Quan s’afronta el boirós tema de la nostàlgia, cal recórrer a algú que l’hagi estudiat a fons per no acabar perdent-se. Nabokov i Brodsky són referència de la nostàlgia de l’exiliat, mentre que Sylvia Plath, Fernando Pessoa o Scott Fitzgerald ocupen un lloc destacat entre els molts autors que han explorat els avencs abissals de la malenconia. Però pocs com la catedràtica russa de literatura Svetlana Boyms’han atrevit amb èxit a biografiar la història recent del concepte per treure’n conclusions sobre la vigència.
A El futuro de la nostalgia ( A. Machado Libros), Boym descriu com l’acceleració del món actual i la seva conversió en un inquietant joc de pantalles, sumades a la geopolítica convulsa, han intensificat la tendència a enyorar un passat que sempre suposem millor del que era. I afegeix que, sense la necessària actitud crítica, es desaprofiten els avantatges que comporta una sàvia aproximació a la nostàlgia.
“La decadència de les arts i de les humanitats –sosté– ha afavorit l’escassetat d’escenaris on es pot analitzar la nostàlgia, una situació que es compensa amb la sobreabundància de nostàlgies prefabricades. En la nostàlgia creativa es revelen les fantasies de cada època i el futur neix precisament d’aquestes fantasies i potencialitats”.
De tots els paisatges urbans barcelonins, un dels més susceptibles d’activar mecanismes de nostàlgia prefabricada és la Rambla. D’acord amb el raonament de Boym, tots els comentaris del tipus “la Rambla ja no és nostra” o “ha perdut la seva essència” remetrien a fotos fixes de passats idealitzats. Parlem, per exemple, de la famosa imatge d’ Ocaña i Nazario exhibint-se orgullosos pel passeig, o de les ensucrades postals de floristes, o del retrat de dues persones d’ordre prenent-se un aperitiu a la terrassa que s’ubicava sota els porxos del Liceu, on s’acaben d’instal·lar les portes de Jaume Plensa.
L’autobús que anava de les Drassanes al passeig de laBonanova, a la Rambla del 1960 Carlos Pérez de Rozas
Són imatges que solem consumir sense el context adequat, prenent el tot per la part i arribant a conclusions que ignoren què hi ha més enllà de l’enquadrament. Com, per exemple, un barri xino que acollia una indústria de l’explotació intensiva de dones i que era en si mateix un artefacte urbanístic concebut per perpetuar la pobresa. Per sort, l’esponjament que va impulsar Pasqual Maragall va deixar entrar la llum en alguns territoris que avui, tot i això, encara enyoren els nostàlgics de la Barcelona més bandarra.
Un bon exercici de nostàlgia creativa, en la terminologia de Svetlana Boim, és recórrer a un llibreter de vell per aconseguir un exemplar de la Sonata a la Rambla de Sempronio , una obra publicada el 1961 per l’Editorial Barna.
La prosa vibrant del periodista i escriptor recorre el paisatge comercial i humà per on passejaven les ballarines d’un Liceu que encara tenia companyia de ballet. Però ho fa amb un marcat to nostàlgic: nostàlgia per la decadència d’unes floristeries amenaçades per la competència de negocis de la part alta; pel tancament de botigues i cafès amb encant –sobreviu avui un Bar London pel futur del qual l’autor no hauria apostat res– o per la desaparició de ramblistes il·lustres sense la presència dels quals el passeig –suggereix– ja no serà mai el mateix.
Probablement, el passeig avui no està ni millor ni pitjor que llavors, sinó diferent. I el mateix podria dir-se de la Rambla de Sempronio en relació amb èpoques pretèrites. Sempre tendim a sentir nostàlgia per un temps que no va ser necessàriament millor. El problema és que, els nostres dies, ho fem amb més ansietat que abans perquè estem sotmesos a un ritme vital vertiginós.
En paraules de Boym: “Sembla que l’objecte de la nova nostàlgia no és únicament el passat d’una ciutat específica, sinó la idea general d’una llar urbana on el temps segueix el seu curs i no s’evapora a la velocitat del clic de les tecles de l’ordinador”. - La Rambla: nostàlgia per un passat que no va existir - Miquel Molina
Insisto, aunque creo que me repito. Pido perdón.
ResponEliminaCreo que el ser humano tiene un problema explícito entre lo que se denomina espacio y tiempo.
Nosotros, por lo general, añoramos, sentimos nostalgia, por aquello que vimos, conocimos, pisamos y vivimos cuando teníamos menos años (tiempo), esos menos años que nos separan de aquello que soñamos que fue (espacio).
No es que pensemos que les Ramblas de los años setenta eran mejor que ahora, es que nuestra visión está reflejada cuando teníamos vente años , y aquello nos parecía mejor que lo que vemos ahora, pero ahora tenemos setenta.
Es imposible comparar si lo hacemos desde la visión separada.
Podría decir que en Les Rambles , en los años sesenta, todas las casas tenían agua de depósito, Que la luz era de 125, tenue y mala, que el frío nos hacía crecer sabañones, cosa que hoy nadie sabe lo que es, que los paradistas de las flores y el mercado se congelaban de frío y trabajaban 10 horas al día sábados incluídos, que los Chausson (autobuses) eran pocos, malos y caros (dos pesetas de la época), que la mayoría de la gente hacía pluriempleo porque no se llegaba con el jornal, que no habían ayudas de paro ni prestaciones sociales, que habían barracas por doquier (cincuenta mil habitantes se calcula de barraquistas en la época), que no existían las lavadoras automáticas, y que aquel paseo sólo se transitaba los domingos porque el resto de la semana estaba casi vacío. La gente no conocía esto de la "cultura" del ocio.
Tiempo y espacio siempre juntos. No vale la trampa de separarlos.
Un abrazote
salut
No hay nada malo en ello, pero el espacio/tiempo ha de ir unido, no separado.
Mitra, a propòsit de la relació espai/temps.
Eliminahttps://anoarra.blogspot.com/2011/08/reflexio-espai-temps.html
Más o menos es así, como en el poema, que no deja de ser una reflexión, como se dice ahora, con ritmo.
EliminaEs que teníamos vente años, carajo, y el frio era menos frío y las ganas eran más ganas, y la miseria sólo era pobreza y los bocatas sabían mejor y los dientes eran más dientes (eso sin duda) y la trempera duraba más...y ya está.
Tot això i rés més.
salut
Ostres,abans fotia més fred que ara. El pare deia referint-se als joves: on no hio ha enteniment no hi fa fred.
EliminaAquest post m'ha recordat una de les idees en que es basa el llibre i el concepte de "Retrotopia" de Batman. La idea d'idealització del passat davant el no-futur actual i totes les seves conseqüències forma part de l'anàlisi de Bauman.
ResponEliminaNo sé si l'has llegit.
Et deixo un enllaç que en parla...
https://cualia.es/retrotopia-de-zygmunt-bauman/
Bauman, el pare de la modernitat líquida. Gracies per l'enllaç
EliminaA ver, lo que es innegable es que las Ramblas han cambiado bastante en los últimos cuarenta años,
ResponEliminay no creo que para bien.
Ya he explicado en alguna ocasión que mi señora y yo dejamos de frecuentar el Mercado de la
Boquearía porque se había transformado en un parque temático para turistas, y además comprar
algo allí se había convertido en una "gincama" de obstáculos con tanto "alelao" sorbiendo zumos
o zampándose una macedonia mientras camina mirando a la cubierta.
Si a eso le sumamos la desaparición progresiva de negocios ( cerraron dos librerías donde yo
compraba libros y revistas de corta tirada, y las convirtieron en negocios para turistas ),
y que la hostelería cobra precios imposibles por una vulgar cerveza, el resultado es la expulsión de allí
del barcelonés corriente.
Y no me invento ningún pasado idílico, conozco bastante bien la zona ya que yo nací en la calle del
Hospital esquina con la Ramblas, y viví allí hasta que cumplí los quince.
Las Ramblas son un decorado, un remedo a la vida anterior, Y Barcelona va por el mismo camino,
la población de la ciudad lleva años descendiendo a causa de la carestía.
El pasado quizás no fue mejor, pero si diferente y mas a la medida de los que vivían por allí.
La frase seria: Qualsevol temps passat fou pitjor, però si et reconec que les Rambles han perdut una part de l'encant que tenien. Ah1 perqué el temps passat sigui pitjor, antes havia de ser millor que el seu temps passat.
Elimina