Aquesta podria ser una bona notícia per als qui estan cansats, sobrepassats per la gran quantitat de tasques que han de dur a terme durant el dia: una part de la investigació en intel·ligència artificial se centra ara a poder crear rèpliques de nosaltres mateixos. Ja no es tracta de crear programes informàtics amb què parlar o que t'ajudin a acomplir tasques. Es tracta de crear programes informàtics que parlin i actuïn per i com nosaltres. Una de les investigacions més comentades de les darreres setmanes és la d'un grup d'investigadors de Stanford i Google Deep Mind (l'empresa líder en aplicacions disruptives de la IA). Els investigadors han fet entrevistes personals de tan sols dues hores a més de mil persones. Els van preguntar per experiències i records (de la seva infància, de la seva etapa al sistema educatiu, etcètera) i també per temes relacionats amb els seus valors, com les seves opinions sobre la immigració i la política. Pel que diuen, només amb aquesta informació, són capaços de crear models que parlin, responguin i actuïn com les persones de referència. Fins i tot aconsegueixen una coincidència del 85% en tests de personalitat, enquestes o proves de resolució de jocs de lògica, si fan passar les mateixes proves als humans i les seves rèpliques.
Si la viabilitat d'aquesta nova línia de treball de la IA es confirma, només caldrà unir el nostre bessó digital a la nostra rèplica de vídeo (el nostre deep fake) i us podrem encarregar totes les videoconferències poc crucials que ens omplen l'agenda. També ens serà útil per contestar missatges de correu, fer gestions en què cal decidir coses quotidianes i, en definitiva, delegar-los tasques en què el nostre criteri compte (d'aquí la seva utilitat, que siguin capaces de reproduir el nostre criteri a la presa de decisions), però que no mereixen la nostra atenció plena. Els podríem delegar, per exemple, tota la nostra presència a les xarxes socials. Que expliquin la nostra vida i els nostres èxits a X, Instagram, TikTok, Bluesky, YouTube i el que vingui. Que ens converteixin en grans personatges i, si és el cas, en influenciadors. De fet, ja s'està detectant un cert esgotament de la necessitat de dedicar temps a l'autopromoció a les xarxes. Un altre estudi ha detectat que, amb molta probabilitat, el 54% dels textos llargs que pengen a LinkedIn, el top de les xarxes professionals d'autobombo, ja els està escrivint la IA. No és el meu cas, que no soc gens activa a les xarxes, escriu Gemma Ribas a la Vanguardia. Però estic segur que per a moltes persones seria un descans poder automatitzar el jo digital i tenir més temps per dedicar-lo a viure la vida.
0 Comentaris