Quan s'ha sortit del cercle d'errors i d'il·lusions a l'interior del qual
es desenvolupen els actes, prendre posició és gairebé impossible.
Es necessita un mínim d'estupidesa per a tot, per afirmar
i fins i tot per negar. - Emil Michel Cioran
Segons alguns experts, la globalització havia de posar fi als estats nació clàssics. Sembla que no serà així. Qui va dir que els diners no tenen pàtria? El tancament de la factoria de Nissan de Barcelona no s'entén sense el paper de l'Estat francès en l'aliança Renault-Nissan-Mitsubishi. La lògica global no ha eliminat els interessos vinculats a aquelles fronteres que insistim a repetir que no existeixen o existeixen menys. Els sindicalistes francesos diran als seus col·legues d'aquí que cadascú vigili el seu tros, mentre els seus homòlegs britànics respiren alleujats perquè la planta de Nissan a Sunderland ha estat indultada, un regal inesperat també per als partidaris del Brexit.
Emil Cioran, el romanès que va inventar l'autoajuda inversa per a plaer dels escèptics, està sent reeditat en castellà per Tusquets, amb gran sentit de l’oportunitat. A l’assaig 'En las cimas de la desesperación', hi ha un missatge encriptat per als polítics (barcelonins, catalans i espanyols) que es veuen desbordats pel drama de Nissan: “La nostàlgia revela el significat demoníac del temps, que, a través de les transformacions que realitza en nosaltres, provoca implícitament la nostra aniquilació”. Nostàlgia, ocurrències, retrets creuats i rostres d'esglai són el retaule de la impotència política. Em sap greu haver d'escriure això: ni Colau, ni Torra, ni Sánchez transmeten, a la gent de Nissan, res que s’assembli a la confiança. - Francesc Marc Álvaro - lavanguardia.
La marxa de Nissan feia anys que es temia, més de deu, recordo ya manifestacions dels treballadors de l'any 2009, en aquest temps ha estat una lenta agonia i potser era abans que es tenia d'haver actuat, ara ja és tard. No crec que als senyors Makoto Uchida i Gianluca de Ficchy, principals responsables de la moguda, els impressioni gaire que es recordi ara la llarga tradició del sector automobilístic a Catalunya, amb tot el seu corol·lari de coneixement tecnològic i capacitació laboral. Frank Torres, l'executiu triat per tancar, ha amollat una frase que sintetitza el tot i el no-res d'aquest problema: “No és una decisió fàcil, però els desafiaments globals l'han provocat”. Emprant llenguatge tèxtil, o del que en queda, amb el cas de Nissan, tenim mala peça al teler, i no estaria de més recordar que de fet la marxa de Nissan la provoca Renault que el que vol és garantir la producció al seu país. França primer.
Creo que de este tema ya llevamos hablando hace al menos un par de años. Y creo que tu bloc hay constancia de ello.
ResponEliminaNo hay que ser adivino, ni tener una bola de cristal, pero si el pueblo lo sabía, ¿qué no iban a saber los políticos ? ¿porqué los políticos hablan por boca de asno cuando no tienen puta idea de lo que es una furgoneta?
Esa es una de las preguntas que he realizado a Daniel, porque se que sabe de esto, y porque ya me dihjo hace mucho tiempo que Nissan plegaba, cuando aquí se quemaban tontainers al grito de "llibertat" :
¿porqué debían de saber los técnicos que en Europa no se vendería los modelos la Nissan furgo, que si se venden en Asia? y que dejo su respuesta aquí:
Miquel la traccion es cuando tira de las ruedas delanteras, la propulsión es cuando empuja de las traseras, En teoría la propulsión es más efectiva, en teoría y en la practica, el problema de la furgoneta de Nissan y otras es que no contaba con controles de tracción y cuando iba vacía, sin peso atrás que mejorase la propulsión y con suelo mojado, tendía a derrapar.
Si te fijas, las furgonetas de origen japones, la antigua Toyota Hiace, La Nissan y la Isuzu son muy estrechas, eso no es casualidad, cuando se diseñaron en el mercado japones había un impuesto que gravaba la anchura de los vehículos. Este tipo de vehículos en especial Toyota e Isuzu tienen gran aceptación en todo el mundo, son coches muy duros y en sitios con pocas precipitaciones o que se circula a menor velocidad esto no se tiene tanto en cuenta. Como aquí se grava la potencia fiscal u otras cosas, alli gravaba la anchura, por eso no pasaban de 1700 mm de anchura y la mayoría se quedan en 1690 mm de anchura o parecido, no es casualidad, es rentabilidad, para evitar esos impuestos. No se si ahora siguen vigentes, pero me temo que si, eso les quita competitividad con la Wolkswagen, Fiat-Peugeot-Citroen (que son las mismas), Ford o Mercedes, que son más anchas y mas cómodas. En el caso de la Mercedes aunque es propulsión cuenta con un efectivo ASR que minimiza el riesgo de derrape. Y en el caso de Ford o Wolkswagen puedes elegir tracción o propulsión depende de modelos. Todo esto muy resumido y para no alargarme.
Claro, Daniel entiende de eso, más que los políticos, por supuesto. Si que recuerdo que ya habíamos hablado de Nissan, de hecho el tema se arrastra desde 2009.
EliminaTambién he visto los planos por Google de la fábrica WW en Polonia, para ensamblar lo que hace la Seat aquí...al ladito mismo de la WW de Alemania...pero no vale la pena decir nada. Los políticos ya lo saben, pero es mejor dar subvenciones de 462 euros y salir con el buenismo de rigor.
ResponEliminaSuposo que alguna cosa es podria fer amb la fábrica i la seva maquinaria, imagino que es podria reconvertir, i si no salvar tots els llocs de treball, si bastants, pero calia haver-ho pensat amb temps i fer una adequada planificació, i aixó és demanar massa als nostres polítics, que són de vol gallinaci.
EliminaFRANCESC: si tu tienes una primera edil que se llama Janet Sanz en Barcelona y que te dice: " que el objetivo es sacar coches", enviarás a la mierda al sector.
ResponEliminaEs como si tienes una primera edil de alimentación que dice: "el pan de trigo engorda" ...¿crees que se venderá más pan?...No hay que sacar coches, hay que cambiar de estrategia, se ha de ir a lo eléctrico , se han de poner cargadores, vías con sistemas de autoconducción, vias lentas y rápidas, pero se ha de explicar, no puedes entrar a saco y joder a Seat y Nissan de Barcelona, de Montcada, de Sant Andreu...y a 100.000 personas directas e indirectas de todo el entorno.
Este es el problema, la gestión de quien nos gobierna y lo lenguaraz porque son ineptos en lo técnico.
Salut
El problema és que el que diu Janet Sanz és correcte, és el que ha de ser, el cotxe com a tal a ciutat ja ha acabat el seu periple. El que passa és que aquestes coses s'han de pensar. s'hi ha de treballar discretament, però no s'han de manifestar.
ResponEliminaEl conjunt del sector de l'automòbil es reduirà un 50% en 10 anys, i s'haurà de recol·locar a bastant més de 25.000 treballadors. Ens hem d'acostumar o aprendre a moure'ns duna altra manera, i en el món de l'aviació encara serà la patacada més grossa.
Salut