Una suposada foto dels inicis d'Amazon sol aparèixer de tant en tant amb missatges inspiradors, però la història darrere seu és molt diferent. Si et trobes en un moment baix de moral, si creus que mai et podràs recuperar i que només et queda caure més baix, el sector tecnològic et pot servir d'inspiració per seguir endavant. No en va, hi ha incomptables històries d'empreses que van començar literalment del no-res i que avui són considerades les més grans del món.
Moltes d'aquestes històries comencen a un garatge, normalment de la casa dels pares del fundador. Parlen de com una persona tenia una idea genial però no els diners per fer-la realitat; i de com, malgrat tots aquests obstacles, va aconseguir fer mostrar la seva vàlua, conèixer les persones adequades, i fer que el seu producte esdevingués el més usat. Des de Microsoft fins a Apple, passant per Google, aquestes històries ens demostren que mai no s'han de rendir.
Amazon és una altra d'aquestes companyies que inspira joves startups a continuar treballant. El cas del seu fundador, Jeff Bezos, és especialment inspirador, en haver esdevingut l'home més ric de la història de la humanitat; i tot, partint del no-res, començant amb una simple pàgina web que venia llibres. És habitual trobar-se cada cert temps aquesta foto, en què es mostra com era l'oficina de Jeff Bezos el 1999, juntament amb un missatge inspirador. La foto és realment xocant, mostrant a Bezos treballant en allò que sembla un cuchitril, amb un ordinador senzill, algunes carpetes i algun toc personal, com un aneguet de goma. Però, sobretot, allò que més crida l'atenció és el “logotip” de l'empresa, creat escrivint el nom amb pintura en esprai en un cartell. Realment és la viva imatge d´una petita startup que va començar des de zero, que no tenia diners ni per aconseguir un logotip professional; i que malgrat això, va arribar a convertir-se en una de les més poderoses i influents. Llevat que no és així en absolut.

La famosa foto en realitat és una captura de pantalla del programa 60 Minutes de la televisió nord-americana, dedicat a una companyia que ja llavors era una de les més importants d'Internet, i especialment, de la “bombolla puntcom”. Quan es va gravar aquest programa, ja havien passat cinc anys des que Amazon fos fundada. Va ser el 1994 quan Bezos realment va començar amb Amazon, i aquests sí que van ser uns començaments difícils, relativament parlant. Amazon va néixer simplement perquè Bezos es picava a si mateix per no haver pujat a la bogeria d'Internet en el seu moment; així que va decidir entrar per un sector amb poca presència a la xarxa, les llibreries. Així, tot i que va arribar relativament tard al negoci d'Internet, ho va saber aprofitar amb un producte amb molta demanda i poca oferta.

Sembla una raó una mica freda i centrada només en els beneficis; però és que cal comprendre que Bezos no venia precisament d'un garatge, sinó que acabava de deixar el seu lloc com a vicepresident de D.E.Shaw&Co. una signatura d'inversions d'alt risc de Wall Street. Va ser la seva ambició la que el va portar a abandonar aquest lloc, agafar-ne la bonificació i fundar-hi una companyia d'Internet. La intuïció de Bezos va tenir recompensa, i va agafar per sorpresa totes les grans cadenes de llibreries. En pocs anys, Amazon va passar a convertir-se en un dels principals venedors de llibres dels EUA. El 1997 va arribar a borsa amb gran èxit. I per al 1999, de quan és la famosa foto, Jeff Bezos va aparèixer a la portada de Time com la “persona de l'any 1999”. Diguem que arribats a aquest punt no podem dir que el 1999 Amazon fos una companyia petita, ni que la seva seu fos “un garatge”.
Però aleshores, per què l'aspecte tan decrèpit d'aquesta fotografia? Doncs va ser una decisió personal de Bezos, que malgrat l'èxit va considerar que només calia gastar els diners en allò que realment importava. Comptar amb oficines modernes era un luxe que es podien estalviar per centrar-se al producte que oferien. Però encara que aquesta foto pugui haver perdut una mica d'inspiració per a tu, potser n'ha guanyat una altra. Perquè aquesta foto es va fer abans de l'explosió de la bombolla puntcom. La bogeria pels negocis basats en Internet va arribar a un punt on no es podia mantenir per si mateix, i Amazon era la bandera d'aquesta tendència. I, no obstant això, Amazon no només va sobreviure a la majoria de les empreses de llavors; sinó que irònicament va començar a donar beneficis just quan va esclatar la bombolla. En efecte, fins aleshores la companyia tenia un creixement molt lent comparat amb la resta de startups similars, i en aquest sentit, la famosa foto representa bé la seva situació; però potser aquesta filosofia de Jeff Bezos fos la que va separar Amazon de la resta, i la que li ha permès créixer fins on és. Amb informació de elespañol.com