Des de la setmana passada, un exèrcit d'usuaris de l'Índia està ficat a la majoria de les converses virals sobre la tragèdia de València a la xarxa social X. Què pinten indis fent-se passar per valencians i espanyols amb aparent coneixement de l'idioma i el país com si fossin nadius? Tot apunta que són bots, comptes automatitzats que publiquen missatges programats o que han copiat altres usuaris. Però, per què passa això?
Una pista important en tots aquests comptes indis és el fet que tinguin el tick (la marca de verificació) de color blau de X, que indica que són comptes de pagament i, per tant, susceptibles de ser recompensats a partir de rebre un important nombre d'usuaris que llegeixen els vostres comentaris. Aquest apunta a ser un dels motius pel qual han aterrat al debat públic sobre la DANA. Entrar en temes que tenen molta atenció pública i donar circulació a missatges que han tingut molt de seguiment podria tenir una recompensa. Poc importa que el bot (automàtic o guiat per humans) no sàpiga què està passant.
Una de les reaccions més surrealistes es va originar quan un usuari valencià autèntic va ironitzar amb els noms dels indis que apareixien de forma massiva i va posar “curiós nom han triat els jovenets, també us ho dic”. Com que aquest va ser un tuit molt reeixit, va passar el que era previsible: que aquests jovenets van replicar el missatge una vegada i una altra. Eren els usuaris indis parlant de forma irònica de si mateixos, com si no entenguessin res, cosa que probablement era la situació real.
El que ha passat aquests dies a X amb els bots indis que opinen sobre València s'ha centrat precisament en comentaris virals i polèmics. És molt sorprenent que algú amb un compte escrit en alfabet indi es declari valencià. Un dels més actius ha estat SSR (@kunwarsa_12), que es va unir a la xarxa social fa menys de dos anys, el gener del 2023, ia hores d'ara ja fa més de 23.000 tuits publicats. Una mica més de 30 al dia si no descansa.
Aquest usuari indi, que potser escriu en anglès sobre la victòria de Trump que d'una festa popular al seu país, va respondre a un tuit en què el ministre de Transports, Óscar Puente, explicava com es feia el recompte oficial de víctimes. “Bon dia. Sóc de València. Deixeu de mentir. Ahir al túnel d'Alfafar a Benetússer van aparèixer 40 cadàvers dels quals no se n'ha informat...”, va publicar l'usuari indi. És la manera com s'expandeixen les boles, amb aquest tipus d'informacions que aparenten procedir d'algú que suposadament prové d'una font de primera mà que mai no se cita més que amb pistes vagues.
Twitter ja tenia un problema de bots massius, que manipulaven la interacció humana, abans de dir-se X. Si algú pot comprar milers de bots, alguns amb intel·ligència artificial, pot provocar reaccions del públic d'una manera relativament senzilla.
Quan Elon Musk va comprar Twitter es va proposar posar fi als exèrcits de bots, que fan que es tracti d'una plataforma poc atractiva per als anunciants, perquè una part dels seus anunciants són simples algorismes. La subscripció per obtenir la verificació, i una presència més gran de cada tuit publicat era una de les solucions del multimilionari. L'efecte sembla haver estat el contrari i la xarxa social és cada cop més un lloc inhòspit.
En qualsevol cas, els bots indis incompleixen les pròpies regles de X, que a les seves normes per retribuir a comptes estableix: “no pots monetitzar continguts relacionats amb tragèdies, conflictes o violència massiva”. Entre els casos concrets inclou els desastres naturals. La pega és que la xarxa social no té un gran departament de moderadors humans. Elon Musk se'n va desfer quan va arribar. Ningú no pot al·legar que no se sabia què passaria. - lavanguardia.com
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada