PLA I L'ECONOMIA CIRCULAR


La cultura d'usar i llençar té els dies comptats: Espanya serà 'circular' el 2030. Els nous plans proposats per la Unió Europea i Espanya per a la transició cap a un model d'economia Circular suposa una sèrie de reptes per al sector públic i privat. us reptes que imposa el canvi climàtic i les demandes de bona part de la ciutadania en tot el món, perquè puguem per fi dirigir-nos cap a un model econòmic marcat per una major sostenibilitat, protecció de l'entorn i justícia social, en un context cada vegada més digitalitzat estan provocant importants transformacions en el conjunt de la nostra societat.

Una de les conseqüències de la pandèmia ha estat la d'accelerar alguns canvis que estaven ja en l'ambient i que en alguns països nòrdics s'estaven ja aplicant, em refereixo a l'economia circular. Però ¿que és 'l'economia circular'?. En el fons és com ens comportàvem nosaltres fa 50 anys amb alguns canvis mediambientals que abans no es tenien en compte. Escrivia en aquest article de 2018 sobre els dilluns en blanc i l'economia circular. El resum seria més sobrietat i menys globalització.

Henning Gillberg i Alexandra Davidsson, impulsors del White Monday. 

A propòsit de l'article anterior sobre el dilluns verd i la desesperanza de que poguem escapolir-nos d'aquesta hedonista febre consumista que ens envaeix, el periodista econòmic Rikard Anderson ens diu que encara hi ha esperança...

...L'he vist a Suècia i a Dinamarca. He vist com els habitants d'Estocolm i Copenhaguen venen els seus cotxes a favor de la bici i el transport col·lectiu. Al barri de Södermalm, amb 150.000 habitants d'alts ingressos, està fins i tot mal vist tenir cotxe propi. Han superat la aporofobia de dècades anteriors quan anar en bici era sinònim de pobresa. Ara és al revés. La megatendencia cap al sostenible es confirma amb dues observacions sobre dos gegants de consum. En una conjuntura econòmica molt favorable crida l'atenció que H&M, l'imperi suec d'un sol ús, estigui en crisi i tancant botigues per tot arreu. En la mateixa línia és insòlit que IKEA acomiadi personal a Escandinàvia per primera vegada en la seva història, en un període quan la població a Suècia està creixent com mai abans. Alhora s'obren cada vegada més botigues de segona mà de roba i de mobles. S'obren cada vegada més botigues que venen roba i fil per cosir les teves peces. La tendència de re-utilització és una amenaça més gran que el comerç electrònic per a H&M, IKEA i amb el temps ho serà per a Zara.
Per contrarestar la febre hiperconsumista l'associació sueca "Natursk yuddsföreningen", amb més de 100 anys i 226.000 socis, han creat el concepte "White Monday" per al 19 de novembre. (que malauradament ja ha passat) La idea és impulsar empreses que treballen amb reutilització i economia circular. 
Centenars d'empreses participen amb ofertes de descomptes i altres promocions. És palpable que la nova economia circular ja no són paraules buides, és una realitat cada vegada més atractiva, almenys al Nord d'Europa.
En fi, la conclusió és que el canvi ha de venir de nosaltres, de canviar els nostres hàbits de consum. No podem esperar grans solucions polítiques, i menys a Espanya.
De fet, L'ECONOMIA CIRCULAR és el vell aprofitament de recursos d'antes, com s'ha fet durant anys i anys a les cases, origen dels potajes, escudelles, cassoletes de peix i migas, mandonguilles i canelons. Recordeu l'anècdota de Pla a Cadaqués?
Un dia el varen convidar a dinar a casa d'uns pescadors molt pobres i per menjar hi havia llagosta, el nen es queixava: una altra vegada llagosta, pare?
i aquest li contestava: som pobres fill meu, mengem el que pesco.

Comparteix:  

Comentaris

  1. El resyltado siempre es el mismo, es el ciudadano de a pie quien hace el cambio, todo lo demás, o sea sus representantes, están para las medallas y los honores y el tentempie.
    salut

    ResponElimina
    Respostes
    1. es com aixó que diuen de que de cada 4 cases tres llencen menjar a la brossa. A casa no llencem res, i quan dic res, vull dir res. Tot s'aprofita i si no s'acaba al dinar queda per sopar. També s'ha de dir que la Nuri compra el que s'ha de comprar i no per caprici. I aixó no és nou, abans era així a la majoria de les cases, se'n diu sobrietat.

      Elimina
  2. Con la edad, llegas a esa conclusión, dejas el coche, no tiras nada de comida(después del cocido, toca espinacas con garbanzos). Ropa de algodón, cómoda evita la fibra sintética.. Así todo. Nadie obliga, es el saber que da la edad.

    ResponElimina
    Respostes
    1. La edad y el recuerdo de nuestros mayores que ya se comportaban así. Antes no me gustaban los macarrones en domingo y ahora le tengo dicho a la Nuri que haga más, así tengo para cenar.

      Elimina
  3. Te felicito, por los temas que traes últimamente, que son los que interesa,alejados de patriotismo, nacionalismos, jueces... Es una opinión, eres libre de escribir en tú blog

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gracias, va a temporadas, i la política Catalana ha entrado en fase de stand by, de aburrimiento y hastío, la salva algun coletazo en Madrid de la Ayuso.

      Elimina
    2. Ja,ja,ja...La Ayuso es un espectáculo, en si misma, toda una fuente para los periódicos.
      Hay futuro,viendo el gol de Ansu Fati y a Laporta con 2000 millones de euros de prestamo. Todo un espectáculo,para entretenerse,este hombre desbancará a Aragonés,en noticias.

      Elimina
  4. Ayuso nació el mismo dia del mismo més del mismo año que Pablo Iglesias. ANSU FATI está tocado por los dioses y encima hace más bueno Memphis Depay.

    ResponElimina
  5. Una buena política, en mi opinión, mes aumentar el periodo de garantía de los productos hasta los cinco años. Esto sacaría del mercado las cosas de "usar y tirar", los productos de baja calidad y otras muchas "mierdas" que se venden por ahi. Menos cosas de más calidad y duracion.
    Un saludo

    ResponElimina
  6. Es volver a vivir y consumir como antes de la globalización de los neoliberales.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada