El mes d'abril passat, un jove repartidor de menjar a domicili circulava amb bicicleta per l'avinguda Ciudad de Barcelona, a Madrid. Una via amb lleuger pendent ascendent, de tres carrils. Era de matinada. Un taxi va colpejar amb força el treballador, que va morir pràcticament en l'acte. Des d'aleshores, una bicicleta ancorada a un senyal i flors que es van renovant recorden que un rider va morir en aquell lloc. No ha estat l'únic en els últims anys. De fet, el gremi compta amb una de les taxes de sinistralitat més grans en l'hostaleria, segons ha declarat la mútua Asepeyo a la vanguardia.
A les portes de restaurants, a les cues de les cafeteries o als locals de menjar ràpid, els riders formen ja part del paisatge de la gran ciutat. Alguns, els més afortunats, tenen moto. D'altres utilitzen bicicletes de pedaleig assistit. Els que no tenen per a un vehicle electrificat pedalen sense parar. És una feina que ha canviat la manera de consumir menjar i que ha universalitzat el repartiment a domicili. Amb horaris intempestius, molts d'ells migrants, encara que plogui o faci calor, la majoria joves, els repartidors són allà, jugant-se de vegades la vida per portar-nos la nostra hamburguesa o tacos mexicans.
Poc es valora la seva feina i, per això, quan una notícia irromp en el dia a dia del gremi, és celebrada. O demonitzada. Aquesta setmana, la multinacional Glovo ha anunciat que passarà a contractar, com assalariats, repartidors amb qui ha vingut operant en els últims anys i abandona així el model d'autònoms. La companyia va comunicar la decisió el dia abans que el seu fundador declarés davant el jutge en el marc d'un procés penal pel seu model de negoci.
Les xarxes socials van veure la polèmica de Glovo com tantes d'altres: mostrant la seva divisió. Les dues Espanyes, de nou. Broncano o Motos. Dreta o esquerra. L'habitual. Hi ha qui pensa que fa anys “que la companyia incompleix sistemàticament drets bàsics laborals” i que ara contracta els repartidors “perquè no li queda més remei”. També hi ha qui avui presumeix que al seu dia va decidir no fer les seves comandes per Glovo i apostar per un altre tipus d'aplicacions amb un altre tipus de condicions. I també hi ha qui va destacar que, “quan us diguin que la política no serveix per a res, recordeu els 60.000 falsos autònoms de Glovo que no tenien reconeguts els seus drets i que gràcies a la llei rider estaran protegits”.
En el costat contrari, es va fer viral un comentari d'un tuitaire que va afirmar que Globo és “del poc que teníem a nivell tech per sentir-nos orgullosos i s'ho han carregat”. La seva conclusió és que “uns quants de milers de riders perdran la seva feina”, que el cost l'assumirà el consumidor i que, per tant, “els restaurants rebran menys comandes i faran menys diners”. Arxiveu aquest raonament de cara a la imminent pujada del salari mínim interprofessional.
Hi ha qui també denuncia que es tracta d'una “persecució judicial” i que “hi ha delictes més greus que no es persegueixen amb la mateixa severitat”. La vicepresidenta segona, Yolanda Díaz, revelava el dilluns que més de 200 inspectors de feina han treballat en perseguir pràctiques com les de Glovo.
En els anys vinents hi haurà llocs de treball i formes de feina que ni ens podem imaginar en aquest moment. Del que es tracta és que aquell progrés no suposi una regressió en alguns drets. En les revolucions, la perjudicada no pot ser la base, sinó que l'avenç ha d'arribar també als de baix. Fins i tot al que es juga la vida amb la nostra hamburguesa en una motxilla.
10 Comentaris
Mira, y es para hacer un estudio.
ResponEliminaHasta esta semana estaba a favor de que los pusieran en nómina, pero antes de ayer, y por los sucesos del dueño y todo el proceso, salieron unos repartidores de estos hablando en el 24H.
Yo pongo lo que oí, no son frases más, ni pongo, ni quito.
Ganamos de 1.200 a 1.500 € quincenalmente (ojo, quincenalmente, eso fue lo que dijo), y si nos ponen en nómina no ganaremos tanto.
Así que yo deduzco varias cosas:
A) Que son autónomos autocotizantes, o sea, tienen que pagarse ellos el seguro como si tuvieran un comercio propio.
B) Que hay muchos que no se lo pagan, y así se llevan íntegro lo que ganan
C) Que los que se lo pagan quieren estar en el sistema, mientras los hay que prefieren el apartado B.
Así a grosso modo es lo que pude esbrinar. Luego mi perspectiva ha cambiado porque soy de la opinión de que todo el mundo debe estar asegurado, dentro del sistema sanitario y cotizante de las pensiones, por mucho motivos, por todos los motivos, por el futuro de ellos como pensionistas y por el presente, porque en caso de accidente o enfermedad bien que querrán las prestaciones de la seguridad social.
Salut
El millor és que estiguin assegurats i, per tant, cotitzin a la SS. Els que quedaran fora seran els que no tinguin papers.
EliminaMis compañeros de viaje en bici, actualmente son pakistaníes, la gran mayoría. El asunto, a mi manera de ver, es si la empresa es viable, cuando cambie su modelo de autónomos a trabajadores asegurados. Los costos no son iguales, la filofia diferente, se basaba en trabajos esporádicos de complemento, ideal para estudiantes. Ya veremos
ResponEliminaSaludos
Debe de ser viable, lo que supongo es que los riders ganaran menos y solo podrán acceder al puesto los que tengan papeles.
EliminaCementos Molins, vuelve a casa por Navidad, habrá lote con jamón ibérico para los trabajadoes
ResponEliminaHo he llegit, no com el Sabadell que encara es a Alacant. Pero por poco tiempo, se lo va a zampar el BBVA
Eliminajejeje...los zumbidos del alargo del aeropuerto y sus miles de m3 de cemento ya se huelen...
EliminaAhhhh..¿pero como optaremos a las cláusulas de licitación si somos los Molins, una de aquellas cuatrocientas familias con palco en el Liceo, que citaba el tal Millet y no tenemos nuestro ADN afincado en la Ciutat Comtal?...Dons tornant..i si tornem llavors podrem licitar...y entraremos i tant que entrarem, perque ara tot ha cambiat i mai podrem ser hi , ho ha dit el exhonorable, una república made in CiU i comandada per el Gran Timonel Artur, perque ja no sóm.
...Tornarem.
Que bonic Miquel, m'estàs dient que Ciments Molins tornem per romanticisme, per l'enyor de l'emigrant. M'he emocionat una mica i tot.
EliminaEs un asunto que parece simple , pero como suele suceder con casi todo lo q lo parece ( y en parte comenta MIGUEL ) tiene mucho mar de fondo . Sobre el papel parece pues y dura exploración empresarial y en parte es así, pero a la vez facilita la posibilidad de trabajo y de obtener unos ingresos a muchas personas q de otra forma, vía contrato no podrán y también hay detrás mucha guerra comercial de sus competidores.. Por diferentes motivos pero semejante.a la guerra Uber/ Cabify y los taxis ... Afortunadamente aquí no tenemos esos servicios, sólo los Telepizza y van en moto ,teniendo en cuenta la de carreteras q hay sin arcén , estos pobres caerían como moscas ..aquí solo se juegan la vida entrenando ;) Un abrazo FRANCESC!
ResponEliminaLos hay que van con carritos, supongo les deben llevar con furgonetas. El problema es que hasta ahora se podía trabajar en Glovo sin tener papeles, y ahora eso ya no será posible.
ResponEliminaEn el fondo es culpa de esta sociedad tan acomodada. Nosotros nunca hemos pedido una pizza, en el horno la tienes en 15 minutos, y eso aplícalo a cualquier otro objeto de consumo. Recuerdo que durante la pandemia algunos restaurantes repartían comida a través de Glovo u otros. Yo lo encargaba y lo iba a buscar en la bici. Pero en Sabadell - por ejemplo - no va mucha gente en bicicleta por la calle y si en cambio fuera de la ciudad el fin de semana, lo que hay es mucho patinete. Sin casco y a lo loco...
¡Un Abrazo!