Espanya ha parit vuit lleis educatives des del 1980. Una cada cinc anys de mitjana. La pròxima, per complir amb l’estadística, s’hauria d’aprovar el 2025. No sabem si es complirà el calendari, però sí que sabem, perquè així ho ha promès, que tindrem la novena així que el PP torni a governar. Atenent la prolixitat legislativa, hauríem d’inferir que l’educació, sigui quin sigui l’accent ideològic dels nostres governants, ocupa i preocupa. Però tanta dedicació no ha donat els fruits esperats. Ho confirma el nou informe PISA: anem de mal borràs. I sent cert que a tot arreu se’n fan, de bolets, hauríem d’afegir que a Catalunya no s’hi fa res més.
La Generalitat, en una primera valoració que ahir va rectificar, ha atribuït la desfeta al pes excessiu dels alumnes immigrants a les mostres de l’informe. Descomptats aquests estudiants, els resultats continuen sent pèssims. Però que l’argumentari del secretari de Polítiques Educatives del Govern, Ignasi Garcia Plata, no sigui cert no l’invalida totalment. N’hi ha prou amb parlar amb el professorat, el gran absent en el debat permanent sobre l’escola, per assegurar-se que aquest problema no només existeix, sinó que s’agreuja any rere any. Integrar-se i integrar no és una tasca fàcil. Hi ha escoles a Catalunya que funcionen més com a centres de benestar social que com a centres educatius.
Entre les classes populars catalanes s’utilitzava quan l’analfabetisme, real o funcional, era moneda de curs comú, l’expressió ara en desús saber de lletra per referir-se a algú que sabia llegir, escriure i espavilar-se amb els números. En les famílies adinerades això es donava per fet. Però per a qui habitava en la precarietat saber de lletra significava l’accés a un passaport que possibilitava una vida millor. Els que ens van precedir sabien el que sabíem nosaltres sense l’ajuda de la intel·ligència artificial: que la millor inversió per matisar les diferències de bressol i per construir pas a pas una societat en què la igualtat d’oportunitats no fos només xerrameca buida passava per l’accés a una bona educació. Per saber de lletra.
Per això, que els alumnes catalans hagin perdut el coneixement equivalent a 24 mesos de lectura i 18 en matemàtiques i ciències des de l’anterior informe de fa tres anys és el més perjudicial i regressiu que podíem fer-los, especialment als menys afavorits socialment. Estem construint una Catalunya i una Espanya pitjor. Més classista i menys justa. Que això es faci des de la bona fe i en nom del progressisme i de l’igualitarisme, el sant i senya de la pedagocràcia de la modernitat, no és només paradoxal. A hores d’ara ja resulta gairebé insultant.
L’informe provocarà un plus de feina per a la comunitat educativa. El previsible ara és que s’activi, o almenys s’anunciï, un pla de xoc educatiu. Que apareguin veus exigint un nou pacte nacional per a l’educació. Que s’insisteixi en la necessitat d’augmentar la inversió i que es prometi que tard o d’hora arribaran els resultats. Tot això redundarà en més formació inútil per als docents i com sempre també més carrega burocràtica. Igualment, els lobbies pedagògics, lluny de rectificar, insistiran que els mals resultats es deuen a la falta d’ambició en la implantació de les idees que promocionen des de fa temps: més educació per competències!, més aprendre a aprendre i menys estudiar! Continuarem donant alegries a les empreses de hardware i software que tant ajuden a dissimular les mancances estructurals dels nostres centres educatius. Com veieu, tot això remet al mateix: si és nou –sigui la pedagogia, una pissarra electrònica o una manera d’avaluar–, no pot ser dolent. Eppur si muove .
Que Espanya i Catalunya hagin tret els pitjors resultats des que l’informe PISA va debutar l’any 2000 és una invitació urgent a la rectificació. Però la pedagocràcia, no ho dubteu, trobarà la manera de no baixar del burro. Serà en nom d’una gran revolució educativa que ja ha demostrat el seu fracàs. La revolució més reaccionària de totes. Josep Martí Blanch a la vanguardia.cat.
Lo he leído. Es abrumador que se diga de entrada que es por la proliferación masificada de jóvenes foráneos en las aulas.
ResponEliminaNo sé que pensar.
Salut
Quelcom d'això hi ha, ja t'he comentat que en Biel és l'únic del país de 25 a la seva classe. I cert és també que a les escoles d'aquí hi ha més mainada de fora que en altres contrades, però és que des que va començar això de l'informe Pisa, tant Espanya com Catalunya sempre són els últims de la classe, vol dir que el mal ve de lluny. Vuit lleis educatives des de 1980 i algines modificacions sobre la marxa, quelcom hi deuen tenir a veure.
ResponEliminaSalut
Entonces, si lo saben, y se sabe que viene del 80, las medidas deberían estar ya tomadas, crec. No me vale que la culpa siempre sea de otro.
EliminaOstras...es que esto se las trae...
Quan tu dius allò de: "Nos gobiernan los últimos de la clase", es per gestions tan nefastes de l'ensenyament com aquestes.
EliminaEs cierto, a mi tb me ha llamado la atención que desde la administración se le eche la culpa a los emigrantes, como que no hace años y años los hay en Cataluña… que coraje me da que siempre se busque un chivo expiatorio para todo. Durante mucho tiempo, mientras mis hijos estudiaban, pertenecí a todas las asociaciones de padres de sus diferentes colegios, me reuní con claustros, inspección y demás organigramas educativos y siempre resultaba paradójico ver que a medida que aparecía una reforma educativa, lejos de mejorar, todo ha ido a peor, fundamentalmente porque no la hacen docentes que estén a pie de obra con los alumnos, las hacen burócratas teóricos sin el más mínimo sentido común, porque yo, que soy de EGB, hasta octavo de primaria, lo que hoy es segundo de BUP no abrí un libro en casa y sacaba unas notas buenísimas solo con lo que me enseñaban en clase, aprendíamos casi sin enterarnos y como yo, la mayoría de mis compañeras, hoy los niños suspenden hasta en infantil y encima, con un estrés tremendo todo el día metidos los pobres en clases particulares y ni así aprueban… ¿ qué ocurre? En mi opinión la diversificación en mil tonterías desatendiendo lo básico y prioritario… leer, escribir, comprender lo leído, redactar y nociones básicas de matemáticas que deben asentarse para que sirvan de fundamento a los aprendizajes posteriores.. ahora entre proyectos, el día de la paz, el de la sardina, trabajos que casi siempre termina haciendo los padres y mil contenidos que igual que llegan se van…todos perdidos. En fin, es el sino de estos tiempos, desaprendiendo siempre : )
ResponEliminaAbrazo fuerte!
El resumen podría ser que el desconcierto de enseñantes y padres se ha contagiado a los alumnos. Demasiada politización de la enseñanza, demasiados cambios de dudoso criterio docente, y el problema no es nuevo, viene de lejos.
ResponEliminaUn abrazo.
El racisme subconscient també pesa, el problema no poden ser mai els alumnes, els polítics han de treballar amb el que hi ha i el millor possible, trobo horrible que s'hagi mencionat aquest tema com 'el problema', què volen, triar l'alumnat?
ResponEliminaSi és igual, el fracàs escolar ve de vell, i la culpa no és dels nanos, sinó d'ensenyants i pares i els canvis en el sistema educatiu.
ResponElimina
ResponEliminaPer més que hi ha i ha hagut gent religiosa que ha fet coses bones i
que les fa tot es fica al mateix sac, en aquest tema i en molts. Al
capdavall la ignorància i la propaganda pesen molt. Jo em considero
atea però segons quines afirmacions em fan angúnia, la veritat. Tan
sols mostren ignorància generalitzada i dèries personals. La
pederàstia, per exemple, és molt més present i nombrosa en el context
familiar però tothom et surt amb el tema religiós, que també, no ho
negaré pas. Les generalitzacions sempre son inquietants i ho
justifiquen tot. És com amb el tema de les conquestes militars, els
asteques no eren pas uns angelets, per exemple. Ni els romans pagans.
Els humans i les humanes som com som però per a tot es busquen
explicacions i justificacions. La culpa fue del cha-cha-cha, vaja.
La culpa no té amo, ningú la vol. El problema dels capellans pederastes es que es mes greu en el seu cas pel que són i pel que representen. Non es un problema de generalitzar sinó de i'ncriminar.
ResponElimina