La llegendària cantant cubana Omara Portuondo, de 93 anys, ha hagut de ser treta aquesta nit de l'escenari als braços de dos membres de la seva orquestra durant un festival a Barcelona en trobar-se desorientada a l'inici de la seva actuació. L'artista, que obria amb el concert el festival Cruïlla Tardor 2024 al Palau de la Música, només va poder arrencar el principi de la seva cançó Llàgrimes negres abans de quedar-se callada per a estupefacció del públic. La vetllada ha acabat amb desenes de queixes formals presentades per part dels assistents al concert de Portuondo. La diva cubana, que tenia previst retre un homenatge al mític conjunt cubà Bona Vista Social Club, al tret d'inici del festival, en sortir a l'escenari s'ha mostrat visiblement desorientada.

L'Orquestra Failde, que acompanyaria Portuondo durant la nit, va anunciar el concert com “un viatge a la música d'ahir”, amb un repertori de clàssics cubans com 'Chan chan', 'Tiene sabor', 'Donde estabas tú' i 'El manisero'. Després de mitja dotzena de cançons a càrrec de la banda, Portuondo va pujar a l'escenari asseguda en una cadira, enmig d'aplaudiments del públic que victorejava la reina Omara.

L'expectativa s'ha transformat en incredulitat, quan la cantant només va aconseguir acompanyar l'orquestra amb una petita part del cor de la cançó Lágrimas Negras, i va quedar en silenci malgrat que l'orquestra seguia tocant. Després de diversos intents infructuosos per part dels músics perquè reprengués la seva interpretació, Portuondo només ha aconseguit cantar l'estrofa “amb tu me'n vaig la meva santa, encara que em costi morir”, i finalment ha estat retirada als braços per dos membres de l'orquestra, una altra vegada, enmig d'aplaudiments del públic.

Durant la seqüència del que se suposava seria l'últim concert de comiat de la cantant dels escenaris espanyols, s'han sentit crits d'explotadors, i deixeu-la descansar, davant la qual cosa, Ethiel Failde, director de l'orquestra, ha hagut d'intervenir, afirmant que els crits eren "una falta de respecte a una llegenda, quan ella mateixa en persona va ser la que va demanar cantar" i que "Omara sempre ha dit que vol morir-se a l'escenari".

Desenes d'espectadors que han decidit sortir abans que finalitzi el concert, finalment es van ajuntar a les portes del Palau de la Música per demanar la devolució del valor de les entrades, que en alguns casos arribaven als 75 euros. També han presentat desenes de formularis de reclamació als organitzadors de l'esdeveniment. “Moltes persones van comprar les entrades només per veure Omara Portuondo, encara que l'orquestra insistia molt que cantés, des del públic es va percebre el que havia passat una mica com un abús, se'l veia molt ansiosa, movent les cames i amb la mirada perduda” , afirmava Rosario Dorantes, una de les assistents.

Curiós que una de les cançons que més m'agrada d'Omara és, Por dignidad del doble CD Cuba le  canta a Serrat. Recordo que fa temps li vaig dedicar aquest poema que podeu llegir mentre escolteu la cançó...


Hay voces que afinan
y otras que desafinan
algunas que transmiten
y otras que te dejan
 indiferente. Pero Omara, 
mi viejita mami Omara
cantándole a Serrat,
con su batita de estar
la canción “por dignidad”
transmite tanto, que uno
sufre con ella sus problemas
dudas, vacilaciones,
temores y convicciones
y ve que más que una voz
que mastica las palabras
es un corazón que canta
desde el fondo de su alma
con la fuerza y honestidad
que no se enseña ni aquí,
ni allí, ni en ninguna parte
que sale de dentro de algo
intangible, personal, mágico
qué marca la diferencia
entre la artista auténtica
y una simple cantante

*

Cuba le canta a Serrat, a partir del minuto 6