{ads}

# BLOC D'EN FRANCESC PUIGCARBÓ - ACTUALITAT - INFORMACIÓ - OPINIÓ - POLÍTICA - COLLONADES - NOTICIES CURIOSES - CONTEXTO - SUE...

LLEGIR O NO LLEGIR

Quan jo anava a escola, m'agradaven els llibres de text. Eren tot un món de sensacions per descobrir, i sobretot no hi havia televisió ni ordinadors o mòbils, que els suplissin. Recordo que a classe un alumne llegia un llibre a la resta de companys, en el meu cas eren novel·les de James Oliver Curwood, o Jules Verne. No sé si eren les novel·les més adequades per nosaltres, pero ens agradaven i varem agafar afició a la lectura. Ja més grandet,  esmorzava cada dia a la rere botiga d'en Siso el forner, llegint novel·les 'de l'Oeste' de Fidel Prado, Silver Kane,  Marcial Lafuente Estefania, o Zane Grey. No era alta literatura, ho sé, pero complia la seva funció de captar aficionats a llegir, i Zane Grey era d'un altre nivell. Pero va passar el temps, i amb l'arribada de les noves tecnologies, les aules es van omplir de pantalles on els alumnes se submergien amb una facilitat prodigiosa. Europa va optar per ensenyar a través dels ordinadors, i això ens va ser molt útil al ple de la pandèmia, per exemple, quan l'ensenyament en línia ens salvava de l'aïllament i la incomunicació. 

Suècia va ser pionera en l'ús de la tecnologia a les aules. Interactuar i participar en les classes semblava més senzill amb ordinadors. Estaven farts dels llibres de text, sempre amb les mateixes explicacions, idèntiques fotografies i exercicis. Era hora d'introduir les pantalles a l'educació, intentar aconseguir un ritme més actualitzat a les necessitats de cada alumne. Però a mesura que s'introduïen les pantalles s'anaven retirant els llibres. No només els de text, sinó tots els llibres. Per què? La pantalla obria un univers de possibilitats d'ensenyament però també de lleure. Els alumnes depenien de les pantalles. Les vides reals van ser substituïdes per les vides de les tecnologies: jocs, avatars, whatsapp, fotografies i xarxes. Volíem augmentar la creativitat i la capacitat de raonament dels alumnes, l'aprenentatge transversal i interdisciplinari, però no vam saber. Els vam empetitir el pensament.

Ara, el Govern suec ha decidit fer marxa enrere perquè el nivell de lectoescriptura dels alumnes ha fet un descens en caiguda lliure des de l'any 2016 fins avui. Els resultats de l'informe Pirls sobre comprensió lectora han estat molt dolents. A Espanya, els índexs lectors són més baixos que a Suècia. És evident que la culpa no és de la tecnologia, sinó de com la fem servir. Qui ha dit que les pantalles i els llibres són incompatibles? Llegir és l'activitat més plaent i enriquidora del món, però la tecnologia pot ser un magnífic instrument d'aprenentatge.

No hem de reduir el coneixement del món i les relacions amb els altres a una pantalla. Suècia va ser pionera en la digitalització i ara rectifica. Benvinguts els llibres a les aules ia la vida! No obstant això, no cal caure en el simplisme: la tecnologia forma part del nostre món i ho millora, si sabem fer-la servir. No vivim un dilema entre tecnologia i llibres. No es tracta de triar una opció i eliminar-ne una altra del nostre mapa de possibilitats. L'opció és diferent: aprenem a estimar els llibres i fer que els joves s'entusiasmin per llegir-los? Si sabem fer-ho, hi sortirem guanyant. A Suècia sembla que han escollit el camí correcte. La pregunta és: Se'n sortiran?, o ja és tard.

Publica un comentari a l'entrada

4 Comentaris

  1. En muchas ocasiones los problemas no se resuelven, no por no saber hacer las operaciones, sino por no entender el enunciado, ese es el problema. La capacidad de comprensión del alumnado en general, que es, por lo que se ve, lo que ha bajado.
    Si haces memoria, allá por mediados de los sesenta, el ingreso al Bachillerato se hacía con nueve años.
    Regla de tres, raíz cuadrada de tres números, problemas diversos con sus intríngulis, un dictado. Este no podía tener más de tres faltas de ortografía y entraban los acentos. Después había un texto del cual debías extraer unas conclusiones, eso era la comprensión lectora.
    Visto años luz, era mucho más difícil que ahora, puesto que en este momento te dan vía libre aun si tienes tres suspendidas para el curso siguiente. Como siempre, lo lógico está en el término medio, no creo que suprimiendo la tablet se gane nada, antes bien, se atrasarán, dado que todo va por ese camino, pero si creo que en el curso se está obligado a leer al menos un par de libros, y a analizarlos.
    Salut

    ResponElimina
  2. Jo recordo haver fet 1er i 2on de Batxillerat als 12 anys. Però no n'estic segur del tot. El que si recordo bé és que amb 14 ja tenia el batxillerat i la revàlida. I llegia molt. Tot en castellà, això sí. Fins que el pare no em va donar a llegir 'Incerta Glòria', no vaig començar a llegir en català.

    Salut.

    ResponElimina
  3. Yo estoy totalmente de acuerdo con este texto. Yo leo mucho en pantalla, pero siempre, en mi casa leo libro de papel. Yo me he acostumbrado a leer libros en papel y articulos y demas en pantalla. Todo es leer, pero no es lo mismo.
    También comparto opinión con Miquel.
    Un saludo.

    ResponElimina
  4. Leer en pantalla también es leer. Yo, en cambio, he dejado de leer papel, novelas vaya, poesía si leo, pero novelas hace ya tiempo que dejé de leerlas, creo que es un problema de concentración, o quizás de la edad. A cambio leo mucho en pantalla pdf incluidos.

    saludos.

    ResponElimina