El mes d'abril passat, un jove repartidor de menjar a domicili circulava amb bicicleta per l'avinguda Ciudad de Barcelona, a Madrid. Una via amb lleuger pendent ascendent, de tres carrils. Era de matinada. Un taxi va colpejar amb força el treballador, que va morir pràcticament en l'acte. Des d'aleshores, una bicicleta ancorada a un senyal i flors que es van renovant recorden que un rider va morir en aquell lloc. No ha estat l'únic en els últims anys. De fet, el gremi compta amb una de les taxes de sinistralitat més grans en l'hostaleria, segons ha declarat la mútua Asepeyo a la vanguardia.

A les portes de restaurants, a les cues de les cafeteries o als locals de menjar ràpid, els riders formen ja part del paisatge de la gran ciutat. Alguns, els més afortunats, tenen moto. D'altres utilitzen bicicletes de pedaleig assistit. Els que no tenen per a un vehicle electrificat pedalen sense parar. És una feina que ha canviat la manera de consumir menjar i que ha universalitzat el repartiment a domicili. Amb horaris intempestius, molts d'ells migrants, encara que plogui o faci calor, la majoria joves, els repartidors són allà, jugant-se de vegades la vida per portar-nos la nostra hamburguesa o tacos mexicans.

Poc es valora la seva feina i, per això, quan una notícia irromp en el dia a dia del gremi, és celebrada. O demonitzada. Aquesta setmana, la multinacional Glovo ha anunciat que passarà a contractar, com assalariats, repartidors amb qui ha vingut operant en els últims anys i abandona així el model d'autònoms. La companyia va comunicar la decisió el dia abans que el seu fundador declarés davant el jutge en el marc d'un procés penal pel seu model de negoci.

Les xarxes socials van veure la polèmica de Glovo com tantes d'altres: mostrant la seva divisió. Les dues Espanyes, de nou. Broncano o Motos. Dreta o esquerra. L'habitual. Hi ha qui pensa que fa anys “que la companyia incompleix sistemàticament drets bàsics laborals” i que ara contracta els repartidors “perquè no li queda més remei”. També hi ha qui avui presumeix que al seu dia va decidir no fer les seves comandes per Glovo i apostar per un altre tipus d'aplicacions amb un altre tipus de condicions. I també hi ha qui va destacar que, “quan us diguin que la política no serveix per a res, recordeu els 60.000 falsos autònoms de Glovo que no tenien reconeguts els seus drets i que gràcies a la llei rider estaran protegits”.

En el costat contrari, es va fer viral un comentari d'un tuitaire que va afirmar que Globo és “del poc que teníem a nivell tech per sentir-nos orgullosos i s'ho han carregat”. La seva conclusió és que “uns quants de milers de riders perdran la seva feina”, que el cost l'assumirà el consumidor i que, per tant, “els restaurants rebran menys comandes i faran menys diners”. Arxiveu aquest raonament de cara a la imminent pujada del salari mínim interprofessional.

Hi ha qui també denuncia que es tracta d'una “persecució judicial” i que “hi ha delictes més greus que no es persegueixen amb la mateixa severitat”. La vicepresidenta segona, Yolanda Díaz, revelava el dilluns que més de 200 inspectors de feina han treballat en perseguir pràctiques com les de Glovo.

En els anys vinents hi haurà llocs de treball i formes de feina que ni ens podem imaginar en aquest moment. Del que es tracta és que aquell progrés no suposi una regressió en alguns drets. En les revolucions, la perjudicada no pot ser la base, sinó que l'avenç ha d'arribar també als de baix. Fins i tot al que es juga la vida amb la nostra hamburguesa en una motxilla.