Quantes vegades un estranger que visita la nostra ciutat per primera vegada ens ha descobert alguna cosa en què mai no ens havíem fixat abans? Per què som immunes als detalls del carrer on vivim si passem per allà, dia rere dia, milers de vegades? Això és el que ens pot oferir una literatura de la perifèria. Una literatura que narra els marges, sense resignar-se a la marginalitat. És evident que narrar la perifèria té les seves temptacions, temptacions que hauríem d'evitar si no volem caure a la grollera caricatura.
Aquest fragment correspon a un extens article d'Albert LLadó a la vanguardia, (Las ciudades invisibles). Lladó parla de Goytisolo, de Pérez Andujar entre d'altres i, de Paco Candel. Candel l'home bo, senzill, de barri, que ens va deixar un 23 de novembre de 2007.
"Paco Candel ens ha ajudat a entendre la història de Catalunya, i d'Espanya, des d'un racó pobre i promiscu de Barcelona, el barri de Can Tunis, a l'altra banda de les faldes de Montjuïc. Des d'una ciutat invisible. Des de Donde la ciudad cambia su nombre, la novel·la que va publicar el 1957.
Per entendre qui és Paco Candel és interessant anar als seus diaris, titulats El gran dolor del Mundo, que serveixen per recordar noms i fets, i que es converteixen en un observatori permanent del seu entorn. La seva primera anotació, als divuit anys, és per deixar escrit que la seva mare ha mort. L'absència és el primer motor creatiu de Candel, igual que ho és per a Goytisolo, que perd la seva mare quan és molt petit, durant un bombardeig a la Guerra Civil.
Els Candel van arribar a Barcelona, des de València, per viure a les Cases Barates, i després es va anomenar el barri d'Eduardo Aunós, a la Zona Franca. A tota perifèria literària hi ha fàbriques i ciment, però també una naturalesa que, enmig dels processos urbanístics, es vol escapar d'un progrés deshumanitzat. Candel retrata aquest ambient a Donde la ciudad cambia su nombre. Ell i la seva família passen a habitar la porteria de la parròquia de Nostra Senyora de Port. La mare s'encarrega de la neteja de l'església, mentre el seu pare ajuda el sacerdot. Tenen un pati amb una figuera, un hort i un galliner. Aviat el progrés, la remodelació del barri acaba amb les acàcies del passeig, que es construeix amb materials barats. El jove escriptor pateix aquesta transformació com un dolor gairebé físic, individual i col·lectiu. I cal fer un mapa d‟aquesta absència. Dels rituals socials que estan a punt de desaparèixer.
Candel cartografia, des de la novel·la, una ciutat que era invisible per a la literatura i per a la política institucional. La perifèria és un univers propi –per això és universal–, com un univers propi –i universal– és el Macondo de Gabriel García Márquez. Al primer Francisco Candel emergeix la voluntat de cartografiar una ciutat invisible per a la literatura i per a la política institucional. Per això, al llibre inclou mapes i esbossos de l'espai. Fa geografia a través de la novel·la. L'autor, que poc després serà reconegut pel llibre Els altres catalans, intenta narrar una comunitat –amb les seves particularitats– que no sigui vista com una simple massa d'individus fàcilment domesticables."
Qui no ha llegit Els altres catalans, Donde la ciudad cambia su nombre o Han matado un home han roto un paisatge, ho hauria fer de seguida, entre altres raons perquè així podrà evitar que Paco Candel caigui en l'oblit. El 2025 se celebrarà el 100 aniversari del seu naixement, caldria anar pensant en algun tipus d'homenatge. S'ho mereix.
Dedicat a Miquel Cartisano, que per a ell, aquesta ciutat no en té res d'invisible.
Gracies, Amic.
ResponEliminaBarcelona es una ciudad llena, llena de pequeños matices, salir a deambular, que no a pasear, por ella y dentro de ella siempre te aportará sorpresas.
Es interiormente bella, aunque su exterior esté descuidado.
Desde siempre, y tengo ya casi los setenta, me la he trajinado de cabo a rabo. Y cuando tuve la primera cámara ya hacía fotos de cosas que me parecían insólitas, pero que desde mi ignorancia y juventud pensaba que siempre iban a estar allí, de forma peredne. A pesar de todo conservo una 25.000 fotos seriadas de los objetos más insólitos que haber pudiera, desde molinos de agua hasta picaportes, desde limpiazapatos hasta ventanales, desde ventiladeros hasta cabinas interiores de portería, desde tapas de clavagueras hasta señales de tráfico desaparecidas.
Hoy muchas de esas "cosas" han desaparecido, por no decir la mayoría.
Conversé en una ocasión sobre el el tema con Perez Andujar , y hablamos sobre el final de tanta foto. Veremos a quien se lo cederé.
En otro orden de cosas, vi hace muchos años en la calle del Foc, Zona Franca, en uno de mis paseos por fotografiar uno de los barrios más marginales de aquel entonces, a Pujol y Candel cogidos del cuello, paseando como grandes amigos, charlando a solas. Me resultó enternecedor y me gustaron los dos, es por eso quizá, que sigo en mi fondo, disculpando al exhonorable porque estoy convencido que al final de su carrera le pudo más su entorno familiar (mujer e hijos) que sus ideas sobre Cataluña.
Candel, junto a Perez Andujar, Casabella y Marse son los que a mi criterio, supieron plasmar la otra Barcelona periférica que siempre nos ha acompañado.
Gracies per l´entrada
Salut
Pacon Candel per a ni va ser un descobriment d'un món fins aquell moment desconegut. Té un recull de contes deliciós "30 mil pessetes per a un home". No sé si té algun carrer amb el seu nom, però si una Biblioteca.
ResponEliminaAH! Gracies a tu que ens has ensenyat tants racons recóndits de Barcelona, que haurien passat desapercebuts sinó hagués estat present a teva mirada.
Salut.
Paco Candel és molt recordat al seu barri, d'oblidat, res, de vegades els periodistes no s'assabenten de la realitat, em sembla. La biblioteca, excel·lent, que porta el seu nom, té totes les obres completes, tenen premi literari amb el seu nom i, fins i tot, gegant. Segons el meu criteri Candel es, per molts motius, molt més important en tots els aspectes que tots els altres que menciona el periodista, va viure sempre al seu barri, s'hi va implicar, va donar suport a gent humil afeccionada a escriure i moltes més coses. Va ser profeta, i molt, a la seva terra, el seu barri de tota la vida. La Zona Franca és un barri molt interessant, la gent viatja molt però no per segons on, L'Hospitalet i tots els seus barris son, també, llocs poc coneguts i plens de tòpics. Avui estaria molt interessat en totes les noves comunitats que poblen els barris modestos, una de les darreres vegades en què el vaig sentir, ja malat, va fer broma dient que ara semblava que els catalans i els castellans ens assemblàvem més del que crèiem. Els seus llibres sobre la ruta dels menjadors socials per a gent marginal son un clàssic, no era tan sols un bon escriptor, que també.
ResponEliminaAl barri si és molt recordat, pero fora d'ell, com la ciutat és invisible per a molta gent, sobretot els més joves.
EliminaVaig guanyar un parell de vegades el premi que porta el seu nom i vaig formar part del jurat del premi uns quants anys més, per cert.
ResponEliminaEl que no se és si té algun carrer o plaça al seu nom.
EliminaHe escrit sovint sobre Candel, aquí us linco una entrada al meu blog, de quan va fer vuitanta anys, ja en fa quinze, del post,
ResponEliminahttps://lapanxadelbou.blogspot.com/search?q=Candel
Surts a la foto, al seu costat, Oi? veig un comentari meu d'un llunyá 2007.
ResponEliminaSí, es quan vaig guanyar el premi. Al seu barri hi ha molts joves, segur que saben qui és, per altra banda és lògic que els joves no sàpiguen segons què, el mateix de l'article escampa uns quants tòpics i es queda tan ample, el dimoni sap més per vell que per dimoni. Per altra banda les elits literàries en castellà o català no el van valorar mai, Candel, més enllà del tema 'social' i perifèric. Jo mateixa hi ha barris de Barcelona que no conec o on no he estat mai o de passada, és una ciutat molt gran i va canviant, a més a més, però com que aquest barri és 'del meu districte'... Per altra banda ara transito molt menys. Barrejar Pérez Andújar, Goytisolo i la resta amb Candel ja mostra com van les coses.
ResponEliminaTé carrers a diferents llocs, com Badalona, al seu barri no ho sé però la gran biblioteca ja és molt bon homenatge, com el premi literari. I també té escola a L'Hospitalet, no gaire lluny de la Zona Franca, i segur que més coses. No tothom té tants reconeixements, molts dels quals els va tenir 'en vida', per cert.
ResponEliminaDe fet, va tenir molt reconeixement en vida, aixó és cert.
EliminaFa molts anys la tele va intentar fer una sèrie amb narracions seves però tenien molt poc pressupost (crec que era al segon canal) i va ser una cosa molt modesta i poc encertada. Jo l'havia anat a escoltar moltes vegades, per motius diversos, tenia una ironia molt fina, una vegada, respecte al premi que porta el seu nom, que també té modalitat de poesia, va dir que ell no es va presentar mai a un premi de poesia perquè si no eres de la 'moda' del jurat ja no tenies res a fer. Sempre anava on li demanaven, si podia.
ResponEliminaMis primeros años en Barcelona, fueron intensos en la Verneda trabajando de profe en una academia, vivía en Horta,cada día tenía que atravesar el puente del Trabajo. Me impliqué en los follones(era joven),de ese barrio, por los problemas del chabolismo. Lo que separa a las personas,es la cultura y el nivel de renta,entre los que vivían en los pisos y los que lo hacían en las chabolas, en este caso muy bajo, de subsistencia .Hubo un tiempo, en que cada noche, la violencia era tremenda,entre gente de los bloques y los chabolistas, los primeros querían echar a los segundos, la policía como barrera.El asentamiento al final fue eliminado, de forma practica y bien hecha,claro,con dinero.no hay otra forma. Supongo, que con todo lo que está ocurriendo en la economía, volverán las chabolas, a nadie le gusta tenerlas cerca por los problemas de robo, droga e higiene, así que el Ayuntamiento se vaya preparando.
ResponEliminaMe olvidaba,no he leído a Candel ni lo pienso hacer(es que ahora no leo nada),pero siento un cierto tufillo a la exaltación ,al romanticismo de esa Barcelona,de la pobresa,de la miseria.Nada más lejos,es sufrimiento,mala nutición,dolor por la tierra abandonada y ratas muchas ratas.Añado piojos y cola esnifada en bolsa de plástico por los niños.
EliminaHay quien no añora nada del pasado, CAR RES, te lo aseguro, yo hablo por mi, nunca he estado mejor que ahora y dudo que los que vengan detrás de mi lo estén. Candel retrataba la sociedad en cada momento y no tenía complejos ni problemas.
EliminaUn abrazo
Deberías leerlo, no exalta nada de manera romántica, al contrario se limita a relatar i retratar el paisaje tal como era.
ResponEliminaPrefiero lo vivido, a lo leído. Nos tocó, lo luchamos y mejoramos. No se puede volver atrás
ResponEliminaCreo que hay una gran diferencia entre vivir del recuerdo o recordar lo vivido, Car Res. No creo que por aquí se viva del recuerdo. Se recuerda lo vivido en forma de narrativa, poesía e incluso en forma de maquetas, pero nadie dice que aquello fue mejor. Fue lo que fue y ahora estamos en lo que estamos. Además, creo, es bueno que cuando uno vaya allí donde nació, pueda enseñar el porqué de lo que todavía queda en pie, como los aljibes, los cántaros o la utilización de ciertos productos que ahora son completamente prescindibles.
EliminaUn abrazo
L'evocacio dels records viscuts, és la autèntica història d'un país. Per aixó cal escriu-re-ho, per deixar-ne constància a les generacions futures.
EliminaConfieso que he vivido, decía Neruda. Pues eso. Yo sólo he deambulado por la vida, no me ha dado tiempo a vivirla.
ResponElimina