Amazon té previst llançar a l’octubre una versió renovada del seu assistent virtual Alexa, que anomena internament Remarkable. El nou Alexa comptarà amb els models de llenguatge Claude de l’empresa emergent californiana Anthropic, en detriment dels models d’Amazon que, segons fonts anònimes de l’empresa, no estarien donant els resultats desitjats. Amazon té la intenció de cobrar entre 5 i 10 dòlars al mes pel nou Remarkable, mentre que la versió actual d’Alexa continuarà sent gratuïta. Alexa va sortir al mercat el 2014 com una eina per facilitar les compres en línia i integrar el comerç electrònic a les llars, però malgrat els esforços d’Amazon, tot el que hi fan la majoria d’usuaris és posar música o preguntar quin temps farà. I no és que la gent no comprem a Amazon. S’estima que entre tots ens hi gastem prop de 1.500 milions de dòlars al dia. El problema és que és molt més fàcil comprar en línia, en què pots veure el producte, comparar-lo amb d’altres i veure les seves valoracions, que no pas a Alexa. La veu és l’interfície més natural per interactuar amb sistemes d’informació humans, però no la més eficient per interactuar amb sistemes d’informació artificials. Proveu de mantenir una conversa senzilla amb Alexa o Siri al mòbil i veureu com acabeu inevitablement a crits.
Però això podria canviar. Els últims models grans de llenguatge (LLM) d’OpenAI, Google, Meta i Anthropic –el Claude en qüestió– sorprenen per la gran capacitat d’interpretar la parla i per la naturalitat que mostren amb les seves respostes; amb pauses, canvis de to, interjeccions i altres recursos prosòdics que les fan indistingibles de les d’un humà. No vol dir que siguin intel·ligents, que comprenguin el que els diem i que raonin, però sí que el nivell és prou alt com perquè ens ho sembli. El 2017 el periodista de The New York Times Mark Weaver va fer un petit experiment amb Alexa i la seva filla Grace de 3 anys. El primer dia, la nena va anar descobrint que li podia demanar de tot: que li expliqués un conte, que li posés música i quin temps feia. L’endemà al matí va ser a qui primer va dir bon dia i d’alguna manera, malgrat no saber ni llegir ni matemàtiques, va descobrir que s’hi podien comprar coses: “Alexa, compra’m nabius”. Però el salt qualitatiu va ser quan la Grace va passar de preguntar coses a deixar que Alexa decidís per ella: de “quin temps farà avui?” a “què em poso avui?”. I de recomanar, l’algoritme d’Amazon en sap molt.
La killer app de Remarkable serà la conversa. Un xatbotque, ara sí, respon de manera coherent al que li diem, que percebem com a intel·ligent, que és omnipresent i que aprèn dels nostres gustos és més proper a la protagonista de Her que a la pàgina principal d’Amazon. I crec que és en aquesta esquerda emocional en què els enginyers, sociòlegs i psicòlegs d’Amazon abocaran els seus esforços perquè ens recomani tot el que ens hem de posar. - Josep Maria Ganyet, a la vanguardia.
Es a lo que vamos. Pronto la Remarkable nos dirá que hemos de ponernos y que debemos de dejar de lado porque la tendencia es tal o cual.
ResponEliminaAquest és l'objectiu, ensinistrar-nos.
ResponElimina