Martin Hägglund, es profesor de Filosofía a Yale; a la vanguardia l'han entrevistat i val la pena saber del seu pensament sobre la religió del futur.
"El meu amic va remoure el cel amb la terra –mai més ben dit– per enterrar el seu pare, culer irredent, en un nínxol que tingués vistes al Camp Nou. Un altre col·lega va escampar les cendres del seu, periquito irrenunciable, sobre la gespa de l'Espanyol a Cornellà. Ara ho expliquen somrient, però no de broma: l'evolució ens ha dotat d'una dimensió religiosa que realitzem de manera horitzontal –explica Hägglund–, amb solidaritat i afecte entre iguals, o vertical, amb obediència a una jerarquia que culmina la divinitat. Com més satisfactòria és la nostra existència a la terra, més horitzontal és la nostra pràctica religiosa, fora o dins de l'església, i menys necessitat en tenim d'eternitat. Potser la biomedicina i la seva oferta de viure fins que decidim el contrari canviï l'equació un dia."
“La part vertical de la religió està en crisi; l'horitzontal, en auge”
- No anem a missa, però som religiosos altrament?
La dimensió transcendental o l'aspiració a ser-ho només és una part de la nostra religiositat, que considero irrenunciable.
- Per què?
Si anem a l'etimologia de religió –de relligar: reunir– ho entendrem. La religiositat és una resposta evolutiva a la necessitat duna connexió íntima amb els altres humans.
- Amb tots o només amb la tribu?
En principi, és un compromís amb els propers que es va estenent fins a integrar els altres humans.
-¿I cap al més enllà i l'eternitat?
Aquesta promesa d'eternitat pot ser vaga i inconcreta avui per a molts i en moltes religions no és essencial...
-¿Segueix sent motivadora?
...La promesa de vida eterna és inconcreta en el futur, però té conseqüències immediates i genera obediències i beneficis per a alguns en el present. I aquest aspecte de jerarquia vertical a les religions és el que crec que està en crisi.
-¿I quin és el que no està en crisi?
Està en crisi la part de la religió que se suposa sobre nosaltres i que fonamenta les jerarquies; en canvi, està en auge i més viva que mai la part de la religió horitzontal, la que hi ha entre nosaltres, que cada cop es cultiva més.
-¿Per què?
Perquè l'individualisme, el narcisisme i l'egoisme no ens són suficients. Necessitem alguna cosa més i no només allò que ja proveeix l'Estat de benestar, pensions i cura mèdica i assistencial, sinó els afectes creuats i compartits més enllà de la família i de la proximitat física fins i tot.
-¿No el podem trobar a la ideologia, les xarxes socials, l'associacionisme?
Per això precisament aquestes entitats en principi sense projecció espiritual ni religiosa es carreguen de transcendència. I si ho dubta...
- No ho dubto: només cal anar al futbol.
Exacte. La identitat que confereix un club de futbol antany només la donava la religió.
- I no hi ha qui veurà jugar els seus com qui va a missa?
Perquè aquesta transcendència de comunitat, aquest sentir-se més gran que un mateix i la seva pròpia vida i final, ja no la busca a l'església: la troba al club de futbol o en altres comunitats.
- El futbol o les pantalles i les xarxes són l'opi del poble que va ser la religió?
La idea de Marx era que com més solidàries fossin les societats menys necessitarien la religió...
- Com més Estat de benestar, menys caritat cristiana es requereix?
Però només la mera satisfacció de necessitats materials que proporciona l'Estat no és suficient. Els ancians, els malalts, els pobres necessiten companyia, afecte i solidaritat que només pot quallar com a pràctica comuna en la dimensió horitzontal d'una religió...
- Però això requereix una església?
Dins o fora d'una església: això no és tan important. Si ajudes els qui ho necessiten al teu barri, tot el barri és la teva església. Els jueus, per exemple, poden ser molt religiosos sense creure en Déu, perquè la seva religiositat té una projecció identitària al present ia la tribu.
- Hi haurà un dia una religió sense eternitat?
Com més insatisfactòria és la vida material d'un poble, més vertical és la pràctica religiosa. I, al revés, com més pròspera és la seva comunitat, més horitzontal la pràctica religiosa.
- Només necessiten creure en un cel els que viuen en un infern?
- I al revés, sí, en certa manera és així. I hi ha idees poderoses en el cristianisme que anticipen la unió de les dues dimensions: horitzontal i vertical. La nuclear és la de Déu fet home.
- Per què?
Perquè converteix en sagrat el que és profà: dinamita la divisió vertical que informava tota religió. La nostra mortalitat, de cop i volta, és divina i la divinitat, mortal.
- Déu és un de nosaltres?
I així nosaltres tenim un valor diví. I universal: aquesta és l'altra clau. Aquest salt de la cristiandat li permet transcendir la tribu. Ja és de tota la humanitat.
- I com serà la religió del futur?
Inclourà en aquest salt el medi ambient: una cosa que la tradició judeocristiana –al contrari que les indígenes– no contemplava específicament. Una vida que valgui la pena ser viscuda requereix un planeta habitable.
- I si no?
L'explotació de l'entorn per enriquir-se és tan reprovable com l'explotació dels humans.
Bueno este filosofo, quiere crear una nueva "religión", está en su derecho, pero desde luego nada que ver con los dogmas y Fe Católica. "la religión del futuro", ese sería un buen titulo para su iglesia. Puede llamarla ,si lo prefiere, "la iglesia horizontal", ya que se basa en la horizontalidad de sus fieles. Una cosa es la Religión y otra la Filosofía,aunque ha habido religiosos que han sido reconocidos buenos filósofos.
ResponEliminaLo que no me gusta de este hombre, es que sus ideas partan de los conceptos de religiones, ya establecidas, cristiana, judía y musulmana. Ni siquiera necesita de Dios, que es el origen y fin de las religiones anteriores. Se basa sólo en conceptos filosóficos, pero lo dicho una cosa es la Filosofía y otra la Religión.
Para colmo, la creencia de una especie de "religión Barça,Betis,Español...".Son aficiones, sentimientos, pero nunca una religión, al menos se ha de tener claro.
Recuerda que el fútbol (Valdano dixit)es lo más importante entre las cosas que no tienen importancia. Aúnque yo haria caso a Marx: com més solidàries fossin les societats menys necessitarien la religió..., además hay otras opciones religiosas, como el Pastafarismo o la Iglesia Maradoniana sin ir más lejos.
ResponEliminaUltimamente, cada vez que pienso en religión, me viene a la memoria aquél viejo chiste de el gran Eugenio, en el que un tipo cuelga de un matojo sobre un precipicio, y pregunta " ¿ Hay alguien ahí ?".
ResponEliminaY Diós le responde que se suelte del matojo, porque El le recogerá. Y el tipo vuelve a preguntár " ¿ Pero. . hay álguien mas ?".
El problema rau en que no hi ha ningú més...
EliminaAsí es, y tendríamos que acostumbrarnos a saber que estamos solos, de que el bien o el mal proceden de nosotros, y de que el Paraiso y el Infierno están en la tierra, aquí y ahora.
EliminaEstos días he visto con perplejidad el intento de asesinato del escritor Salman Rushdie, a quién deseo una rápida recuperación, a manos de un bobo violento que seguramente no ha leído "Los Versos Satánicos" , siguiendo las instrucciones asesinas dadas hace décadas por un viejo senil que se arrogaba el liderato de una facción del Islam, quién carecía de todo sentido del humor.
Hasta que no nos libremos de toda esta basura espiritual, incluyendo el cristianismo, el judaísmo, y el resto de los "ismos", no seremos auténticamente libres.
En teoría si suprimiéramos todas las religiones acabaríamos con la violencia, pero el factor humano es tozudo y ya buscaria opciones para seguir ejercitando la violencia y el odio.
EliminaSi ofertas hay todas las que quieras, pero todas las religiones se basan en la solidaridad y el amor al prójimo, pero la creencia en Dios es la base. También se puede ser solidario, siendo ateo. El marxismo se basa en la solidaridad de la clase obrera, pero no es una religión, no los mueve la creencia en Dios a ser solidarios, sino la creencia en la clase obrera y no es que sepa mucho sobre ese asunto, sólo lo que aprendí en el bachillerato.
ResponEliminaEl ateísmo también se puede considerar una religión, de hecho hay que partir de la base fundamental; Dios o Alà no existen, son un invento de los humanos y esto es una verdad casi empírica, la prueba es que nadie ha podido demostrar la existencia de Dios, aunque tampoco la inexistencia. Lo cierto es que el sentido común nos aboca a la inexistencia...
ResponEliminaTodo dios fue creado por el hombre a su imagen y semejanza otorgándole sus virtudes, defectos y un poco de divinidad para sentirse protegido y cuidado por un ser superior, en la historia del hombre han existido más de dos mil dioses con cualidades similares, trasmitidos de generación tras generación algunos hasta desaparecer y otros inculcados por otras personas según su conveniencia.
A ver Francesc las religiones monoteístas, creen en un solo Dios. Mi sentido común me dice que existe, por un montón de razones. Tú sentido común, te dice lo contrario. Desde luego el ateísmo no es una religión, es una forma de pensar, respetable. No te preocupes, que tú y yo iremos al cielo
ResponEliminaT
Lo dudo, pero nunca se sabe,,,,
ResponEliminaLo hiciste bien con tus padres, con los hijos y los nieto, te lo has ganado
ResponEliminaSi existiese el Paraiso, no me gustaría acabar allí, menudo aburrimiento, cuando toda la gente interesante estaría seguramente en el Infierno. O al menos, todas las señoras seductoras.
ResponEliminay las señoras que fuman y te tratan de tu....
EliminaYo quiero ir al infierno, hay mas ambiente y se está más calentito, aunque Juan Pablo II dijo que el infierno no existia. "El Infierno no es un lugar, sino la situación de quien se aparta de Dios", o sea que el infierno está en la tierra, desde el punto de visto cristiano.
ResponEliminaEs un tema farragoso. El fútbol no tiene nada que ver con lo religioso pero nose que pasa que siempre hay mezcolanzas.
ResponEliminaSi supieran los fanáticos del Barça quataries, árabes, musulmanes y demás, que cuando se ponen una camiseta del Barça se están poniendo una con la cruz de Sant Jordi les coge un patatús ¡¡
Efectivament, però no donguis pistes. Podriem dir que la religio és l'opi del poble i el fútbol la marihuana del poble.
ResponElimina