Quan una comunitat s'enfronta a un problema sobrevingut és més còmode donar la culpa a un estrany que assumir la pròpia responsabilitat. Sempre ha estat així. L'impuls d'atiar la por a l'altre –un recurs d'èxit a la ficció– no decau ni tan sols a la societat més informada de la història. Un Exemple de rabiosa actualitat: a la Grècia incendiada s'acusa els migrants d'haver estat els responsables que el foc calgués, encara que una vintena apareguessin calcinats al bosc de Dadia.
Mentrestant, a les ciutats més atractives d'Europa es culpa el turista que els centres històrics siguin cada cop més inhabitables. Com si no fóssim tots turistes i no hi hagués una indústria local que es beneficia de l'economia del visitant. Una indústria que integren no només remots capitosts d'opacs fons d'inversió immobiliària, sinó també famílies corrents que complementen els seus ingressos gràcies a Airbnb. Els centres històrics d'Amsterdam, Barcelona, Nova York, Londres o París expulsen cada dia veïns cap a l'extraradi. Madrid, que s'havia posat de perfil i observava de reüll la desgràcia aliena, també es veu arrasada per la voràgine. Amb el reclam de llibertat i copes fins a l'alba, ja atrau aquest tipus de turisme que mai lamentarà l'extermini aquests comerços històrics que fan de la capital d'Espanya una ciutat única.
Altres ciutats més petites pateixen l'agreujant de la claustrofòbia que comporta la falta d'espai on fugir de la marabunta. És la història de Venècia, Florència o Lisboa, que es replica en destins espanyols com Sant Sebastià o Màlaga. Serà interessant observar com evoluciona la iniciativa d'Amsterdam de limitar el nombre de vols que rep, encara que estigui en principi motivada per la lluita contra la contaminació.
Barcelona ja sap molt bé l'efecte que pot tenir la voracitat comercial associada al turisme. En pocs dies ha transcendit que el club de jazz Milano tancarà perquè el propietari del local vol llogar-lo a un restaurant de menjar italià (un altre?) i que els nous amos del bar Horiginal, davant del Macba, es desfan del cicle de poesia que li havia donat tanta rellevància.
Literalment, hi haurà gent que haurà d'anar-se'n amb la música i la poesia a una altra banda. A l'Ajuntament s'admet la preocupació davant de situacions com aquestes, ja que la capacitat d'intervenir mitjançant la compra de locals és molt limitada.
El del Milano n'és un exemple, extrapolable a altres ciutats, de les condicions d'inferioritat en què competeix la cultura. La programació és bona i el públic respon, però, per molt negoci que es generi, mai no serà suficient per igualar el lloguer que sí que està disposada a pagar una cadena de restaurants en un carrer tan turístic com Ronda Universitat.
Abans de culpar el turista, però, caldria reflexionar sobre el tipus de ciutats que volem tenir. En altres metròpolis que porten molts anys d'avantatge a Barcelona o Madrid com a capitals turístiques s'ha assumit que els negocis culturals es desplacin a la perifèria –municipal o metropolitana– a la recerca de rendes més assequibles. Al món cultural barceloní pesa encara massa el desig d'estar al centre, tot i que hi ha iniciatives no cèntriques d'èxit.
La solució no vindrà en cap cas de les pintades que conviden els turistes a anar-se'n per on han vingut. Hi ha un turisme de magnituds gens menyspreables que respecta el destí que visita i que pateix així un doble càstig: percep l'hostilitat que desperta en determinats barris o ambients i és alhora víctima d'una uniformització, sobretot comercial, que fa que les ciutats siguin cada cop menys interessants de visitar.
Gaudiran algun dia els negocis culturals de tant prestigi com perquè ningú no s'atreveixi a substituir-los per franquícies de restauració? No anem en aquesta direcció. Per cada client amb una certa memòria cultural apareixeran centenars –propis i aliens– que ignoraran el passat del local i que hi entraran sense primmiraments. Després la culpa, és obvi, la té el turista. - amb informació de la Vanguardia.
Els nous amos del bar Horiginal...
ResponEliminaConocí a los anteriores dueños. marchan porque les han hecho una oferta que no pueden rechazar.
Los nuevos no quieren saber nada de los jueves de poesía, que reunía allí a mucha gentede intelecto.
Será otra Tagliatella.
Venecia tenía en el 2990 alrededor de 200.000, un poquito más, no mucho. Hoy viven allí 45.000 personas justas, y de ellas más del 50% no son italianas, siendo pakistaneses y chinos los amos de la ciudad.
Venecia no es una ciudad vaciada, sino lúdica. Es la nueva Disneylandia sin decorados supérfluos.
El problema no es ser turista, no lo es, según mi criterio, sino comportarse como tal.
El turista advenedizo es el que se cree con derecho a todo porque paga, y ese es el error, porque el ciudadano también paga.
Cuando Buthan dijo que para subir al Everest por su lado costaba 800.000 dólares persona, la gente se lo miró. Prefieren subir en masa de colas de kilómetros a 40.000 por barba desde Nepal.
Buthan es un paraíso. Nepal es un basurero que no sabe donde meter la mierda generada de los campos base.
En Australia, Nueva Zelanda, EEUU, Canadá...para estar un mínimo de días te piden en metálico un mínimo de dinero. Aquí puede entrar una persona si permiso de trabajo, con dos euros en el bolsillo y con el DNI caducado. ¿Es lógico?
Todo en su justa medida, en su término medio. Ni cerrar las puertas, ni abrirlas de par en par. El que quiera venir, bienvenido, don dinerico en el bolsillo y su estancia programada.
El turisme és un gran invent, deien, però no pels vilatans, siguin de Venècia o de Lloret de Mar. Clar que Venècia és un cas extrem. Vaig llegir que s'havia d'agafar tanda per visitar la plaça de Sant Marcos. És morir d'èxit com Barcelona y sembla també que ara s'hi apunta Madrid. Salut.
ResponEliminaEls turistes sempre son 'els altres', aquí molta gent va a fer el turista simple de consum cultural a d'altres indrets i critica els excessos nostrats i si no hi ha turisme també ens queixem.
ResponEliminaJa, són els barcelonins nye nye, de Lloret, de Salou, de la Cerdanya... Per cert, has anat a veure les 7(9) de Calonge?
ResponEliminahttps://blocfpr.blogspot.com/2023/04/les-set-9-de-calonge.html
No em criden l'atenció aquestes iniciatives, veurem si duren.
EliminaÉs com el poble gal·lès de Hay on Wire. El que no sé es si ha tingut èxit a no.
EliminaLa industria turística, es esencial en la economía española, aporta un buen tanto por ciento al PIB, así que hay que cuidarla. Si no puedo ir en bici, por el carril del Paseo de Gracia, los fines de semana de Agosto(parece el Jueves Santo en Sevilla,las procesiones),me doy la vuelta y cojo otro, La Colau me ha dejado muchos e interesantes. Hay que sacrificarse, que el invierno es largo y si entra Sánchez, con los regalitos que hará(20 000 euros a los jóvenes),de alguna parte tienen que salir. Y el paro que está aumentando...Y más cosas. Nos hace falta el dinero, que la Deuda ya está por las nubes.
ResponEliminaSaludos.
He puesto agosto con mayúscula, bueno que pase como exaltación,jejeje.Igual La Colau,la Deuda....
EliminaAY, como añoraremos a la Colau, al menos los ciclistas. Ojo que la temporada de turistas con eso del cambio climático se alarga, de hecho - y tu lo sabes - en Barcelona ya hay turistas todo el año, como sucede en Madrid. Saludos.
EliminaTodos los países viven, en mayor o menos medida, del turismo. El problema viene cuando te entran siete barcos contenedores de turistas, a cinco mil por barco y dos mil quinientos empleados en ellos, más los flotantes, más cuatrocientos aviones (dejo cincuenta para autóctonos) en un día, con doscientas personas cada uno, más los autocares que vienen al recorrido...
ResponEliminaLloret o salou, por poner dos lugares turísticos, no es lo mismo que Palamós o Begur, y esa es la diferencia. Más calidad y más coste, y vendrán igual con menos algarabías, que es lo que se debería de buscar, la calidad.
Deien l'altre dia que el turisme postpandèmia gastava més diners, sobretot perquè n'hi havia molt de xinès i nord-americà, hi ha més turista cultural del que la gent es pensa. A banda, deien que els nous vaixells grans seran molt menys contaminants. Veure'm.
ResponEliminaPara eso está la Tecnología y las normativas. Un sistema propio de regeneración de agua, compactación de residuos solidos, por separado los de los WC de los de cocina, en los buques turísticos, ya se está haciendo. No ocupa tanto espacio. Así que reutilizara agua, el compost de cocina(verduras,frutas),para abono y el de los WC,en forma solida y reducida(la mayoría del excremento es liquido),almacenado o tratado químicamente. Cero contaminación.Todo tiene arreglo hoy día. Lo que no se puede hacer es dogmatizar a la gente con: calentamiento global, contaminación, sequia ....A cambio, soluciones, puestos de trabajo de calidad para solucionar problemas
ResponEliminaSaludos.
Eso parece que serán estos enormes barcos, mucho menos contaminantes, del mismo modo que ya existen aviones eléctricos (pequeños eso sí, no un Boeing 747). A grandes males grandes remedios.
ResponEliminaSaludos.