La nit era el seu hàbitat en una Barcelona gamberra i inconformista, en la dècada dels 70 i els 80. Aquell moment de la seva vida va coincidir amb la seva etapa de pintura realista de tipus urbà, i aquest maridatge va donar com a resultat uns excepcionals quadres que avui són testimoni d'una ciutat gairebé extinta. José María González Spinola. No els sonarà, però és el nostre Edward Hopper.
Aquesta història neix a Twitter. Eva, neboda de pintor, va compartir algunes obres del seu oncle a la xarxa social. La reacció va ser unànime: quina meravella. Va tenir a bé facilitar el contacte de l'artista i aquest és el resultat d'una llarga xerrada telefònica entre Barcelona i Sevilla, on resideix, feliç i retirat; content de poder recordar els que potser van ser els anys més profunds de la seva vida. "En aquella època era la millor ciutat d'Europa. La sentia molt meva. La llum, l'ambient canalla però alhora molt estètic. La llibertat de la Rambla, les nits asseguts en una cadira a l'aire lliure. I les discoteques, l'etapa del carrer Tuset". Va viure primer en un 'mediopiso' de la Barceloneta,"un barri ple de pescadors, de gent molt autèntica, obrera". Després va marxar a la plaça de Sant Pere, a sobre de Born; sempre per sota de plaça de Catalunya, una frontera que ara s'adona que amb prou feines va creuar en gairebé dues dècades.
Chiringuito en la plaza de Palau (1981) / JOSÉ MARÍA G. SPINOLA
Solia passejar pel Born, Santa Caterina, la Ribera. Creuava la Rambla per endinsar-se al barri xinès. Però també caminava cap a l'altre costat, més enllà de les muralles no visibles però sí psicològiques que dibuixava la zona industrial del que després seria la Vila Olímpica. "Anava molt cap a la part de la costa del Besòs. M'agradava perquè de sobte se t'apareixien petits poblats andalusos. El barraquisme, la bromera groga que baixaven pel riu, gent rara en general. Aquesta cosa industrial del 'Esanche' que no es va arribar a aixecar".
Nascut el 1944 a Pobla de la Calçada (Badajoz), va marxar a Madrid per estudiar Belles Arts, vocació que va acabar a l'escola Sant Jordi de Barcelona, a la Llotja. "Venia d'una capital inhòspita, sense ambient, i em vaig plantar a una Barcelona en ebullició, oberta, cosmopolita". Va arribar impregnat de realisme que li havia encomanat el seu professor, Antonio López, un dels majors exponents de la fotografia pinzellada. "Practicar-a Madrid era una mica depriment, però tot va canviar a l'arribar a Catalunya. Sobretot per la llum, fins i tot de nit. Sobretot de nit". El sentiment de soltesa, a més, tenia una aroma doble per la seva condició d'homosexual. "Ser gai a Barcelona et donava ales; l'ambient de llibertat era increïble, això no ho havia viscut abans".
Cabina en el Gòtic amb llambordes (1979) / JOSÉ MARÍA G. SPINOLA
Va quedar enamorat d'elements tan trivials com un ascensor. Li encantaven els de l'Eixample, que va retratar amb fruïció aprofitant aquesta llum tènue dels vestíbuls de l'extensa hisenda d'Ildefons Cerdà. També gasolineres, la discoteca Jazz Colón, a la part baixa de la Rambla; o cabines de telèfon, la sala Zeleste i "els barris que es diluïen en el no res industrial". O al bar Gimlet, on passaria nits en vela amb les seves noves amistats, Mariscal, Nazario, Barceló... "Era una època de sortir cada nit, d'experimentar amb algunes drogues, cosa que en el meu cas va passar ràpid perquè vaig tenir alguna mala experiència. L'àcid, sobretot de coloraines, et quedaves molt cansat i ho vaig deixar de seguida". Altres menys afortunats van optar per l'heroïna, en una dècada, la dels 80, en què el més 'underground' i modern convivia amb els ionquis, que eren l'última baula social i sanitari de la ciutat però van tenir la fortuna que el ajuntament els va buscar llocs segurs per a punxar-se, els va proporcionar xeringues d'un sol ús i es va portar d'Amsterdam l'avui tan familiar metadona.
Entre aquestes dècades va passar dos anys a Sud-amèrica, viatjant per Colòmbia, Bolívia, Perú i Equador. Va tornar a Catalunya i va notar que les coses eren diferents. "Potser eren manies meves, que m'estava fent gran, però tinc la sensació que quan va començar a governar Pujol, la ciutat va anar perdent poc a poc la seva essència". El notava tot més ranci, però va ser tirant. Durant el dia feia classes, primer en un cole privat d'Olesa de Montserrat i després en un institut al centre de la gran ciutat. "Viure aquí era molt barat. Només donava classes dos o tres dies a la setmana, però em donava per viure. El complementava amb alguns quadres que anava venent en exposicions col·lectives. La resta del dia el passava pel carrer pintant gaudint de la vida bohèmia".
Teléfono del bar Gimlet, en el Born /(1980) / JOSÉ MARÍA G. SPINOLA
Amb el pas dels anys, a finals dels 80, la sensació de foraster va anar creixent. Ho atribueix al clima polític, perquè mai abans com llavors li havien recriminat el seu lloc d'origen. Encara que potser també va tenir alguna cosa a veure una certa crisi pictòrica. Cada vegada feia servir pinzells més petits, destinats a reproduir el més mínim detall que requeria el realisme. "Em vaig cansar, va començar a semblar-me repetitiu". També els seus amics formaven famílies, alguns 'garitos' tancaven. Tot, en una Barcelona que des de la nominació olímpica de 1986 es va esforçar a escombrar tot el que pogués semblar escombraries a ulls de la política, encara que fos una cosa tan barcelonina com els xiringuitos de la platja, les barraques o les indústries de Poblenou. Finalment, just abans dels Jocs del 92, va marxar a Madrid.
La grisa Madrid - A la capital va coincidir amb l'etapa d'Álvarez del Manzano a l'alcaldia. I és clar, va començar a trobar a faltar Barcelona. "Estava tot caríssim, fins i tot un llapis. La meitat del que guanyava donant classes ja se n'anava per pagar el lloguer. Aquella havia de ser la meva ciutat natural, per això que diuen que és un poble gran i que ningú és realment de Madrid. però no, em vaig trobar un ambient hostil. va ser tot molt difícil. tot molt dispers, llunyà. Barcelona, en canvi, és com una enorme liana en què tot està connectat". En aquesta ciutat colossal, però, va trobar alguna cosa que el va magnetitzar fins a la jubilació: el Museu del Prado. Hi anava cada setmana. "Era gratis per als professors fins que Carmen Calvo no els va treure", es queixa. Es va convertir en un apassionat de el segle XVII i va començar a viatjar a Itàlia, sobretot a Nàpols, una de les seves ciutats fetitxe.
En la barra del Gimlet (1981) / JOSÉ MARÍA G. SPINOLA
Passats els anys, va decidir buscar una ciutat de mida mitjana en què es pogués permetre comprar un pis. Sevilla. Ara no ho canvia per res. Pot ser que la llum tingui molt a veure. No ha deixat de visitar els seus amics a Barcelona, on amb prou feines reconeix la ciutat inconformista. No només pel turisme, també pels propis barcelonins, una mica més 'pijos' que abans, diu. Però tot i la modernitat i que hagin passat 40 anys, encara distingeix "reductes recognoscibles de la bohèmia". "Sens dubte, el Raval. Un dia passejant em vaig trobar amb transvestits, ambient canalla, donotes. Barcelona encara existeix i han de cuidar-la".
José María acata la inevitable comparació amb Edward Hopper, tot i que no està entre els seus favorits. Ell és més de Velázquez, Ribera, Manet, Auerbach, Freud o Bacon. Tot són etapes. La seva de realisme fotogràfic la va passar a Barcelona. Al seu taller de Sevilla té penjats diversos d'aquests quadres. Durant la xerrada telefònica els observa i guarda diversos silencis. I en aquest moment, el realisme es converteix en record. - elperiodico.com
Pues, le agrade o no, el estilo de Hopper rezuma por los cuatro costados.
ResponEliminaNo es necesario ser crítico de arte, tu pones dos cuadros (uno de Hopper) y otro suyo uno al lado de otro y te da la sensación de es una calcamonía.
No me desagrada
Un abrazo
Son clavats als de Hopper, el que ell considera és que aixó forma part d'una época determinada en la seva vida.
ResponEliminaNo se parecen, pero con su realismo y su precisión inmediatamente me ha recordado a Antonio López, a quien sí he visto. Luego ha resultado que este fue su profesor.
ResponEliminaSi se parecen, aunque se quedan lejos de Hopper, pero la línea es la misma. Hete aquí una película de Roy Anderseon que toda ella es Hopper en estado puro.
ResponEliminahttps://blocfpr.blogspot.com/2017/10/reflexio-sobre-lexistencia.html
FRancesc: date cuenta de un pequeño detalle que dice todo sobre la obra "Chiringuito plaza Palau"
ResponEliminaEl coche. Si, el coche. La Seat tenía el Ritmo, el 127 y como grande el 131.
La Renault el R4 , el R 6 y el R 18.
La Citroen 2CV, Visa y el Palas..
El modelo de coche en 1981, data de la obra, y que nos pone el pintor, es totalmente americano, no hay ningún modelo europeo de la época que se le asemeje, ni por asomo, por eso, entre otras cosas, la solitud del hombre, el color, la luz y las líneas, me da la sensación de calcamonía de Hopper.
Salut
Pel meu gust, li falta el color apastelat de Hopper, un color que potser assoleix aquesta pel·lícula
ResponEliminahttps://blocfpr.blogspot.com/2017/10/reflexio-sobre-lexistencia.html
El coche del primer cuadro puede ser un Dodge Dart fabricado en Villaverde por Eduardo Barreiros la parte trasera está difuminada por el efecto del cristal y ese efecto, para mi es el único "fallo" que le encuentro. Me gustan mucho estos cuadros, no me atrevo a valorarlos , pero a mi me gustan.
ResponEliminaUn saludo
P.D. Mas que a fabricar Dodge, Barreiros se dedicaba a montarlos, que es parecido pero no lo mismo.
Podria ser, aunque yo diria que es un coche de estos americanos tipo Chevrolet de los años 50/60.
ResponEliminaSaludos
Si el del mar interior dissssse que es un Dog Dart...hazle caso, no sea no envíe un conjuro ¡¡¡
ResponEliminaDe fet, un Biscuter, un 600, un 1500 o un 1430 no és. I traient aquests cotxes, poc més hi havia en aquella época. Acceptem Dodge Dart com animal de companyia.
EliminaSalut