{ads}

# BLOC D'EN FRANCESC PUIGCARBÓ - ACTUALITAT - INFORMACIÓ - OPINIÓ - POLÍTICA - COLLONADES - NOTICIES CURIOSES - CONTEXTO - SUE...

PER QUÈ APRENDRE A ESCRIURE?


Per què aprendre a escriure? Gregorio Luri m'ha portat fins aquest interessant article de Chester E.Finn.jr sobre la importància de l'escriptura per desenvolupar el pensament. L'autor sosté, i jo estic completament d'acord amb ell, que escriure t'ajuda a pensar millor, amb més claredat i de manera més convincent. És una mica com les matemàtiques, en el sentit que no importa quant les utilitzem com a adults, perquè com més aprenem a fer-les servir, millors analistes i pensadors serem. Disculpeu si hi ha algun error en la traducció, el meu anglés és bastant rudimentari, com el traductor de Google.

"La intel·ligència artificial, que opera mitjançant "bots" i altres intermediaris no humans, substituirà la composició anglesa i la necessitat d'ensenyar-la i aprendre-la?. El meu company Robert Pondiscio ha escrit reflexivament sobre això, i la seva resposta és no. - Chester E.Finn.jr

En segon lloc, és important, potser ara més que mai, comunicar-se amb eficàcia amb els altres, i avui en dia això pren tantes formes, des de parlar fins a tuitejar, enviar correus electrònics, crear blocs, podcasts, fer discursos, debats i molt més. La comunicació escrita és paral·lela a la comunicació parlada en importància, fins i tot quan també es produeix al ciberespai més que en papereria en relleu. (No obstant això, és agradable rebre una nota d'agraïment escrita a mà.) Una comunicació escrita eficaç també produeix millors resultats. No ho podreu fer tret que apreneu a escriure amb claredat, a connectar idees, a fer arguments persuasius.

En tercer lloc, hi ha moltes coses que cap bot pot fer tan bé com un bon escriptor perquè la majoria d'aquestes coses estan íntimament associades amb l'escriptor. Expliqueu a la vostra carta de presentació per què voleu una feina concreta i esteu qualificats per a això. Persuadir l'oficina d'admissions perquè us deixi entrar malgrat aquest B- en química. Convèncer un banquer perquè us faci aquest préstec o persuadir un inversor que la vostra startup realment guanyarà diners algun dia. Intentar convèncer la teva sogra que realment (potser) l'estimes. Explicar a la junta de llibertat condicional per què hauríeu de sortir de la presó abans que finalitzi el vostre mandat. Preparació d'un amicus brief. Escriure una recomanació per a un antic empleat o company. Construir una proposta sòlida a la National Science Foundation per finançar el vostre estudi de neurociència. Preparant un article d'opinions per al New York Times que podrien publicar.

Potser respondreu que algunes d'aquestes tasques no seran abordades per la majoria dels estudiants actuals. Però sol·licituds de feina? Sogres? Algunes tasques són comunes, fins i tot universals, i algunes s'han de fer per escrit, i d'altres es beneficien de fer-les per escrit.

Escriure, en resum, és bo per desenvolupar el teu cervell, per organitzar els teus pensaments, per aprofundir en la teva comprensió, per millorar la teva comunicació i per gestionar algunes de les tasques, reptes i oportunitats que et presenta la vida.

Els robots impulsats per IA poden fer-ho. Però si intentes deixar-los fer tot, trobaràs que hi ha moltes coses que has de fer que ells, i tu, no ho faran tan bé.

També la meva, però la meva explicació és una mica diferent. (Tant en Robert com jo probablement hauríem d'oferir una exempció de responsabilitat: a tots dos ens agrada escriure i ens passem gran part dels nostres dies dedicant-s'hi i activitats auxiliars com ara editar els escrits d'altres persones.)

Deixeu-me reconèixer, però, que el que ChatGPT (i potser els bots afins) poden fer és bastant increïble. Vaig passar per la rigamarola d'iniciar sessió per provar la seva versió pilot, a la qual vaig assignar tres tasques.

Primer, li vaig demanar que "escrigués un breu assaig sobre la bellesa". Vaig recuperar cinc paràgrafs curts però ben elaborats, fins i tot elegants, que empraven un vocabulari ampli en el que, si fos humà, probablement anomenaríem maneres "reflexives". Per exemple (del paràgraf 2):

...és clar que la bellesa té el poder d'inspirar, elevar i aportar alegria a aquells que la experimenten. Tant si es tracta de la bellesa d'una posta de sol, d'una peça musical o d'una obra d'art, l'experiència de la bellesa pot ser transcendent i profundament satisfactòria.

Aleshores vaig preguntar: "Per què hauria d'anar a Princeton en lloc de Yale?" Això va produir quatre paràgrafs que mostraven un cert coneixement d'ambdues institucions (ubicacions, mides, fortaleses acadèmiques, similituds i diferències), alhora que concloïen amb l'obvi:

En definitiva, la decisió entre Princeton i Yale s'ha de basar en els vostres interessos acadèmics i extracurriculars individuals, així com en les vostres preferències personals. Pot ser útil visitar els dos campus i parlar amb els estudiants actuals per tenir una idea de l'atmosfera i la cultura de cada institució.

Finalment, tornant-me una mica més aventurer, vaig demanar a ChatGPT que "escrigués un poema a l'estil de Longfellow". El que va tornar van ser quatre quartets en un metre Longfellow sobre un "alzina majestuosa i antiga". Era una mica rocós en alguns llocs, però contenia alguns tocs intel·ligents i diverses rimes decents. Per exemple:

Al llarg dels anys s'ha mantingut alt

A través de la tempesta, el vent i la pluja

Un recordatori d'un temps més senzill

Abans que el món es tornés boig

Sí, estic impressionat. Com va observar Robert, aquests productes superen el que la gran majoria dels estudiants de secundària dels Estats Units (i probablement també universitaris) podrien escriure avui. 

És per això que Robert també té raó que la creixent sofisticació de l'IA a l'hora d'escriure anglès no és gaire rellevant per al repte que s'enfronten la majoria dels instructors a les aules de secundària (i universitat) dels Estats Units, que és aconseguir que els seus estudiants superin prou dels obstacles: ortografia, gramàtica, puntuació, etc. estructura de la frase, paràgrafs, pensaments connectats, per comunicar fins i tot una mica en prosa escrita. (La poesia haurà d'esperar.)

Però per què aprendre a escriure? Per què recórrer aquells àmbits complicats i molests com la gramàtica i l'ortografia, sobretot quan altres tecnologies ho poden arreglar? Per què dedicar-se bé a l'escola amb aquestes coses, sobretot tenint en compte la intensitat de mà d'obra que és per als professors i el molest per a molts dels seus alumnes?

Per a mi, tres raons són força convincents. - En primer lloc, escriure t'ajuda a pensar millor, amb més claredat i més convincent. És una mica com les matemàtiques, ja que, per poc que ens hi participem com a adults, com més aprenem sobre com fer-ho, millors analistes i pensadors ens convertirem. Per això, per exemple, la gent sol escriure discursos abans de pronunciar-los. Penseu en la segona inauguració de Lincoln o en el discurs "Tinc un somni" de King si no s'havien escrit primer. (Tingueu en compte que cap dels dos va tenir accés a la correcció ortogràfica o a Grammerly per arreglar-los la mecànica, i si haguessin tingut aquest accés, els seus resultats no haurien estat tan convincents com ho són.)

Alguna cosa més recent? Penseu en la xerrada que la guardonada amb el Premi Nobel de la Pau va fer l'altre dia a Oslo, explicant per què, actualment, afavoreix la guerra a Ucraïna. Reflexioneu sobre per què els demandants de feina altament motivats prenen notes amb antelació sobre els punts que volen fer durant una entrevista.

Mai entendràs les causes de la Guerra Civil, ni el potencial de la fusió nuclear, ni tampoc la persona que escriu un article sobre això. Un bot pot escriure sobre això per a tu, però això no t'ajudarà a entendre-ho. No podreu explicar amb tanta eficàcia per què preferiu una forma de música o art (o pizza o sabates de gimnàstica) a una altra si no podeu "posar-ho per escrit". Sí, un bot us pot demanar pizza. Sí, amb una mica de pràctica, recordarà quin tipus prefereixes. Però no us pot ajudar a entendre què us porta a agradar o no agradar el tipus amb pepperoni, el tipus amb anxoves o (joy) el tipus amb pinya.

En segon lloc, és important, potser ara més que mai, comunicar-se amb eficàcia amb els altres, i avui en dia això pren tantes formes, des de parlar fins a tuitejar, enviar correus electrònics, crear blocs, podcasts, fer discursos, debats i molt més. La comunicació escrita és paral·lela a la comunicació parlada en importància, fins i tot quan també es produeix al ciberespai més que en papereria en relleu. (No obstant això, és agradable rebre una nota d'agraïment escrita a mà.) Una comunicació escrita eficaç també produeix millors resultats. No ho podreu fer tret que apreneu a escriure amb claredat, a connectar idees, a fer arguments persuasius.

En tercer lloc, hi ha moltes coses que cap bot pot fer tan bé com un bon escriptor perquè la majoria d'aquestes coses estan íntimament associades amb l'escriptor. Expliqueu a la vostra carta de presentació per què voleu una feina concreta i esteu qualificats per a això. Persuadir l'oficina d'admissions perquè us deixi entrar malgrat aquest B- en química. Convèncer un banquer perquè us faci aquest préstec o persuadir un inversor que la vostra startup realment guanyarà diners algun dia. Intentar convèncer la teva sogra que realment (potser) l'estimes. Explicar a la junta de llibertat condicional per què hauríeu de sortir de la presó abans que finalitzi el vostre mandat. Preparació d'un amicus brief. Escriure una recomanació per a un antic empleat o company. Construir una proposta sòlida a la National Science Foundation per finançar el vostre estudi de neurociència. Preparant un article d'opinions per al New York Times que podrien publicar.

Potser respondreu que algunes d'aquestes tasques no seran abordades per la majoria dels estudiants actuals. Però sol·licituds de feina? Algunes tasques són comunes, fins i tot universals, i algunes s'han de fer per escrit, i d'altres es beneficien de fer-les per escrit.

Escriure, en resum, és bo per desenvolupar el teu cervell, per organitzar els teus pensaments, per aprofundir en la teva comprensió, per millorar la teva comunicació i per gestionar algunes de les tasques, reptes i oportunitats que et presenta la vida. Els robots impulsats per IA poden fer-ho. Però si intentes deixar-los fer tot, trobaràs que hi ha moltes coses que has de fer que ells, com tu, no ho faran tan bé".

Publica un comentari a l'entrada

10 Comentaris

  1. Creo que después de la lectura que realmente lleva su miga, la idea primigenia es esta: és important, potser ara més que mai, comunicar-se amb eficàcia amb els altres.

    Creo que esta ahí el secreto, en la claridad.

    ResponElimina
  2. A Australia han tornat a.l.examen escrit. al boligraf de tota la vida, per evitar textos fets per ordinador.

    ResponElimina
  3. Y un pequeño detalle, Francesc, el uso de la puntuación, es vital.
    Mira, esta frase me la envió mi hijo por movil esta semana y según donde pongas la coma dice una cosa u otra. Se trataba de un insecto grandioso de primavera y que ahora en invierno todavía vive por aquí, el texto dice así:
    Un saltamontes no, una langosta.
    Si pongo la coma después de saltamontes digo que la foto es de este insecto y no de una langosta.
    Si dejo la coma como está, lo que digo es que la foto trata de una langosta y no de un saltamontes.
    Recuerdo que en ingreso al Bachillerato, a los nueve años, había un dictado donde sólo se te permitían tres faltas de ortografía con acentos incluídos. Sino lo hacías bien suspendías.

    ResponElimina
  4. Eran otros tiempos, encara que no crec que el ChatGPT cometi faltes d'ortografia. Jo encara havia fet examens orals al Batxillerat, a l'Institut Lluís de Peguera de Manresa.

    ResponElimina
  5. Creo q hoy y siempre será imprescindible saber expresarse, tanto en forma oral, como escrita. Otra cosa es la metodología y los objetivos que se persigan con su enseñanza. Porque en mi opinión, en nuestro sistema educativo se le de dica mucho tiempo a la sintaxis, semántica y al análisis gramatical y muy poco a lo más importante, usar todo eso
    para aprender a redactar correctamente. Entre eso y que nos pasamos la vida comunicándonos por washap, cada vez escribimos peor y eso, se nota en todo.
    Yo he sufrido lo q no está escrito por culpa de mi dislexia y disortografía pero lo agradezco porque si no, seguramente escribiría bastante peor de lo q lo hago ...hoy, que prácticamente todos los exámenes son tipo test, ni se hubieran enterado ;)

    Abrazo grande !!!

    ResponElimina
  6. Fíjate que los jóvenes, y no tan jóvenes, apenas hablan por teléfono, se comunican a través de Whattsap, y lo que es peor, los no tan jóvenes a través del insufrible buzón de voz.

    ResponElimina
  7. A mi esto del dichoso chatGPT me recuerda aquella política del pastelero y el aprendiz. Cuando llega un aprendiz nuevo a la pastelería, el pastelero le dice: —Puedes comer de todo lo que te venga en gana— Entonces ocurre que el aprendiz se pasa con la nata, con el chocolate, con la miel, etc. y agarra un buen dolor de barriga.
    A partir de entonces, se acabó el problema.
    Con esto, que se está hablando, creo que sospechosamente demasiado de ello, ocurre algo parecido.
    Está por llegar "el empache"

    ResponElimina
  8. Es el que no m'acaba de fer el pes, que se'n parli tant i en diferents àmbits. No tinc cap base sólida, però tinc la sensació que aquest ChatGPT són les beceroles de una nova IA que pot acabar influint en el nostre futur a la xarxa.

    ResponElimina
  9. M'he passat la major part de la meva vida ensenyant a escriure, però és un art que avui dia gairebé no es practica, encara que mai hi ha hagut tantes persones que escriuen. Això és paradoxal. Escriure un text ben puntuat i sense faltes d'ortografia no és gaire freqüent. El món dels blocs és un intent.

    ResponElimina
  10. És diferent escriure en un bloc que a Whatsapp, o Twitter en aquest cas pels pocs caràcters que obliguen a abreviar els texts.
    He agafat el costum - no sempre - de revisar els texts o comentaris que escric en català pel softcatalà corrector.

    ResponElimina