amb el sebastianisme. Si Sebastià i els seus estaven convençuts d’estar escometent una missió superior, no una altra cosa creien fa poc els independentistes, enardits per la fantasia d’estar fent història. Si aquells van fer el desentès a les advertències i consells més raonables, aquests van ignorar les múltiples veus que des d’Europa, Espanya i la mateixa Catalunya els demanaven prudència i respecte a la llei. Si els primers van sobreestimar les seves pròpies forces, què dir de l’independentisme, que per complir els seus objectius hauria necessitat una energia titànica, extraordinària, i que, per no tenir, no tenia el suport de més de la meitat de la població, el suport de cap potència estrangera ni la benedicció de cap institució internacional? Si aquells van desdenyar l’adversari, van deformar la realitat i van acabar creient-se a ulls clucs les seves pròpies fantasies, imaginin-se aquests, que etcètera, etcètera.
Ara substituïm els deserts de l’ Àfrica per jardins europeus i veurem com totes les peces acaben d’encaixar. Seguint els passos de l’ eixelebrat rei portuguès, Puigdemont va creuar la frontera per lliurar lluny de casa una batalla que no pot acabar sinó en derrota, perquè Europa li continua tancant, una després de l’altra, totes les portes. Però la seva derrota va molt més enllà, perquè les dinàmiques de la política catalana estan canviant i al nou tauler no hi haurà lloc per a algú com ell. L’etapa de les decisions unilaterals ha quedat enrere i la societat torna a premiar els qui s’esforcen per obrir vies al diàleg i a l’acord i anteposen la recerca de solucions a la creació de nous problemes. S’ha acabat el temps dels tafurs, l’aventurerisme polític i les “finestres d’oportunitat”, el temps del providencialisme dels qui creien possible la independència només perquè la desitjaven possible. S’ha acabat per tant el temps de Puigdemont, que s’esllanguirà per aquells mons de Déu en espera que es consumeix la seva mort política, el seu particular Alcazarquivir.
Igual que el rei portuguès, Puigdemont va creuar la frontera per lliurar una batalla que no pot acabar sinó en derrota.
Fa uns mesos, en una entrevista concedida a aquest mateix diari, l’escriptor Fernando Aramburu va definir el nacionalisme com una il·lusió d’eternitat. En això el sentiment nacionalista és com el religiós. Saber-se part d’una nació o una fe religiosa aporta a les nostres vides un sentit de transcendència i ens consola de la nostra pròpia finitud, la nostra petitesa. Per això les nacions, com les religions, insisteixen a situar el seu origen en la nit dels temps i a presentar-se com a una cosa perpètua, atemporal, inamovible, alguna cosa veritablement gran que sempre ha estat i sempre estarà aquí. Les nacions diuen venir de molt abans que nosaltres mateixos i anar molt més enllà, i aquest somni d’immortalitat col·lectiva reconforta, sedueix i embriaga. Per això, malgrat haver fet durant tant temps tant mal a la humanitat, les religions i els nacionalismes continuen gaudint de tan bona salut. Per això hi continuarà havent gent disposada a creure en resurreccions miraculoses i mirífics retorns i no faltaran poetes que evoquin la messiànica extravagància de Puigdemont com a símbol de puresa i dignitat. Però al final, com en el cas del sebastianisme, de tot això no quedarà més que una promesa tronada d’esplendors patris i un pòsit embafador de malenconia.
Ignacio Martínez de Pisón
lavanguardia.com/opinió
En honor a la verdad he de decir que no sabía nada de Sebastián.
ResponEliminaCreo que las comparaciones a veces no son justas. Que le tiramos toda las piedras a Puigdemont (porque en mi caso le tengo simpatía a Junqueras) y que también Junqueras, en su medida, se lleva parte de culpa, si es que la hay.
Creo que Junqueras cae mejor porque cumple prisión (y me olvido de que hay mujeres y hombres en el mismo caso). Y creo que el poder es tan cruel que ha hecho que estas dos personas dejen de hablarse para encaminar lo que ellos saben (son más inteligentes que yo, y yo lo se, y tienen todos los servicios secretos e informes que yo no tengo) una república "ipso facto", a la voz de "ya".
El porqué sólo lo saben ellos (no muchos más de 20 ó 25 personas), pero que no saldría bien lo intuía todo el mundo, hasta yo, insisto, que no soy nadie.
Atacar a un estado (cualquier estado) desde dentro es para los demás estados una cuestión imperdonable, y menos si ese estado está metido de lleno en una correlación de fuerzas bélicas (OTAN), que no digo comerciales (MC).
Ahora veremos los resultados para los de prisión y, veremos como queda Puigdemont entre las fuerzas indepes. Creo que está muy debilitado, mucho. Que se llegará a un "entente" entre el estado y los que están en prisión. Que la linea neo-convergente , se llamen como se llamen, desaparecerá con el tiempo. Que Torra tiene los días contados y que Mas tendrá que apoginar dinero porque lo van a esquilmar. Que Junquera subirá muchos enteros pero que se quedará en la sombra, porque formará parte del entente, y que el sueño de la república seguirá, pero con el halo de romanticismo que ha tenido siempre y sin llegar a la práctica al menos en lo que me queda de vida (que no es mucho).
Salut
Com diu la dita: tanto remar para acabar en la orilla.
EliminaEsta Diada será interesante,me la pienso ver de arriba, abajo.Ya veremos que pasa.
ResponEliminaacabaran a tortazo limpio entre botiflers y traidores a la patria.
ResponElimina