Discutien l'altre dia a la tertulia de Rac1, sobre la concessió de l'eutanasia al pistoler Marin Eugen Sabau, i demanaven la opinió d'en Javier Melero que aquell dia no va poder asistir a la sosdita tertulia perquè tenia un judici. Melero contesta totas les preguntes que es feien els tertulians y aclareix els seus dubtes en aquest article. El cas de Marin Eugen Sabau és, de moment únic, i suposo sentará jurisprudencia per a casos futurs.
"Morir, encara que sigui a petició, és una cosa molt dura. Com deia el pistoler que interpreta Clint Eastwood a Sense perdó, al mort “li prens tot el que té... i tot el que podria tenir”, fins i tot una condemna. Els explico això perquè l’agost passat, mentre els dies càlids de sempre s’anaven convertint en setmanes de cocció immisericordiosa, un home va demanar a l’ Estat permís per morir i se li va concedir.
Els mitjans han publicat algunes de les seves fotografies. Marin Eugen Sabau, un nom que molt pocs recordaran quan es parli del “pistoler de Tarragona”. En una hi podem veure un home moreno i cepat, amb una tallada de cabells militar, posant orgullós i rotund amb un d’aquells uniformes que les companyies de seguretat privada dissenyen per donar-los un aspecte que sigui com més policial millor. Fins i tot amb un cordó vermell trenat que va de la musclera a la butxaca de la camisa i identifica el portador com algú assimilable a l’ autoritat.
En una altra, ja emmascarat, exhibeix dues pistoles amb gest amenaçador i una expressió d’ira en la mirada. La de qui ha de complir una missió inapel·lable i es veu forçat a perdre el temps en tràmits tan banals com les paraules. No el puc sentir, però les notícies expliquen que va dir alguna cosa com que “les lliçons que s’aprenen amb sang no s’obliden” abans de posar-se a disparar.
Una frase que tant pot venir d’alguna pel·lícula de sèrie B com del Pentateuc i que insinua alguna cosa sobre el que li podia passar pel cap, si és que hi ha alguna possibilitat de saber què passa per la ment d’algú, o de conèixer-lo mínimament. Una frase apropiada, en qualsevol cas, per al seu propòsit. El de cremar els ponts en aquell tiroteig criminal, un camí nihilista sense concessions ni redempció que acaba amb un tret de la policia que li secciona la medul·la, converteix el seu propi cos en la presó i el sumeix en un dolor permanent que el porta a acollir-se al dret a la mort digna.
Llavors sorgeix la polèmica. Perquè l’aplicació de la llei no permetrà que aquest home sigui jutjat. Ni que les seves víctimes trobin la satisfacció que es faci justícia (per si algú pensés que les conseqüències dels seus actes no suposen prou càstig) o que vegin facilitat l’accés al cobrament de les indemnitzacions econòmiques sense haver de passar per un nou i molest procés civil.
La qüestió és si ens sembla bé l’aplicació d’aquest remei als que no són dignes de compassió. Els arguments dels perjudicats són respectables, però la qüestió ètica de fons –i així ho resol la llei– ens diu que és de més entitat el dret a la mort auxiliada (o suïcidi assistit, com vulgueu) que el d’obtenir un judici i una sentència. Comparant mals (com fan, correctament, el jutjat d’instrucció i l’Audiència de Tarragona), és més gran el mal de prolongar un patiment intolerable que atempta contra la pròpia dignitat humana que el de privar les acusacions d’una solució que poden obtenir per altres vies.
Però, més enllà de la qüestió legal, relativament senzilla, el cas planteja algun problema moral anguniós, d’aquests que ens permeten entreveure la fugacitat de la nostra existència i calibrar la solidesa de les nostres conviccions. És curiós. Sempre que havia pensat en l’eutanàsia els beneficiaris eren els innocents, bona gent que patia sense merèixer-ho a causa d’una fatalitat inevitable i cruel. Ramón Sampedro i l’anciana que arrossega amb enteresa anys de patiment intolerable. En una imatge de premsa ella mirava el seu marit des del llit i ell li acariciava amorosament la mà. Per a aquest tipus de gent va escriure el filòsof i polític anglès Francis Bacon –el primer que es va aproximar al terme eutanàsia en la dimensió en què avui es comprèn– que aquesta era com “ ...suavitzar les penes i els dolors, no només quan aquest fet de suavitzar pot portar a la curació, sinó quan pot servir per procurar una mort tranquil·la i fàcil”. La qüestió és si ens sembla bé l’aplicació d’aquest remei als qui no jutgem dignes de compassió; o si estem disposats a qüestionar una llei humana i misericordiosa perquè hagi evitat la possible condemna de l’acusat.
Aquesta llei ja se li ha aplicat a Marin Eugen Sabau, un home de qui només coneixem l’esclat de violència i el seu trist final. De segur, la seva vida ve definida per moltes més dades, ja que tots som una barreja de caràcter i decisió modelats per l’atzar i la història. A les víctimes, els expresso la meva solidaritat. A ell, li desitjo que descansi en pau."
Te aseguro que el juez antes de emitir veredicto lo hizo apoyado por un comité de Bio-ética.
ResponEliminaEn ese comité, donde generalmente hay un doctor en Ética, varios doctores en Medicina, un doctor en derecho y el propio juez cambiando impresiones, han sopesado el problema del individuo "per se", no del conjunto de la sociedad que él ha perjudicado, en este caso. Aquí sólo importa el individuo. No si los demás cobrarán o no indemnizaciones, o sentirán o no el placer de que se pudra en prisión, y por la persona y su circunstancia personal admitirán o no su deseo.
Entrar en valoraciones de si está bien dado el beneplácito o no, es ponerme en camisa de once varas. Seguro que para los familiares de las víctimas, y por los motivos apuntados, no está bien.
Yo no me atrevo a juzgar.
Un abrazo
Es una decisió difícil, car crea jurisprudencia per els casos següents que pugin venir. No es va preveure la llei de l'eutanasia per casos com aquest, d'ací la dificultat del jutge en prendre la decisió, que com tu tampoc m'atrevesc a jutjar.
ResponEliminaUffff,lo de juez no va conmigo, nunca lo sería. Estoy con Miquel, que sabe más de Ética que yo, que soy de ciencias. Es un tema que me crea muchas dudas, tanto religiosa como humanamente.
ResponEliminaQuizás nadie debería tener la potestad de juzgar a nadie. Seria lo más justo.
EliminaFrancesc, tiene que haber jueces, pero siempre con el respaldo de las leyes y su aplicación justa.
EliminaPor algo las oposiciones a la judicatura son de las más duras que tenemos en este país.
Esto de lo que hablamos hoy, es un supuesto nuevo inédito en nuestro sistema judicial, con lo cual, se tendrá que crear jurisprudencia.
En mi opinión, este desgraciado personaje tendría que haber sido sometido a juicio, y una vez cerrado, haber accedido a la eutanasia voluntaria.
El problema és que la justicia no es justa, i no la dels jutges (alguns), que es limiten a aplicar la llei. Fixa't com la Borrás ha estat víctima d'una llei del Parlament mal redactada, per els seus entre altres.
EliminaPues eso, el juez no hizo la ley fue el Parlament, para aplicarla a todos, incluida la Borras. Ella alega, que no es correcta porque beneficia a España, pues que la cambie el Parlament con efectos retroactivos
EliminaYa lo están buscando, Borrás ha sido víctima de su postureo.
EliminaDesearía no se confundiera, lo hemos hablado otras veces, lo IUSTUS con lo HONESTUS.
EliminaRecordemos que es justo aquello que es legal.
Puede parecernos poco honesto casarnos con tres mujeres, pero en Arabia es legal, como lo es cortarle la mano a un ladrón, luego es justo (de Justicia).
La justicia es justa en la medida dictaminada por unas leyes que tienen sus categorías y en estas la pena, otra cosa es que no nos satisfaga.
Lo que hay que hacer es cambiar el Código Penal. Recordemos que lo moral es social y lo político es jurídico.
Y recordemos que en la II Mundial los actos más bárbaros se hicieron POR RESPETAR LA LEY , porque estos fueron aprobados por un sistema político (Segregación Racial en Alemania en el 1933) en Núremberg.
Miquel, casarse amb tres dones a Arabia es legal, pero no ho recomanaria, pensa que tindries tres sogres. Bromes a banda, tens molta rao entre el iustus i l'honestus.
EliminaCoincido, hay que separar lo justo (justicia) de lo (honesto) moral.
Elimina¿Como vamos a confiar el gobierno a una persona que vulnera los reglamentos para favorecer a alguien ?. Por no hablar de que el "beneficiado" es un presunto traficante de drogas y de moneda falsa?.
El reglamento que ha apeado a la Borrás de su cargo lo redactó su propio partido para "darse pisto" ante el aroma a corrupción que emanaba de Convergencia, y pasar por incorruptibles.
¿ Y ahora se niegan a tomar su propia medicina ?. La hipocresía, otra razón moral mas para sacar a la Borrás de la política
Es exactament com ho has descrit. Han caigut en la seva propia trampa, y ara fab oanys i mànigues per sortir de l'atzucac, A Borràs li ha pasat com a katherine Helmon de SOAP: En un dels episodis de la sèrie televisiva 'Enredo', Katherine, la dona del protagonista Richard Mulligan, aquell que quan hi havia un problema feia que es tornava invisible, mata un tipus a la dutxa de casa seva, d'un cop de martell, d'un cop de maó i d'alguna cosa més. La veu més d'un veí, i no obstant això ella ho nega. Parlo de memòria, però com del que vull parlar és de desmemòria ja m'entens.
Eliminaseparar lo IUSTUS de lo HONESTUS."
EliminaNo es mío, si hacéis un pelín de memoria recordaréis que ya sale en el código de justicia romano, de esto hace ya casi dos mil años.
Y es así, porque todos sabemos que no es honesto que hubieran un wc para blancos y otro para negros en EEUU, en 1964, pero era justo, porque era Ley.
A partir de aquí cambiar la Ley para repartir mejor justicia.
Un abrazote a todos, todas y todes.
D'acord, pero tu ens ho has recordat.
EliminaSalut.
Pero ya sabes, que crearía jurisprudencia y con el peligro que fuera anticonstitucional. Tendrán que hilar fino.
ResponElimina