La ferida que va causar el 2011 el terratrèmol i tsunami al nord-est del Japó encara no ha cicatritzat. Potser mai no ho faci del tot. Un any abans, el 2010, el paisatgista Itaru Sasaki no aconseguia superar la mort prematura del seu cosí, amb qui mantenia una estreta relació. Volia poder continuar amb el seu dia a dia, però no estava disposat a deixar de parlar amb ell. Perquè la pèrdua fos més lleu, va decidir fer servir els seus dots i va restaurar una vella cabina telefònica que va instal·lar al centre del seu jardí, a Ōtsuchi. El telèfon no tenia línia, connectava amb el vent, però a Sasaki li permetia desfogar-se sempre que ho necessitava. S'hi tancava durant una estona i deia en veu alta tot allò que hagués volgut dir al seu familiar sense ser molestat.

Quan el Japó es va cobrir de dol uns mesos després, va pensar que el seu invent podria ajudar més gent i va oferir la cabina, que es va salvar de la tragèdia a causa de la seva ubicació elevada sobre un turó, a tothom que ho necessités. Part del seu poble, Ōtsuchi, no va córrer la mateixa sort i va quedar devastat pel terratrèmol i el sisme submarí. Davant la sorpresa de Sasaki, hi van arribar centenars de persones que volien acomiadar-se dels que no s'havien pogut salvar.

Es calcula que durant els tres anys posteriors al desastre es van acostar uns 10.000 visitants. I encara avui, encara que de manera més espaiada, ho segueixen fent. I no exclusivament per parlar del que va passar el 2011. De fet, fins allà hi viatja fins i tot gent de diferents països per donar un últim adéu als seus éssers estimats i ho fan amb més freqüència des que va començar l'emergència sanitària per la covid. “Així com un desastre, la pandèmia va venir de sobte i quan una mort és sobtada, el duel que viu una família també és molt més gran”, va explicar el paisatgista, de 76 anys, en una entrevista a Reuters .

La cabina s'ha convertit en un lloc de pelegrinatge, que no pas en un lloc turístic, tal com especifica La Vanguardia Laura Imai. Fa anys que aquesta italiana viu al Japó i es va quedar molt sorpresa quan va conèixer l'existència del que es coneix com a Bell Gardia. L'impacte va ser tan gran que va acabar escrivint una novel·la, Les paraules que confiem al vent , que recentment ha arribat a les llibreries espanyoles i que té com a protagonista la Yui, una locutora de ràdio que perd la seva mare i la seva filla de tres anys a la gran catàstrofe. En la recerca de pau i consol coneixerà Takeshi, un metge la filla del qual guarda silenci des de la mort de la seva mare. Tots dos es recolzaran en ells mateixos per suportar el dolor i en la singular cabina telefònica.


El Telèfon del vent  de Laura Imai. “Tanca els ulls suaument i escolta atentament el so al teu voltant quan parles a través del teu cor”, convida la web del Bell Gardia, que avança que la seva ubicació exacta no apareix als mapes, precisament per evitar massificacions i, per tant, perdi el seu objectiu principal. Qui realment la necessiti, un cop allà, qualsevol vilatan indica la seva adreça. “Un lloc que reconforta l'ànima i el cor de les persones i fa créixer la ment bella de les persones”, continua la descripció. Per a Imai va ser un lloc revelador, tal com ella mateixa confessa a aquest mitjà. “Crec que puc dir, sense risc d'exagerar, que visitar Bell Gardia i conèixer la família Sasaki va canviar la meva vida. Em va canviar la manera de percebre el paper de la imaginació, del que és necessari educar els nens perquè vegin allò que no és visible als ulls per afrontar les grans proves que ens imposa l'existència. Saint-Exeupery tenia raó “l'essencial és invisible als ulls”.

Seria una bona idea traslladar aquesta iniciativa a altres llocs? Des de Gran Bretanya i Polònia han contactat amb els creadors d‟aquest espai per estudiar alguna proposta similar.