La manipulació de la veritat passa a través de la distorsió del llenguatge, com en l'obra d'Orwell, amb el nom de "neollengua", encara que ara es parli de postveritat. - Roger Scruton. Article recuperat de 12/4/2017, malauradament vigent. Hi he pensat en llegir l'escrit de Tot Barcelona sobre la neollengua i la postveritat.

"La neollengua intervé cada vegada que el propòsit principal de la llengua, que és descriure la realitat, és substituït pel propòsit oposat: l'afirmació del poder sobre ella. Aquí, l'acte lingüístic fonamental coincideix només superficialment amb la gramàtica assertiva. Les frases de la neollengua sonen com assercions en les quals l'única lògica subjacent és la de la fórmula màgica: mostren el triomf de les paraules sobre les coses, la futilitat de l'argumentació racional i el perill de resistir a l'encanteri. Com a conseqüència, la neollengua desenvolupa una sintaxi especial que, si bé està estretament connectada a la que s'utilitza normalment en les descripcions ordinàries, evita amb cura fregar la realitat o confrontar-se amb la lògica de l'argumentació racional. És el que Françoise Thom ha intentat il·lustrar en el seu estudi, 'La langue de bois' ("La llengua de fusta"). Thom ha posat en relleu algunes de les seves peculiaritats sintàctiques: l'ús de substantius en lloc de verbs directes; la presència de la forma passiva i de la construcció impersonal; l'ús de comparatius en lloc de predicats; l'omnipresència del mode imperatiu.
Durant molt de temps s'ha anomenat «llengua de fusta», per la seva pesadesa i la seva llisor o buit de contingut, a la vella i estereotipada llengua burocràtica, però després s'ha estès a tots els àmbits i, motiu de broma,  perquè és suficient mirar i llegir en el nostre entorn precioses formulacions com: "Trastorn del comportament pertorbador no especificat", "Violència de gènere", "danys col·laterals", el "cap de recursos humans", o "liquidació en diferit".... per comprovar que es tracta de fórmules difícilment sostenibles amb la mínima racionalitat; és gramàtica pedant i espantosa, però, en realitat és un llenguatge que tracta de fer-nos obrir la boca de la mateixa manera perquè pensem tots el mateix.
La llengua de fusta es pot definir com un conjunt de procediments que, mitjançant l'ús d'artificis, intenten dissimular el pensament de qui la utilitza per així influir millor i controlar el pensament dels altres. Convencional, prefabricat, desconnectat de la realitat, aquest discurs reconstrueix la realitat repetint incansablement les mateixes paraules i fórmules estereotipades, els mateixos llocs comuns, els mateixos termes abstractes. No hi ha en ell informació verificable ni argument susceptible de ser contradit, sinó assercions retòriques, falses evidències, omissions voluntàries, eufemismes continus, metàfores gastades, comparacions vagues i tautologies; es recorre contínuament a la veu passiva que amaga qualsevol responsabilitat individual -el famós «s'han comès errors» o mistakes were madeixa que s'ha convertit en frase feta en anglès- es tòfona amb neologismes i expressions aparentment sàvies que impressionin. La llengua de fusta compta amb recursos inesgotables per ocultar fent veure que mostra, per eludir fent l'efecte que afronta els problemes, per intoxicar amb falses veritats, per manipular l'altre afalagant la seva raó.

La llengua de fusta no vol dir absolutament res, però fa anys, ja que en el llenguatge polític, i fins i tot l'administratiu, el van utilitzant i, per contagi o en vista de la seva eficàcia, ha passat al llenguatge dels mitjans, la publicitat i fins i tot la conversa. I posem per cas la paraula «esdeveniment», que el senyor Antonio Machado posava en solfa dient que no s'ha de dir «els esdeveniments consuetudinaris que s'esdevenen a la rua», sinó «el que passa al carrer» que, a més, és el pròpiament literari. Però sobreabunden altres paraules o modismes de fusta que no signifiquen res, A Marx li molestava ia la paraula «progressista», que definia com «el ximple del calendari», perquè sabia molt bé qui eren els que podien esperar el progrés en ple primer industrialisme.

El que passa és que «amb el córrer dels anys -assenyala igualment François Thomson, la "llengua de fusta el que ha arribat a constituir finalment és una sèrie d'encanteris màgics convertits en una cadena d'axiomes necessaris", i "l'estrany de la llengua de fusta ve de què, a diferència de les altres llengües, no té més que una funció: servir de vehicle a la ideologia..." a robar-nos el propi pensament, a desinformar-nos...