Gilles Lipovetsky és un filòsof i sociòleg francès nascut a París el 1944. Les seves obres es dediquen a analitzar la societat postmoderna actual, com al seu llibre L'era del buit. Els temes que tracta són: la deserció dels valors tradicionals, l'hiperindividualisme, el narcisisme, el consumisme, l'hedonisme i l'apatia d'aquesta societat. Lipovetsky s'ha destacat com un dels intel·lectuals més rellevants del segle XXI i ha estat guardonat amb molts premis i distincions, com ara la Legió d'Honor.
- La felicitat és l'estat de l'ànima lliure del pes de les coses, d‟ambicions, de totes les pors que inspiren el futur i el més enllà.
- No m'agraden aquests intel·lectuals que critiquen sense parar el sistema capitalista, però després no poden viure sense els seus mobles de disseny, els cotxes de luxe i els smartphones.
- La infiltració de la moda al sistema econòmic ha alterat els nostres valors. És un model fonamentat en el desig i la seducció, el canvi permanent i el consum com a objectiu vital.
- Els partits extremistes venen fum. Si “Podem” convenç és només per la desesperació de la gent davant d'una situació insuportable.
- El postmodernisme no és més que un grau suplementari a l'escala de la personalització de l'individu dedicat al self-service narcisista i a combinacions calidoscòpiques indiferents. L'era del buit.
- La societat hipermoderna es presenta com una societat on el temps es viu de manera creixent com una preocupació fonamental, en què s'exerceix i es generalitza una pressió temporal en augment.
- S'ha definit la societat postindustrial com una societat de serveis, però la manera encara més directa és l'autoservei allò que polvoritza radicalment l'antiga pressió disciplinària i no mitjançant la força de la Revolució sinó per les onades radiants de la seducció.
- A la societat hipermoderna, allò antic i la nostàlgia són arguments de venda, instruments de màrqueting.
- No s'ha destruït la força del futur: el que passa és que aquest ja no és ideològico-polític, sinó que se sustenta en la dinàmica tècnica i científica. Els temps hipermoderns.
- La nostra societat no coneix prelació, codificacions definitives, centre, només estimulacions i opcions equivalents a cadena. D'això en prové la indiferència postmoderna, indiferència per excés, no per defecte, per hipersol·licitació, no per privació.
- L'autoconsciència ha substituït la consciència de classe, la consciència narcisista substitueix la consciència política.
- En dedicar-se a reduir al màxim el temps de treball mentre planteja el temps de treball com a font de riquesa, el capitalisme és un sistema que es basa en una contradicció temporal fonamental que exclou l'home de la seva feina.
- La civilització tecnicista necessita una ètica de futur: davant les amenaces de destrucció de la vida, cal reformular ni més ni menys que un nou imperatiu categòric: no comprometre les condicions per a la supervivència indefinida de la humanitat.
- Totes aquestes religions profanes, portadores d'esperances escatològiques, s'han extingit.
- El present adquireix una importància creixent per efecte del desenvolupament dels mercats financers, de les tècniques electròniques de la informació, dels costums individualistes i del lleure.
- El capitalisme té mala premsa des del segle XIX, quan se'l comença a acusar d'arruïnar els camperols, de corrompre la salut de milions d'obrers o de crear un paisatge urbanístic espantós.
- A totes les organitzacions, les expressions clau són flexibilitat, rendibilitat, just a temps, crono competència, demora zero: orientacions que donen testimoni d'una modernització exasperada que torna a tancar el temps en una lògica de la urgència.
- Ironia hipermoderna: en el present és la lleugeresa allò que nodreix l'esperit de pesadesa.
- Com menys previsible és el futur, més necessitat tenim de ser mòbils, mal·leables, reactius, propensos al canvi permanent, supermoderns, més moderns que els moderns de l'època heroica.
- El present adquireix una importància creixent per efecte del desenvolupament dels mercats financers, de les tècniques electròniques de la informació, dels costums individualistes i del lleure.
Me temo que Podemos dejó de convencer hace tiempo, si es que lo hizo alguna vez, creo que fue flor de un día, como quien dice; algunos nunca supimos qué preconizaba. Lo es el único caso.
ResponEliminaNo es, quise decir; disculpa.
EliminaCuando LIPOVETSKY escribió sobre Podemos aún podía parecer que llegarían a ser algo,. Aunque de hecho nunca llegaron, hasta diluirse en su cainismo suicida.
ResponEliminaCreo que tengo todos sus libros, menos uno que no se ha editado en este país.
ResponEliminaSalut
Salut, Miquel, compte amb la declaració de renda, si vas cotitzar a Espanya entre 1968 i 1986 tindràs una sorpresa.
EliminaQuizás estoy en un error, pero a toda esa lista de afirmaciones analíticas tan deprimentes, solo les veo una causa: Hace tiempo que la enseñanza y la educación son un desastre y poco a poco vamos pagando las consecuencias.
ResponEliminaNo te diré que no,pero también te diré que el que quiere aprender aprende. Lo que falta es motivación.
ResponEliminaSe refiere - creo- a que en la actualidad el pensamiento o el estado de conciencia de la ciudadanía es menos individualista que antes y el actual es más gregario. En cuanto al narcisismo político es obvio, priva el yo por encima del nosotros.
ResponEliminaUn abrazo!