Comencem establint que violència no és mai una qualitat de les conductes humanes, sinó un atribut que algú que es considera legitimat per fer-ho les hi aplica des de fora per delatar en elles alguna cosa de perversa que ha de ser denunciada. La violència és essencialment un discurs, molt més una cosa de la que es parla que una cosa que ocorreix. La violència és el comentari o el judici que a propòsit seu s’enuncia, un tema de conversa, de preocupació, de neguit, d’angoixa, un tema que centra debats i que incita lleis especials.
La violència resulta sempre de valoracions socials, polítiques i culturals que no és que la determinin, sinó que la generen. La violència no alimenta els arguments entorn seu: en resulta d’ells. De fet, no hauríem de parlar de fenòmens de violència sinó de successos als quals se’ls atribueix una espècie de qualitat interna especial a la que podríem denominar violencitat. Aquesta violencitat s’assignaria en funció de criteris que ni tan sols tenen a veure amb la intensitat de la força injustificada o excessiva aplicada, ni amb el mal físic o moral causat en les víctimes.
Aquest principi classificatori que etiqueta com “violents” certs comportaments no pot deslligar-se de l’exclusiva de l’’Estat a l’hora d’administrar i exercir la força com a recurs de control social. De fet, els mitjans de comunicació sols qualifiquen com violents actes lesius executats per persones ordinàries que no tenen permís per utilitzar la força per obligar que d’altres facin o deixin de fer alguna cosa. La representació mediàtica, sobrecarregada de tints melodramàtics, d’aquesta violència amateur no fa sinó incidir constantment en la degradació que indica l’ús no legítim de la força bruta, que converteix els seus executors en representats d’una mena de subsocietat. A través dels mèdia, dels polítics i de la policia, l’imaginari oficial insisteix constantment en aquesta violència considerada no humana i procura fer-ne d’ella un autèntic espectacle alliçonador per les masses.
No en parlen mai, per descomptat, de la violència tecnològica i orgànica, aquella que se subvenciona amb els impostos de pacífics ciutadans que proclamen odiar la violència. No esmenten com a violència l’acció asèptica i perfecta dels míssils intel·ligents o dels bloquejos contra la població civil; no al·ludeixen com a víctimes de la violència els torturats, assassinats i oprimits per règims nominalment democràtics. La premsa, la ràdio i la televisió emfatitzen un cop i altre a una violència mostrada com arcaica, elemental, bruta, la violència primitiva de l’assassí, del sàdic violador, del terrorista, del marit maltractador, del hooligan, del delinqüent, del jove radical o de l’skin.
Vet aquí una violència representada com a inorgànica, animal, primària. Front una violència gairebé sempre uniformada, el que s’oposa és una violència vestida de carrer, heterogènia, dispersa, caòtica, erràtica, associada a totes les formes concebibles d’alteritat: violència terrorista –a la que d’entrada se li nega la dignitat de violència política–, criminal, dement, malalta, ètnica, instintiva, bestial; violència informal, poc o res organitzada: bomba casolana, arma de contraban, punyal, pedra, destral, pal, verí, cops de puny, puntades... Violència artesanal, feta a mà, paradoxalment violència amb rostre humà, i justament per això escandalosa i inacceptable.
Els violents són sempre els altres, potser perquè un dels trets que permeten identificar a aquests altres és la manera com contrarien el principi polític irrenunciable del monopoli estatal en la producció i distribució del dolor i la destrucció. Una magnífica estratègia, per cert, en ordre a generar ansietat pública i a fomentar una demanda popular de més protecció policíaca i jurídica.
Els violents són els altres - Manuel Delgado
Siempre, siempre, siempre...
ResponEliminaLos otros son siempre los que te quitan libertades, los negreros, los ultras, los que celebran tus derrotas, los que impiden que tu trabajo sea reconocido, son, en suma, los violentos.
Lo nuestro es simple defensa.
Salut
La culpa de tots els mals, mai és nostra, sempre trobem a un culpable. Llevat que siguis una persona madura conscient i responsable, aleshores t'adones que la culpa de quasi tot el que et passa és teva o de l'atzar.
EliminaHombre, claro!
ResponEliminaA ver quien es el guapo que va por ahí, diciendo —El violento soy yo—
Trump, per exemple.
ResponEliminaEls alienígenes no compten. I tampoc es guapo.
EliminaCert, acceptem Donald Trump con animal de companyia.
EliminaTotalmente cierto, el propio sistema es el que dispara el incremento de la violencia, solo que pretenden autoexculparse y autoadjudicarse el monopolio a la hora de aplicarla para someter a los violentos que ellos mismos han generado. Esta es la gran incongruencia de nuestra sociedad, educamos a nuestros niños con el móvil en abierto mamando desde pequeñitos todo tipo de aberraciones como lo más normal del mundo, presenciando a la hora de comer todo tipo de cruentas guerras como si de un desfile de payasos circenses se tratara y después nos extrañamos de que a la primera de cambio se les desate lo que desde el minuto uno les hemos dado para desayunar, comer y cenar… y claro, al rescate papá Estado con sus normas coercitivas y sancionadoras que necesitamos nos protejan de nosotros mismos y así nos va, palo va, palo viene : ( vaaaya mañanaita llevo hoy en casa de Miguel y aquí, parezco la alegría de la huerta ; )
ResponEliminaMuchos besos absolutamente pacíficos, suaves y cariñosos jajaja
Por cierto, meencanta la imagen que has puesto
ResponEliminaEl título de la imagen és: destrucción
EliminaUy, en el ardor de la contestación se me olvidó. Un abrazo tranquilo.
EliminaUy, no me había enterado de lo de Miguel y las pensiones, aunque no comparto en absoluto su visión. Fíjate como los mismos agoreros decían que las pensiones no subirían de acuerdo con el IPC, y han subido. Tendríamos de empezar a comprender que no todo lo malo que nos sucede es culpa del Estado, hay mucha parte de culpa propia.
ResponEliminaSin duda, todos sosmos responsables de lo que ocurre, cada uno en su medida, el gobierno en mi opinión tiene buenas intenciones, pero está actuando muy de cara a la galería y con un cortoplacismo que asusta, eso por no hablar de cómo y sobre lo que legisla ¿ de verdad te parece prioritaria la ley trans con todo lo que está lloviendo? lo de las pensiones de Escrivá es un intento de remendar un roto muy grande, demasiado grande, por eso nadie lo ve como una solución viable a largo plazo, no sé FRANCESC no pinta bien la cosa pero ya te digo que debo tener yo el día de difuntos ; )
EliminaRecuerda que según los agoreros ahora deberíamos estar en estanflación, recesión y con un 10% de inflación. El tema de las pensiones se ve muy diferente cuando se Gobierna que cuando se está en la oposición, y en este caso el Gobierno no ha sido cortoplacista si no práctico y ha llevado a cabo de acuerdo con los sindicatos y Europa la mejor reforma posible. Tres años en política en una enormidad de tiempo, recuerda que aquí se supone que hace ya diez años que nos tenían que haber empezado a recortar las pensiones, según los mismos agoreros y ya ves, las han subido un 8.5% y el año que viene un 5% que será la inflación a final de este año.
ResponEliminaEl text és molt bo. Destacaria dues frasses...
ResponElimina"L’exclusiva de l’’Estat a l’hora d’administrar i exercir la força com a recurs de control social".
"El principi polític irrenunciable del monopoli estatal en la producció i distribució del dolor i la destrucció".
Com diuen en castell'a, "ahí le has dao". Sí, és la part més obscena d'aquesta violència, l'estatal, permesa i legal, que molts cops es dona per necessària, normal i lògica. Per exemple veig als gendarmes francessos atonyinant als manifestants pel tema pensions i penso què trist i patètic tot plegat, si aquesta és l'única resposta d'una "democràcia" al dret de disidència...