Tot sels Bartleby que han estat, són i seran, podrien haver estat envaïts per la teoria del pànic, davant la responsabilitat que la seva obra, del tipus que sigui, en un moment determinat pogués o arribés a veure la llum. Ho analitza Vila Matas a Bartleby & cia.... "... Señor Rulfo, ¿por qué lleva tantos años sin escribir nada? Es que se me murió el tío Celerino, que era el que me contaba las historias. El llibre de Vila Matas parla dels que deixen d'escriure (Rulfo, Rimbaud, Salinger...) i indaga en els motius de cadascú per preferir no fer-ho. Tots coneixem els bartlebys, són aquests éssers en què habita una profunda negació del món. Prenen el seu nom de l'escrivent Bartleby, aquell oficinista d'un relat d'Herman Melville que, quan se li encarregava una feina o se li demanava que expliqués alguna cosa sobre la seva vida, sempre responia, indefectiblement dient: Preferiria no fer-ho".
Qualsevol obra, en la intimitat d'un mateix, ballestrejant a tort i a dret i trencant o no les nomes establertes, dona un punt d'impunitat que no genera el pànic. Aquest, pot començar en el mateix moment en que l'autor en mostrar la seva obra i per tant en sortir de la seva trinxera, es descobert per el públic. Aleshores, l'estat de consciència canvia, apareixen els sentits: responsabilitat, ridícul, i a sobre la necessitat de com a mínim en el cas de continuar, igualar o millorar el que ja s'ha fet, i la gran pregunta: si ja s'ha expressat el que es pensava, el que es volia dir, perquè dir res mes?, amb el perill de repetir-se. En aquest moment en que el pànic fa acte de presència i que suposo qualsevol artista conscient en un moment o altre experimenta, la reacció pot anar en dues direccions: Seguir treballant amb el risc de repetir-se constantment i entrar en l'engranatge comercial, sovint prou rendible, o refugiar-se en el no, Bartlebitzar-se, per pròpia coherència. No és una decisió fàcil de prendre i em temo que més que un mateix, qui l'adopta és el propi estat de consciència de cadascun. A nivell personal, confesso que no m'hauria agradat tenir-ho ja tot dit als dinou anys com Rimbaud, o com ens deia Cioràn que als vint sabia exactament el mateix que als seixanta, que aquests quaranta anys havien estat una simple i feixuga tasca de comprovació del que ja sabia. Sobre tot perquè en ambdós casos no és veritat i si un acte de vanitat. Hom només sap el que sap que no és molt, però malgrat les pròpies mancances encara no ha perdut la capacitat de sorprendre’s davant les coses. No ha estat doncs envaït pel pànic (encara) segurament per un cert estat d’inconsciència que sent honest, tal com està el paisatge, no crec sigui tampoc dolent del tot. Al cap i a la fi no soc pas l'únic inconscient. A més, aquest escrit ha servit per no parlar de política, encara que com deia Fuster, dir Bon dia, ja és una manera de fer política.
Cada día se aprende algo,es cuestión de fijarse en los detalles,de no seguir caminos fijos, cambiar de rutas(incluida las de pensamiento).Algunas se agotan,es verdad,pero tenemos la capacidad,de decir basta,me voy por otro camino,para seguir viendo,para seguir aprendiendo.
ResponEliminaSaludos.
Me he cargado dos radios de la rueda trasera,cada vez los carriles bicis,se parecen más a las carreteras de los sesenta,antes de que llegara mi primo Felipe y se liara con las autovías.
Saludos
En dos semanas he pinchado tres veces, en zona urbana, mientras que en la peri urbana no recuerdo haber pinchado nunca. También voy variando los recorridos, la verdad es que lo tengo bastante fácil. ¡Ay tu primo Felipe!, quien le ha visto y quien le vé. Ya ves, soy un poeta en bicicleta:
ResponEliminaEl camí és argilenc
i vorejat d’oliveres
fa pudor de femer
d’una masia propera,
borda un gos desmanegat
sense esma per cuitar-me
en passar pel seu costat.
Camí amunt tot verdeja
se’n va la olor dels fems
i m’arriba la de l’herba,
que seguen al camp de golf.
Cami amunt hi ha una drecera
a la dreta, carretera
a l'esquerra camp enllà
puja que pujaràs, sua que suaràs
fins l'hípica que m'espera.
M'aturo a veure els cavalls
mentre recupero bufera,
i un glop de coca-cola ben fresca
me'l bec de gust, que l'aigua
espatlla els camins.
Continuo camí amunt
i arribo a Matadepera,
allí està palplantat l'avi
amb armilla, gorra, pantaló,
i el pal preparat, llençant
amb elegància les pilotes
des del jardí i amb paciencia
ja no que pot anar al golf
ho fa des la residència.
La tornada és més distreta
cami avall no cal esforç,
s'embala tota soleta,
la cosa del pedalejar.
Us ho diu qui us ho ha explicat
passejant una estoneta,
el mestre en esbufegar
el poeta en bicicleta.
Saludos.