Fa temps que els analistes intenten dilucidar quant, com i de quina manera la intel·ligència artificial ens reemplaçarà a una part important dels éssers humans en els nostres llocs de treball, al marge de tot el que transformi aquesta tecnologia en les nostres tasques. Hi ha molts estudis que apunten aquesta nova revolució de la força laboral. Fins fa poc tot eren prediccions, però la realitat de la IA com a substituta de les persones comença a assolir-ho. Un dels exemples més impactants és el d'un col·legi privat de Londres, el David Game College, que ha posat en marxa un programa pilot per a grups de 20 alumnes en què totes les principals assignatures s'imparteixen mitjançant un sistema d'aprenentatge adaptatiu basat en IA.

Els alumnes que participen en aquest programa, entre 15 i 17 anys, paguen una matrícula que costa 27.000 lliures anuals (uns 32.000 euros). Amb el sistema de l'aprenentatge adaptatiu, un algorisme d'IA avalua de forma periòdica la comprensió del pla d'estudis per part de cada alumne i crea els itineraris particulars que considera que cada un necessita per adquirir els coneixements necessaris. Tot i que els alumnes podran comptar amb “tutors d'aprenentatge” quan ho requereixin, és obvi que es perden el factor humà en una fase clau de la vida.

El mateix Ministeri d'Educació del Regne Unit va sortir al pas d'aquest tipus d'educació el desembre de l'any passat per afirmar que “els professors són insubstituïbles, i la IA mai no podrà substituir el judici professional dels professors i la relació personal que mantenen amb els seus professors alumnes”. El govern, que fa nou mesos era d'un signe polític diferent de l'actual, aleshores proposava que “amb qualsevol eina d'IA, els professors estiguin sempre al comandament i hi hagi sempre un 'humà al bucle'”. Com a exemple, va assegurar llavors que no donaria suport a “l'ús de la IA per elaborar plans o orientacions personalitzats sense la participació humana experta”.

Altres llocs de treball que estan començant a patir una substitució als Estats Units és la dels taxistes i altres serveis de transport de viatgers. Els primers serveis que s'han posat en marxa amb companyies com Cruise han donat seriosos problemes, però en aquests moments Waymo, propietat de la matriu de Google, Alphabet, fa més de 100.000 trajectes setmanals a les ciutats de Los Angeles, San Francisco i Phoenix . Aquesta xifra és el doble dels que feia al mes de maig.

A l'horitzó hi ha el futur robotaxi de Tesla, que s'havia de presentar l'agost passat i ara té nova data per al proper 10 d'octubre. El plantejament de la companyia d'Elon Musk és que qualsevol persona pugui comprar un robotaxi que treballi per a ell portant-hi passatgers. Tot funcionaria mitjançant una app de Tesla, que no tindria en realitat una flotilla pròpia. El vehicle utilitzaria el sistema de conducció autònom de Tesla (FSD) i seria un cotxe dissenyat per a aquest propòsit, que s'higienitzaria de manera automàtica després de cada trajecte.

Les tasques en què una IA pot estar ocupant el lloc d'éssers humans continuen creixent. El periodisme precisament n'és una. Encara que les màquines no poden sortir a fer reportatges, sí que poden automatitzar algunes tasques. Recórrer a la intel·ligència artificial generativa per aconseguir una productivitat més gran comporta també alguns riscos ètics, com la inexactitud de les informacions que una IA es pot inventar o la protecció dels drets d'autor. A Hollywood tenen la mirada posada a les noves IAs de generació de vídeo, que avancen en realisme de forma sorprenent dia a dia, i al sector financer estan de moda els robots brokers d'IA, que treballen les 24 hores i analitzen milions de dades per prendre decisions. Tot això i molt ja està en marxa. I acabem de començar. - Francesc Bracero.