La historieta creada per Quino es va publicar per primera vegada el 29 de setembre del 1964, fa sis dècades. Va acabar el juny del 1973: “Si la seguia dibuixant, em pegaven quatre trets”, va dir el seu autor, que es va exiliar a Itàlia un any després que la Junta Militar prengués el poder. La història d'una tira còmica que es va traduir a desenes d'idiomes i una nena que es va convertir en una veu de la consciència social. La tira es va publicar per primera vegada a Primera Plana. Després va continuar al diari El Mundo i va finalitzar a la revista Siete Días. Qui diria, avui fa seixanta anys. Està igualita, el temps, que és despietat, no l'ha fregat. Conserva la seva boca àmplia, els cabells generosos als costats, cenyits per un monyo, el vestit curt i les sabatetes Guillermina. El millor és que encara conserva l'agudesa intel·lectual que la va convertir en la veu de la consciència social d'una època que pintava per a la pau i que va acabar en la violència.
Mafalda fa anys. Gràcies per tant, nena eterna. Va ser capaç de posar una bena al globus terraqüi per calmar les ferides, de deixar escrites frases de fa més de mig segle que semblen escrites ahir a la tarda: “Per on cal empènyer aquest país per tirar-lo endavant?”, capaç d'una lògica simple que desarmava el més pintat: quan la van criticar perquè admirava els Beatles sense saber ben bé què volien dir les seves cançons, Mafalda va contestar: “Fins ara ningú sap què vol dir guau i tothom vol els gossos”.
Capitanejà una banda de petits forjats intel·lectuals que d'alguna manera reflectien, en la seva més tendra infància, els motlles d'aquella societat: Felip, Manolito, Susanita, Miguelito, Guillermito, el seu germà petit, i Llibertat. Romàntics, somiadors, pragmàtics, il·lusos, xafarders i presumits, rebels, incendiaris, honestos i ambiciosos, Mafalda i els seus amics van retratar una època i van estendre les seves ales fins ben entrat el segle XXI: encara avui identifiquem el proïsme amb algun personatge de Mafalda. La reina d'aquestes comparacions és, per lluny, Susanita, aquella noia que estimava les classes altes, menyspreava la resta i tenia com a meta “casar-me i tenir molts fillets.
Tot va ser degut al talent que semblava inesgotable de Joaquín Salvador Lavado Tejón, conegut per sempre pel nom artístic que va triar per a si, Quino, i que dibuixava amb prolija lletra rodona, graciosa i elegant. Quino venia de Joaquim i del seu oncle Joaquim que li va ficar a la sang la passió pel dibuix. Va estudiar Belles Arts, però, amb disset anys, es va decidir per la historieta i per l'humor. Va arribar a Buenos Aires des de la seva Mendoza natal i el 1951, als dinou anys, va publicar la seva primera historieta a la revista Esto Es. Els seus personatges estaven calcats, amb rigor i precisió, del món real. Gairebé com una bestreta del que seria Mafalda i la seva banda, els personatges de Quino eren éssers humanistes, innocents, resignats, reflexius, patidors, una mica extravagants, audaços, insòlits. Quino mateix calçava les botes dels seus personatges: va ser tota la seva vida un lluitador contra l'autoritarisme, l'abús, la corrupció, la vulgaritat, la violència. Aquest món que barrejava somni i realitat perviu al Quino no mafaldià, i qui vulgui pot trobar-los als seus llibres: Gent al seu lloc, Món Quino, Potents, prepotents i impotents, Que dolenta és la gent, Jo no vaig ser, Humà es neix, entre molts altres.
I allà hi ha Mafalda ara, als seus seixanta anys, no tocada pel temps, que és despietat. Escolta en un noticiari de ràdio: “El govern fixarà preus màxims per als articles de primera necessitat”. I la nena es pregunta: “I a quant és el seny?”.
A veure, algú que doni una resposta a la nena.
Se conserva como siempre. El tiempo no pasa por ella. Y no me refiero al aspecto físico sino a su filosofía y su actitud de rebelde doméstica.
ResponEliminaEs lo que jode, que es rabiosamente actual, lo cual dice muy poco en nuestro favor como sociedad,
EliminaSiempre me pareció una repipi,una niña no dices esas cosas,juega con sus muñecas,ahora con sus dispositivos electrónicos.
ResponEliminaSaludos
Pues hay niñas como ella, antes y ahora. Aunque en su caso se trata de un simbolismo muy bien resuelto por Quino.
EliminaSaludos.
Mi hija con siete u ocho años, era una fan y ahora con 49 lo sigue siendo. A veces, me preguntaba lo que no entendía y otras, siguiendo la misma filosofía de Mafalda, le importaba un carajo lo que la viñeta significaba.
ResponEliminaLa Txell (54) i la Vanessa(52) també eren fans de Mafalda. Clar que gran part de la culpa, era meva, ho reconec.
EliminaTomando como ejemplo la viñeta,donde la mujer se mata de trabajar, mis hijas estaban acostumbradas a ver a mi mujer y a mi hacer esos trabajos,de limpiar,lavar...Los dos trabajábamos y traíamos el mismo sueldo.No les llamaría la atención la viñeta. Pero ahora igual con los nietos.
ResponEliminaSaludos.
Por supuesto mis yernos,hartos de fregar,lavadora,limpiar culitos y con alegría, estan
ResponEliminabien educados,mis hijas también traen sus sueldos.
Rara avis tus yernos son, no es la norma, y menos hace 60 años.
EliminaEn las parejas,donde trabajan los dos no hay más remedio,de toda la vida
ResponEliminaToda la vida es un concepto relativo, y estas viñetas se refieren a una sociedad que no es la nuestra, la Argentina,
EliminaCreo que es uno de los ninotes mejor traídos. Es simplemente genial.
ResponEliminaNo me dejo a Calvin y Hobbes, van en su misma linea.
https://www.astiberri.com/products/el-gran-calvin-y-hobbes-ilustrado
Ostres, aquest l'havia oblidat, gràcies per recuperar-lo.
EliminaSalut.
Ojo hoy con Austria. Ese no es el camino, aquí la cosa se pone jodida porque son una colla de insolidarios de tres pares
ResponEliminaVan avançant, Polonia, Hungria, Itália, i ara Austria, i a França, espera't a les pròximes eleccions, per això és tan important que aguanti Sánchez, i per això tenen tant d'interès a fer-lo fora com sigui.
Elimina