El primer és una obvietat, encara que cal dir-ho, insisteixen juristes i associacions de víctimes: res no tornarà la vida ja als ciclistes víctimes de l'atropellament múltiple de Castellbisbal. Però almenys una reforma legal recent evitarà que els conductors homicides es continuïn burlant de la llei, com passava fins ara amb una de les figures que s'imputen als que fugen del lloc de l'accident: l'omissió del deure d'auxili.
En teoria, aquesta norma ha d'endurir els delictes al volant. Tot i això, s'ha convertit en un laberint amb brúixola en què qualsevol defensor amb experiència pot trobar fàcilment la sortida. I, així, exculpar el client. Hi ha casos surrealistes, que recorden la decisió que va dictar fa anys un tribunal de l'Audiència de Barcelona: “No va ser el dit qui va pressionar el gallet, sinó el gallet el que va pressionar el dit”. Un argument tan qüestionable com aquest va ser utilitzat pel Suprem el març passat per exculpar parcialment un conductor per l'atropellament mortal d'un ciclista a Alcázar de San Juan (Ciudad Real) el 2016. El condemnat no es va aturar per assistir la víctima, però sorprenentment ho van absoldre d'omissió d'auxili “perquè la mort va ser instantània”. És a dir, no podia auxiliar-lo perquè ja l'havia matat. Tal com. lavanguardia.com
Aquella història, entre moltes altres, va destapar una escletxa en la llei i llacunes intolerables en la persecució dels delictes contra la seguretat en el trànsit. El conductor de Ciudad Real va ser inicialment condemnat a un total de sis anys i mig de presó: tres anys i sis mesos per homicidi imprudent i conducció sota la influència de begudes alcohòliques, amb l'agreujant de reincidència. I...
I tres anys més com a autor d'una omissió del deure d'auxili. Sense aquest delicte, la pena final va quedar reduïda a la meitat. No va servir de res el vot particular d'un magistrat, que sostenia que, en el millor dels casos, el conductor havia de ser condemnat per un delicte d'omissió del deure d'auxili en grau de temptativa, ja que el que compta és la fugida, no el fet que l'accidentat estigui en condicions de rebre ajuda o no.
El delicte d'abandó del lloc de l'accident, creat per la Llei Orgànica 2/2019, d'1 de març, castiga “tot aquell conductor que, voluntàriament i sense que hi hagi risc per a ell o per a tercers, decideixi abandonar el lloc dels fets després d'haver causat un accident en què hagi mort o lesionat”, explica el bufet Pérez Tirado a l'avantguarda.
A efectes penals és indiferent si l'abandó es produeix de manera immediata només produir-se l'accident o en un moment posterior. "El que és veritablement important -afegeix aquest gabinet jurídic- és que el responsable fugi amb la intenció de mantenir el seu anonimat i no ser identificat com a causant d'un accident en què hi hagi una o més d'una víctima mortal o en què resultin persones ferides". L'article 195 del Codi Penal castiga l'omissió del deure d'auxili amb penes de sis mesos a quatre anys de presó “si l'accident es deu a una imprudència”. Això era moltes vegades paper mullat a les conduccions temeràries, com acabem de veure. Els acusats al·legaven que no s'havien adonat de res, que pensaven que havien atropellat un animal salvatge... O que la seva víctima ja era morta quan van fugir.
Arran de les darreres reformes penals en matèria d'imprudències al volant, s'ha blindat el càstig contra els que fugin. Els qui ho facin voluntàriament “i sense que hi concorri risc propi o de tercers” rebran penes “de sis mesos a quatre anys de presó i seran privats del dret a conduir vehicles de motor i ciclomotors d'un a quatre anys”. Això vol dir que s'ha endurit la llei prou?
Estem protegits contra conductors com el de Castellbisbal o el de Ciudad Real, que anava ebri i es va desentendre d'un atropellat que –digui el que digui el Suprem– va tenir una agonia d'almenys 20 minuts, segons els forenses? Quan val una vida? L'experiència demostra que és molt difícil que un conductor imprudent amb les mans tacades de sang sigui condemnat a Espanya a més de nou anys efectius de presó, fins i tot sumant tots els delictes i agreujants que incorri.
Caldria revisar la llei quan més aviat millor, és massa habitual trobar per les ciutats i carreteres bicicletes completament pintades de blanc. No és una mostra d'art conceptual. És possible que d'aquí poc n'apareguin diverses prop del lloc de l'atropellament múltiple de Castellbisbal. Es tracta d'una manera de protestar a tot el món contra l'oblit de les morts dels ciclistes i alhora recordar que són els més fràgils a la carretera. Es calcula que hi ha més de 600 bicis blanques o bicis fantasma a Espanya, testimonis muts de l'horror, encara que gairebé totes acaben sent víctimes de vandalisme o robatoris.
He visto varias por Barcelona.
ResponEliminaAhora bien, si el conductor se da a la fuga y se entrega diez horas más tarde, no se le puede hacer la prueba de nada porque supongo que habrá pasado los síntomas, no lo se muy bien, pero se haga lo que se le haga no será lo mismo que hacerlo en el momento del suceso.
No se como lo pararía todo esto, pero está claro que hay que pararlo.
Salut
En el caso de consumo de drogas, se puede detectar con un análisis de sangre.
EliminaEl que diu en Rodericus és cert, a banda, el que no entenc es alló de donar-se a la fuga i si l'atropellat mor a l'acte, no es considera punible.
Elimina¿No se considera punible si una persona muere en el acto? No lo entiendo. Explícalo un pelín mejor Gracies ¡
EliminaUn argument tan qüestionable com aquest va ser utilitzat pel Suprem el març passat per exculpar parcialment un conductor per l'atropellament mortal d'un ciclista a Alcázar de San Juan (Ciudad Real) el 2016. El condemnat no es va aturar per assistir la víctima, però sorprenentment el van absoldre d'omissió d'auxili “perquè la mort va ser instantània”. És a dir, no podia auxiliar-lo perquè ja l'havia matat.
EliminaJoder ¡¡¡ ¿y cómo sabía el conductor que lo había matado?. Tuvo que parar para comprobarlo, porque sino no hay forma. ¿Y porqué creer en la palabra de un fugado? porque se puede dar el caso en que la persona siga con vida y el fugado diga que paró pero que estaba muerto porque se lo preguntó y no contestó y entonces se fue...No entiendo el veredicto.
EliminaNi tu ni nadie, enten la majoria dels veredictes de la justicia.
EliminaLo sutil del derecho, no es lo mío .Sí que veo miradas en los conductores de coches, que no me gustan. Cuando cruzo una calle, por el carril bici, con luces atrás y delante,no las tengo todas conmigo,suelo frenar y mirar a los ojos del conductor que quiere girar y que no tiene prioridad para ello, pero me da igual se la doy, con un giro leve de la cabeza. No me fio ni un pelo.Algunos sobrados de violencia hacía los ciclistas,me miran hacen un movimiento de cabeza como de mandarme a hacer puñetas y giran sin más. El verse en un vehículo más grande, comparado a la debilidad de la bici, les da esa fuerza irracional.
ResponEliminaCierto es también, que hay ciclistas de estos de carretera que van provocando adrede. El año pasado subía de Castellar a Matadepera y bajaban unos 10 o 12 en triple fila a toda pastilla, un coche les adelantó y si no me meto en la cuneta, no lo cuento. Y no es un caso aislado. Lo que no justifica en ningún modo ningún atropello, pero si que hay que juntar a esto, el hecho de que la mayoria de los ciclistas sean incapaces de respetar un puñetero semáforo e ir a toda pastilla por la acera. Entre estos y los de los patinetes hay mucho incivismo. Y luego están los jubilados que entre una acera ancha y el carril bici, andan por el carril bici.
EliminaHasta el momento, y tristemente, matar a un ciclista con el coche sale prácticamente gratis.
ResponEliminaPara empezar, habría que reformar la ley y considerar los vehículos un arma potencialmente mortal, con las consecuencias penales que comporta.
Después, conseguir una uniformidad de las sentencias de los jueces, sin admitir atenuantes como el mencionado a la denegación de auxilio. Si alguien se da a la fuga después de un atropello, que sea un agravante inapelable.
Crec que la pena máxima amb la llei actual són 4 anys.
EliminaSi se quiere,que la gente entienda,lo del cambio climático, el calentamiento,contaminación y dejarse del absurdo de echar todas las culpas,de incendios y temperaturas altas,se ha de tomar una decisión clara.La prioridad,en todas las circunstacias,es para los vehiculos que no consumen energía contaminante,bici,patinetes y vehiculos eléctricos.No hay conciencia de ello,no se entiende aún lo de las islas,no se entiende que hay que evitar el coche en todo lo posible,eliminarlo de las calles en lo posible,hacerlas lentas para ellos.A la Colau y a otros alcaldes les está costado y se están retrasando en las directrices europeas,habrá multas por ello.Entiendo que decirle a la ciudadanía que la calle ya no está concebida para el coche sino para el peatón es dificil,pero soy la demostración de que es posible,aunque tenga muchas dificultades,pero menos que hace años cuando dejé el coche.Lo que me preocupa,es que lo conseguido dependa de los cambios políticos y retrocedamos de lo conseguido.
ResponEliminaEso hace tiempo que lo tengo muy claro, el que sobra es el coche, yo me lo vendí hace dos años. El problema reside en que las carreteras están hechas para los coches y no te digo las rotondas. AH! y habria que mejorar mucho el transporte público.
ResponEliminaPues sí.El Barcelona de ayer si que es guapo,lo que disfrute. Ansu Fati el niño de oro,a ver si me lo cuidan y se dan cuenta,que es eso un niño
ResponEliminaAh! Y el niño de oro es Pedri.
EliminaY con el Ferran este ¿Qué hacemos?
ResponEliminaNo sé, costó muchos kilos,en los libros de contabilidad del club,no está amortizado,si ko venden por menos dinero,su registro sería una perdida y creo que no lo va a permitir la Liga,que está muy vigilante con las cuentas y la salud financiera.Laporta hace filigrana con el futuro del club o termina como heroe o villano.
ResponEliminaEncima el muchacho es el futuro yerno de Luis Enrique. Y no es malo, pero le pesa el Nou camp, perdón el Spotify Camp nou. Es la síndrome Kodro.
ResponEliminaOstras tio! lo siento, no era mi intención. ¿Cómo estás? ¿Te duele mucho?
ResponElimina—Si, me duele. Creo que me estoy muriendo.
Ah, entonces me espero un ratito.
—Vale.
Oye! por cierto, si hago un papel de exculpación, ¿me lo firmarías?
Podria ser així, encara que en aquest atropellament, alguna cosa em diu que abans de l'incident ja s'havien trobat i tingunt algunes paraules gruixudes....
ResponElimina