Cap altre lema domina avui el discurs públic tant com la transparència. Segons Han, qui la refereix només a la corrupció i a la llibertat d'informació, desconeix la seva envergadura. Aquesta es manifesta quan ha desaparegut la confiança i la societat aposta per la vigilància i el control. Es tracta d'una coacció sistèmica, d'un imperatiu econòmic, no moral o biopolític. Les coses es fan transparents quan s'expressen en la dimensió del preu i es despullen de la seva singularitat. La societat de la transparència és un infern del que és igual.
Google i les xarxes socials, que es presenten com espais de llibertat, s'han convertit en un gran panòptic, el centre penitenciari imaginat per Bentham al segle XVIII, on el vigilant pot observar ocultament a tots els presoners. El client transparent és el nou habitant d'aquest panòptic digital, on no hi ha cap comunitat sinó acumulacions d'egos incapaços d'una acció comuna, política, d'un nosaltres. Els consumidors ja no constitueixen cap força que qüestioni l'interior sistèmic. La vigilància no es realitza com atac a la llibertat. Més aviat, cada un es lliura voluntàriament, despullant-se i exposant-se a la mirada panòptica. L'habitant del panòptic digital és víctima i actor alhora, i en la majoria dels casos, ni tan sols n'és conscient.
Google i les xarxes socials, que es presenten com espais de llibertat, s'han convertit en un gran panòptic, el centre penitenciari imaginat per Bentham al segle XVIII, on el vigilant pot observar ocultament a tots els presoners. El client transparent és el nou habitant d'aquest panòptic digital, on no hi ha cap comunitat sinó acumulacions d'egos incapaços d'una acció comuna, política, d'un nosaltres. Els consumidors ja no constitueixen cap força que qüestioni l'interior sistèmic. La vigilància no es realitza com atac a la llibertat. Més aviat, cada un es lliura voluntàriament, despullant-se i exposant-se a la mirada panòptica. L'habitant del panòptic digital és víctima i actor alhora, i en la majoria dels casos, ni tan sols n'és conscient.
En mi caso, pienso que son las personas como individuos los que hacen las acciones. Cada dia huyo más de grupos de personas y no me siento afín a ningún colectivo, quizás el mal de la soledad buscada es lo que me mueve y el pasearme por estos barrios digitales descarga mi conciencia. Quizas soy como el vagabundo que ha desertado de la sociedad y vive en su mundo. Hablo de mi, claro..
ResponEliminaUn saludo
Los barrios digitales són el paradigma de la soledad. Y ya veo que ha calado en ti el mensaje del gran la filósofo Bertin Osborne: Yo soy un vagabundo que vaga por el mundo...tra, tra,
Eliminasaludos
Es una teoría que no conocía, esta del Panóptico de Foucault.
ResponEliminaInteresante
Foucault, es tot un misteri i no nomès pel pendul, potser va ser l'ùltim alquimista.
ResponElimina