CICLISTES DE PEGA

En un context d'augment de controls policials als carrils bici i on els accidents amb ciclistes implicats baixen encara que generen més ferits greus, els usuaris d'aquests vehicles de dues rodes de Barcelona i els accessos reclamen més flexibilitat. Aquesta és una de les conclusions principals del sisè baròmetre de la mobilitat ciclista, elaborat pel RACC i presentat aquest dijous. Concretament, el 57% dels usuaris d'aquest mètode de transport reclama que se'ls tracti amb la mateixa tolerància que els vianants. El 43% accepta el mateix nivell d‟exigència que tenen els conductors de cotxes i motocicletes. És la primera vegada que el club de mobilitat pregunta per aquesta qüestió al seu estudi sobre el món de les bicicletes.

"Els ciclistes circulen amb una mirada de vianant", va reflexionar el director de l'àrea de mobilitat del RACC, Cristian Bardají. Segons ell, el gran repte és la “convivència” entre els diferents mètodes de transport. La nova dada tindrà més valor quan es consolidi en propers baròmetres i se'n pugui estudiar el progrés. "Estarem atents a l'evolució d'aquesta pregunta", va afegir. Aquesta és la clau, els ciclistes circulen amb la mirada de vianant, i això és molt difícil de corregir.

Fa 70 anys que vaig amb bicicleta, regularment per la ciutat i sempre he respectat tots els senyals de trànsit, potser perquè anava en bicicleta (ja de gran) amb mentalitat de conductor d'automòbil, no de vianant. El problema és que el vianant és el més incívic de tots els semovents que campen a la ciutat, el més insolidari, el més imprudent, i dins del món del vianant, el pitjor de tots, és el jubilat. Els jubilats són autèntic kamikaze que se salten un semàfor de vianants en vermell i davant el soroll de les botzines dels cotxes encara alcen el bastó amenaçador, o passegen tranquil·lament pel carril bici, tot i tenir una amplia vorera al seu costat.

L'estudi del RACC, no contempla els dels patinets elèctrics, perquè m'imagino els considera un cas que encara que recent ja és un cas perdut, com el dels vianants, i és una llàstima, perquè l'invent del patinet que havia d'haver arribat molt abans a les nostres ciutats, és el més útil de tots els mitjans per desplaçar-se, útil i econòmic, suposo que és per això ha trigat tant de temps a imposar-se a la nostra quotidianitat. Però això el RACC no ho pot reconèixer ni ho reconeixerà, perquè sap que a la ciutat no sobren ni vianants, ni ciclistes, ni patinets, els que realment sobren a la ciutat, són els automòbils, que al contrari de vianants, bicis i patinets, són cars i contaminen.

Molts dels ciclistes actuals son ciclistes de pega, com els de la cançoneta: 

Una vegada un ciclista de pega
en una corba va caure al mig del fang, 
i en el rulé se li va fer, 
un gros forat que ell es tapava amb un paper.

La meva primera bicicleta era més o menys com aquesta, una BH de 1954 amb palafangs, llum al davant, un plat i un pinyó, després de dinar, l'agafava i me n'anava a Castellar, Matadepera i Sabadell. Pel camí a penes em creuava amb camions i menys encara amb automòbils. Recordar només, que en aquells temps plegàvem de l'escola a les 12 i no hi tornàvem fins a les tres de la tarda, vol dir que tenia temps de sobra.


Comparteix:  

Comentaris

  1. Jejejeje, bon dia, ciclista!
    Aquí vienen y lo primero que hacen es ir a almorzar, te lo aseguro, hay bares que ponen... desayuno de ciclista, tal como suena, pero el Prat para la bici es ideal

    ResponElimina
  2. Quan treballava a la Farinera, els dissabtes cada quinze dies anava a Moià i l'Estany, Ai de tornada m'aturava a esmorzar a "el Revolt·" a Sant Quirze de Safaja. Estava curull de ciclistes que s'afartaven d'esmorzar de cullera, i després, cigalons i Whisky a dojo. No vegis com baixaven d'esperitats cap avall.

    ResponElimina
  3. Ni coche,ni moto,ni caballo(lo puedo alquilar por horas), la bici,desde los doce años(Orbea).La foto ,parece tomada en la Villa Olímpica,lugar ideal para demostrar la convivencia entre el peatón y el ciclistas.Dos encuentros tuve con los guardias municipales,por el asunto de si somos o no vehículos. Todo por pisar un trozo de acera,entre carril y carril.Uno educado y otro de los tiempos franquistas que me llegó a pedir el DNI, llamó a su central,me devolvió el carnet y me dejó ir,hasta entonces me retenía, faltó nada para denunciarle,pero se gana su pan.
    Saludos

    ResponElimina
  4. La BH que tenía yo, la luz delantera la tenía al lado de la rueda, y funcionaba con el roce de la misma. Pesaba un montón, pero los adolescentes van sobrados de fuerza y esfuerzo.
    Saludos.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, la energía la daba una pequeña dínamo, que a su vez la tomaba de la rueda a la que se acoplada y la hacía girar.A mis alumnos les hacía montar una,con un imán fijo,una bobina de cobre y una bombilla de linterna,al girar la bobina sobre el imán, se enciende la luz.Luego venían las matemáticas, para calcular la energía eléctrica a partir de la energía mecánica. Saludos

      Elimina
    2. Sabes, aún voy al mismo taller donde mi padre me compró la primera bici, Ciclos Jove, ya soy el cliente más antiguo.

      Elimina
  5. Maria Bargués Puigcarbó27 de setembre, 2024

    Bona bicicleta avi, tot i que jo em segueixo quedant amb el cotxe, que és més còmode.

    ResponElimina
    Respostes
    1. No és gaire còmode per a mi pujar al Mini. Ja ho saps.

      Elimina
  6. ¿Eran tal altas aquellas bicicletas o es que me costaba llegar bien a ellas? O ambas cosas.

    Hoy abunda el esnobismo.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Eran altas, yo llegaba por los pelos. Las ruedas eran muy grandes, y pesaban mucho.

      Elimina

Publica un comentari a l'entrada