Als països rics l'imaginari dominant sobre el transport és "una família, un cotxe" (o fins i tot dos o tres cotxes); aquest imaginari també s'ha estès en altres llocs del món. Actualment, hi ha pocs dubtes sobre que el model tradicional basat a cremar massivament derivats del petroli ha de canviar a causa de l'emergència climàtica i que ho ha de fer ràpidament. El transport privat és el principal demandant de petroli i un contribuïdor molt important a les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle.
La Comissió Europea ja parla d'eliminació gradual en lloc de prohibició per als motors de combustió el 2035. Tot i això, molts veuen la progressiva desaparició dels cotxes actuals com un canvi purament tecnològic cap als cotxes elèctrics sense haver de replantejar el model de mobilitat. Això és un greu error per moltes raons. El cotxe privat és una alternativa extremadament ineficient en termes energètics i més en el cas dels cotxes elèctrics, que en general són molt més pesats que els cotxes tradicionals degut sobretot al pes de les bateries. Per moure una o unes poques persones cal moure una estructura que pot pesar una tona i mitja i fins i tot més.
La transició a una electricitat cent per cent renovable no és gens fàcil ni absent de conflictes (com bé sabem a Catalunya!) i si persistim en el model del cotxe privat la rapidesa amb què podem fer la transició serà menor, ja que a la demanda elèctrica per altres usos caldrà afegir la demanda elèctrica per alimentar el parc automobilístic. El resultat serà més emissions en el període de transició i la dependència de més infraestructures energètiques.
Cal afegir que el desplegament de les energies renovables i el seu emmagatzematge en bateries és molt dependent de determinats minerals escassos com el liti, el cobalt o algunes de les anomenades “terres rares”. Ja fa anys que informes d'institucions com l'Agència Internacional de l'Energia i el Banc Mundial alarmen sobre la dependència dels que s'han anomenat “minerals crítics”, la demanda dels quals es multiplicarà en les properes dècades. L'extracció d'aquests minerals genera molts impactes ambientals i conflictes, encara que no els veiem perquè normalment es produeixen lluny de les zones riques. El canvi climàtic no és lúnic problema ambiental. A més, la mineria d'aquests materials i el transport no s'alimenta per descomptat del sol i l'aire sinó de combustibles fòssils contribuint també a emetre CO2.
Moltes persones associen la ciutat sostenible del futur amb una ciutat plena de cotxes elèctrics. Tot i això, l'alternativa al model actual és la reducció radical de l'ús dels cotxes (elèctrics, això sí) i la potenciació del transport públic (molt més eficient energèticament) i dels desplaçaments a peu i en bicicleta (que només requereixen l'energia que obtenim dels aliments).
En comparació amb els cotxes actuals, els cotxes elèctrics no generen directament CO2 i provoquen molta menys contaminació local que afecta la nostra salut (encara que també emeten partícules per desgast dels frens i pneumàtics i aixequen partícules dipositades a terra). Això són millores evidents, però les externalitats negatives de la mobilitat amb cotxe a les ciutats van molt més enllà: accidents i ocupació massiva de l'espai públic en detriment de l'espai disponible per passejar, conviure o jugar.
Un futur de cotxes elèctrics? Sí, però sobretot un futur amb molts menys cotxes. Cal fer polítiques valentes per construir nous models de mobilitat com estan fent moltes ciutats capdavanteres.
Hay que aprender de la Feria de Abril, allí todos van con carros y caballos.
ResponEliminaPor otro lado, todos estos que quieren lo eléctrico, habrán de pensar en que no hay suficiente energía para cargar baterías; que estas tendrán obsolescencia programada; que sus componentes son "tierras raras"; que las "tierras raras" están en el Congo, Uganda, Togo...y que allí hay guerra civil simplemente por ..."las tierras raras". Además, ¿qué haremos con los restos de líquidos de las baterías de litio cuando estos cumplan su función y caduquen?
Nada, nada...Carros y caballos. Está demostrado
O amb bici patinet o transpot públic, tan denostats. El cotxe no és sostenible ni de benzina ni elèctric.
ResponEliminaCierto, el trasporte individual en vehículos, aun eléctricos, al nivel de los que usamos ahora, ni es sostenible, ni posible. Así es que sí, para las distancias largas transporte público, para las cortas - no te rías MIGUEL que es tal cual ; )- bicis, patinetes, caballos, burros, carros y el coche de San Fernando, un ratito a pie y otro andando ; )
ResponEliminaMuchos besos para los dos!
Yo estoy aprendiendo el idioma equino, María. Observa.
EliminaArrancar: arreeeeeee, jamelgooooooooo, que vienen los menistrorsssssssssssss
Parar: Soooooooooooooooooooooooooooooooo..tateee quietoooooooooooparaoooooooooo
Adelantar: aparta...belloterooooooooooooooooque pateooooooooooooooo
Aparcar...chateeeeeeeeeeefueraaaaaaaaaaaa..........que me pongoyoooooooooooo
Fácil, sencillo y rápido
Em sembla que s'ha de dir: ¡ASA! = Se le dice a un caballo para que levante la pata.
EliminaXO !! = Se le dice a un buey,vaca,burro,para que se detenga. ARRE !! = Se le dice a un burro,una mula para que camine.i si no li pots cantar la cançó:
Arri, arri tatanet
Que anirem a Sant Benet
Comprarem un formatget
Per dinar, per sopar,
Per a la María no n'hi haurà!
jajajaja vaya par estáis hechos jaja eso sí, ya veo que domináis el arte de los cuadrúpedos ; )
EliminaCritiquen a la Colau perquè expulsa els cotxes de la ciutat, però no hi ha cap altra solució. Convé això si millorar rodalies, Fixa't, els Ferrocarrils de la generalitat (del Vallès: Sabadell/Terrassa) funcionen com un metro sense cap problema. El cotxe elèctric com a substitut del de benzina és inviable, per tant, el que ha de canviar és la mentalitat de la gent a l'hora de moure's per la ciutat i fora vila. La paraula en general és: decreixement, no hi ha altra.
ResponEliminaUna abraçada.
Bien, vale, pero convendrás conmigo que para tomar soluciones drásticas se ha de resolver primero el problema del trasporte.
ResponElimina109 autobus de la Zona Franca a Hospital Clinic; intervalo de pasada 20/25 minutos ...Una barbaridad ...una burrada.
El 24...ahhh el 24...Plaza Cataluña El Carmel...ese sólo 10 minutos..¿porqué?...porque va al Park Guell..es que guste o no los regidores de distrito, no te digo la Colau, digo los regidores, que son 10, uno por distrito, no se enteran...simplemente eso, que no se entera.
Para ir de El Prat a Hospital Clinic...pues el 165 ó el 65 , tiempo de paso 12 minutos y bajarme en la Gran Vía...y allí esperar el 109.. Una osadía porque suelo tardar hora y tres cuartos. Así que metro, que es pasear por debajo y hacer trasbordo , o Renfe, que es a lo que me decanto, pero el problema está en el BUS... que no funcionan bien. Por eso, antes de "pacificar" hay que reorientar los tiempos de paso. Cuando funcionen bien, cuando los regidores se suban y hagan cronos, hablaremos, al igual si, mientras la gente cogerá coche
Salut
D'Acord, doncs que s'hi posin, el metro del Vallès dels Ferrocarrils de la Generalitat funciona de cine. El problema és rodalies.
ResponEliminaSolo una cifra, los automóviles de la UE emiten solo el siete por ciento del co2 mundiál.
ResponEliminaEsta semana, India ha superado a China en número de habitantes. . .
Estamos haciendo un pan como unas ostias con la campaña en contra de los automóviles, sencillamente porque ni China ni India tomarán medidas similares. Por no hablar del resto del mundo.
Y aquí nos ponemos estupendos y somos más ecologistas que nadie. . .
O se buscan soluciones realistas implicando a científicos y fabricantes, o vamos a un colapso social y económico. Eso sí, moriremos de hambre, pero muy sanos por lo demás.
Saludos.
Per algun lloc s'ha de començar, l'Índia i la Xina no tindran més remei que prendre mesures, sobretot la Xina. Encara que ja anem molt tard.
ResponEliminaEns haurem de convertir a la religió HAMISH
ResponEliminaBé, no vas desencaminat, però tampoc cal tant. Només caldria comportar-nos amb la sobrietat dels nostres pares.
ResponElimina