Asseguren els sociòlegs que les noves generacions han perdut no només el seu interès pels mitjans tradicionals, sinó també pels diaris digitals i per Google. L'anomenada generació Z planeja un viatge, busca un restaurant o s'informa de l'actualitat a través d'Instagram i, cada cop més, per TikTok. El 40% contesten que recorren a aquestes xarxes per saber què passa. El problema no és el canvi de paradigma, sinó que el 20% dels vídeos de TikTok sobre notícies contenen informació errònia, o directament falsa, segons una investigació de NewsGuard.

Un dels motius que donen els joves com a explicació a aquest canvi és que la informació als mitjans de comunicació tradicionals és aclaparadora i depriment, cosa que afecta el seu estat d'ànim, mentre que al món de TikTok les històries són entretingudes i sovint molt divertides. Certament, aquesta xarxa de vídeos ha esdevingut un potent mitjà de comunicació. Va néixer el 2016 a la Xina, que no és un país on la informació resulti fiable, perquè no hi ha la llibertat de premsa. Però el cert és que la xifra d'usuaris que s'interessen per aquests vídeos d'un minut, on sovint pensem que la imbecil·litat s'ha apoderat definitivament del planeta, s'acosta als 700 milions. Tik tok serà engolit per una altra aplicació que al seu torn serà inclosa per una altra, encara que cap d'elles crec que deambuli dins l'àmbit del metavers, que no acaba d'arrencar, i això que semblava interessant. No ens hauria de sorprendre i no crec que sorprengui als sociòlegs que la gent de la generació Z es mogui en paràmetres diferents dels seus antecessors, això ha passat sempre, i així continuarà succeint. És un deure dels joves espantar sistemàticament la gent gran, de la mateixa manera que els vells aconsellen als joves que no cometin els errors que ells mateixos han comès i segueixen cometent. Ho comenta Màrius Carol a ran d'una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Castella i Lleó que ha avalat l’acomiadament d’una empleada de l’empresa Semark AC Group, que va penjar una sèrie de vídeos a TikTok mentre estava de baixa per lumbàlgia. La justícia ha estimat com a prova concloent els continguts que aquesta treballadora havia penjat a la xarxa social, on movia els malucs amb destresa, quan feia­ nou mesos que anava renovant certificats mèdics, en els quals es deter­minava la seva incapacitat temporal. Si busqueu a Google “frases per posar a TikTok”, la primera que surt és “la intel·ligència em persegueix, però jo soc més ràpid”. Segurament, és joc brut, perquè Google dona un cop baix a una xarxa social que competeix amb ella, encara que als seus usuaris la frase els pugui semblar divertida i gens depriment. Sense adonar-se que els estan dient soques.

Que la informació als joves els arriba per mitjans diferents als tradicionals, ho saben bé els creadors de Tik tok i els partits d'extrema dreta, que se n'aprofiten. Crec que no ens hauria de preocupar en excés, aquests joves estan igual de saturats d'informació falsa com nosaltres a través dels mitjans tradicionals. L'única diferència entre un jove de la generació Z i un boomer és que el boomer és menys crèdul i a més se sap de memòria la llista dels reis Gots.