Paulo Freire: Molt bé, jo sé, vostès no saben. Però per què jo sé i vostès no saben?

Camperol: Vostè sap perquè és doctor. Nosaltres no.

PF: Exacte. Jo sóc doctor. Vostès no. Però Per què jo sóc metge i vostès no?

C: Perquè vostè va anar a l'escola, ha llegit, estudiat i nosaltres no.

PF: ¿I per què vaig anar a l'escola?

C: Perquè el seu pare va poder enviar-lo a l'escola i el nostre no.

PF: ¿I per què els pares de vostès no van poder enviar-los a l'escola?

C: Perquè eren pagesos com nosaltres.

PF: ¿I què és ser pagesos?

C: És no tenir educació ni propietats, treballar de sol a sol sense tenir drets ni esperança d'un dia millor.

PF: ¿I per què al pagès li falta tot això?

C: Perquè així ho vol Déu.

PF: ¿I qui és Déu?

C: Déu és el pare de tots nosaltres.

PF: ¿I qui és pare aquí en aquesta reunió?

Gairebé tots aixecant la mà, van dir que ho eren. Mirant a tot el grup en silenci, em vaig fixar - diu Freire - en un d'ells i li vaig preguntar.

PF: Quants fills tens?

C: Tres.

PF: Series capaç de sacrificar a dos d'ells, sotmetent-los a sofriments, perquè el tercer estudiés i es donés bona vida a Recife? Series capaç d'estimar així?

C: No!

PF: I si tu, home de carn i ossos, no ets capaç de cometre una injustícia tan gran, Com és possible entendre que la faci Déu? Serà de debò Déu qui fa aquestes coses?

Silenci


PF: No, no és Déu qui fa tot això. És el patró!





«Pedagogía de la esperanza», de Paulo Freire
Traducción de Stella Mastrangelo - 1992
blog:descontexto.blogspot.com