Edgar Morin és un filòsof i sociòleg francès. Nascut a París el 1921. El seu nom de naixement és Edgar Nahum. El pensament de Morin, basat en la idea de les tres teories, en la qual, argumenta que encara estem en un nivell prehistòric pel que fa a l'esperit humà i només la Complexitat pot civilitzar el coneixement.
S'hi pot endinsar en el desenvolupament de la naturalesa humana multidimensional, la lògica generativa, dialèctica i arborescent, de el qual quan l'univers és una barreja de caos i ordre; a partir del concepte i pràctica de l'Acte-eco-organització, el subjecte i l'objecte són parts inseparables de la relació autorganizador-ecosistema.
A més introdueix en la ciència, conceptes que estaven en pausa per aplicar-los al seu pensament (aleatorietat, informació en l'ambient i subjecte amb la seva creativitat) i veure els fenòmens integrats en l'èmfasi de les emergències i interaccions i no en les substàncies.
Tot i la similitud semàntica no es pot considerar que les seves idees entronquin amb la matemàtica de la complexitat.
El pensament de Morin condueix a una manera de construcció que aborda el coneixement com un procés que és alhora, biològic, cerebral, espiritual, lògic, lingüístic, cultural, social i històric, mentre que l'epistemologia tradicional assumeix el coneixement només des del punt de vista cognitiu. Aquest nou plantejament té enormes conseqüències en el plantejament de les ciències, l'educació, la cultura, la societat.
En la teoria del Pensament Complex, ideada per Morin, es diu que la realitat es comprèn i s'explica simultàniament des de totes les perspectives possibles. S'entén que un fenomen específic pot ser analitzat per mitjà de les més diverses àrees de coneixement, mitjançant el "Entesa transdisciplinar", evitant l'habitual reducció de el problema a una qüestió exclusiva de la ciència que es professa.
La realitat o els fenomens s'han d'estudiar de forma complexa, ja que dividint-los en petites parts per facilitar el seu estudi, es limita el camp d'acció de el coneixement. Tant la realitat com el pensament i el coneixement són complexos i causa d'això, cal fer servir la complexitat per entendre el món.
Així doncs, segons el Pensament Complex, l'estudi d'un fenomen es pot fer des de la dependència de dues perspectives: holística i reduccionista. La primera, es refereix a un estudi des del tot o totomúltiple; i la segona, a un estudi des de les parts. Actualment la seva obra ha estat promoguda per diferents pensadors, com Adonay Alaminos, a través de les seves contribucions a l'abordatge multidimensional de la realitat.
"La política és l'art del que incert, el que ens porta a un principi d'incertesa política generalitzada".
"Per si mateixa, l'experimentació científica constitueix una tècnica de manipulació, i el desenvolupament de les ciències experimentals desenvolupa els poders manipuladors de la ciència sobre les coses físiques i els éssers vivents".
"Cal seleccionar, focalitzar en el real, però saber que focalitzem i volem seleccionar... Retallo el que m'interessa d'una realitat i difumino la resta. L'important és saber permanentment recordar que simplifiquem per raons pràctiques, heurístiques, i no per extreure la quinta essència de la realitat "
"Recordem que cap tècnica de comunicació, del telèfon a Internet, aporta per si mateixa la comprensió. La comprensió no pot digitalitzar-se ".
"La mort es va instal·lar immediatament en el meu ser com dolor, horror i secret. Però vaig ocultar el que havia comprès, vaig ocultar el que sentia i ho vaig seguir ocultant al meu pare, a la meva tia, a tots els membres de la meva família".
"La democràcia necessita tant conflictes d'idees com d'opinions que li donin vitalitat i productivitat".
"La comunicació no comporta comprensió. La informació, si és ben transmesa i compresa, comporta intel·ligibilitat, primera condició necessària per a la comprensió, però no suficient".
"La democràcia constitueix per tant un sistema polític complex en tant que viu de pluralitats, competències i antagonismes romanent com una comunitat".
Fa uns dies, Morin va complir noranta-nou anys. A jutjar per la conversa que va mantenir amb Nuccio Ordine en plena reclusió pel coronavirus, ha arribat a tan provecta edat conservant una lucidesa absoluta. Compte amb el seu pastellico... més
Pensamiento lúcido.
ResponEliminaExcelente aporte, nada que agregar por ahora, salvo resaltar el hecho de que el problema de la epistemología es que en el fondo de la verdad hay siempre un principio de incertidumbre.
ResponEliminaahí está la clave de la filosofia, no solo en la epistemiológica, en la incertidumbre de la verdad.
EliminaUn gran pensador, una sort arribar a tan gran amb el cap tan clar. Martínez de Pison també és un bon periodista i escriptor, no sé si has vist la sèrie 'El dia de mañana' sobre un llibre seu, molt interessant.
ResponEliminaMartinez de Pison, es poc reconegut per cert, no he vist la serie pero la crítica la deixava molt bé.
EliminaMe he acercado a echarle un vistazo a los titulares de los periódicos. Me doy por informada. Mañana más. Más de lo mismo.
ResponEliminaSe repiten más que el ajo, y eso es porqué en al caso de los digitales aún no han entendido - salvo la vanguardia - cual es su función en la actualidad y cual su prioridad informativa. Quizás por eso la Vanguardia es el medio digital más leído de España, aunque tengan muy descuidada su versión en catalán.
ResponElimina