“Abans sempre estava enganxat al telèfon revisant qualsevol cosa. El súmmum va arribar un dia, a les cinc de la matinada, en què em vaig sorprendre actualitzant de manera incansable Twitter i Instagram mentre era al bus de camí a l'aeroport. No hi havia novetats, qui actualitza les seves xarxes a aquestes hores?, però no podia deixar de fer-ho!”. Facund Fora Alcalde, 28 anys, explica que en aquell precís moment va decidir renunciar al seu smartphone i adquirir un telèfon ximple, un d'aquells que només serveix per enviar i rebre trucades i missatges de text SMS.

Han passat cinc anys des de llavors i Fora, que va estudiar Economia i ara és professor associat a la Universitat Autònoma de Barcelona, ​​és un home feliç: “Ara tinc el control sobre els meus sentiments i les meves emocions. He deixat de viure en un estat d'alerta permanent”, afegeix.

Els telèfons ximples tornen. O, si més no, susciten interès. Un informe de la consultora Counterpoint assenyala que, a diferència de la venda de telèfons intel·ligents, que es va congelar el 2018, la de telèfons bàsics va assolir els mil milions d'unitats el 2020 davant dels 400 milions del 2019. Tot i que aquesta tendència va poder estar marcada pel coronavirus –com ha assenyalat recentment la consultora Gartner en constatar una recuperació de la venda de smartphones el 2021–, hi ha un interès creixent per aquests telèfons-només per trucar. La cerca a Google va augmentar un 89% entre el 2018 i el 2021, segons un informe de la signatura de programari Semrush. I no hi ha cap empresa de maquinari que no hagi llançat el seu propi model de telèfon ximple.

Facund Fora mostra el seu mòbil, amb el qual només pot trucar, rebre trucades i enviar i rebre missatges Llibert Teixidó. - LAVANGUARDIA.

L'interès per recuperar els vincles profunds i apartar-se de les distraccions de les relacions més superficials i banals, que els smartphone recullen de forma exhaustiva en forma de notificacions, ja que han estat dissenyats per això i sustenten el seu model de negoci, sembla ser la causa principal de l'interès en aquest tipus d'aparells.  Ara tinc el control sobre els meus sentiments i les meves emocions. He deixat de viure en un estat permanent d'alerta. “Va arribar un punt on tenir un smartphone em va generar un estat d'alerta permanent. Sentia que havia d'estar pendent tot el dia, al cap ia la fi portava a la butxaca una finestra oberta al món 24/7”, explica Fora. “Fins i tot WhatsApp, que no és una xarxa social ni està dissenyada per captar la nostra atenció de manera constant, em suscitava ansietat. Entrava de tant en tant a mirar si els meus contactes havien canviat la fotografia del perfil”, afegeix.

Les persones que opten per aquest tipus de telèfons afirmen sentir-se feliços per recuperar una cosa tan bàsica com la conversa. Els smartphones permeten centenars de connexions diàries, però gairebé totes a través de missatges de text. Canviar un telèfon intel·ligent per un telèfon bàsic implica també canviar els missatges per les trucades. Una cosa estranya entre els més joves, els Z (l'edat dels quals és compresa entre els 15 i els 22 anys), que han estat descrits com la generació muda per la seva falta de capacitat per al diàleg. Cal recordar que quan Steve Jobs va presentar el primer iPhone va descriure més de 50 característiques de l'aparell. L'última era fer trucades.  El bo de Facund segur que es va inspirar en el mètode Revilla al canviar el seu telèfon intel·ligent per un de ximple.