L'APOSTA DE PASCAL


L'existència de Déu ha estat abordada des de fa segles per teòlegs, filòsofs i intel·lectuals de tots els corrents de pensament. el sentit de la vida o lexistència de lànima. Aquests raonaments shan intentat sustentar sobre la idea que la creença. en un ésser superior no es tracta d'una qüestió de fe, sinó d'una experiència racional. Aquesta forma de teisme lògic va ser exalçada per Pascal quan va establir la polèmica “aposta”, que semblava convertir un debat tan espinós com és l'existència de Déu en una mera qüestió de pragmatisme.
Per començar a entendre en què consisteix “l'aposta de Pascal”, el filòsof francès planteja quatre escenaris
  • Creus en Déu. Si existeix, aleshores aniràs al cel.
  • Creus en Déu. Si no existeix, no obtindràs cap premi.
  • No creus en Déu. Si no existeix, tampoc no obtindràs cap premi.
  • No creus en Déu. Si existeix, no aniràs al cel.
  • El gràfic següent il·lustra el controvertit argument de Pascal.
Si es redueix el debat sobre l'existència de Déu a una simple qüestió d'interès, és raonable creure que Déu existeixi. No es perd res i la recompensa és molt suculenta. cel etern. Des d'aquesta perspectiva, el més intel·ligent és creure en l'existència de Déu, encara que ens puguin titllar d'interessats. El mateix Pascal ho explica a la seva obra “Pensaments III” (1670): “Vostè té dues coses a perdre: la veritat i el bé, i dues coses a comprometre: La seva raó no resulta més perjudicada en triar l'una o l'altra, ja que cal triar. Aquesta és una qüestió buida. Però la seva benaurança? Sospesarem el guany i la pèrdua en triar creu sobre el fet que Déu existeix. Prenguem en consideració aquests dos casos: si guanya, ho guanya tot; si perd, no perd res. Aposti que existeix sense dubtar”
Com era d'esperar, a aquest raonament li van començar a sorgir molts detractors i les objeccions van córrer com la pólvora. una qüestió de pragmatisme. Encara que algú ens oferís una immensa suma de diners a canvi de creure que les vaques volen, seríem incapaços de creure-ho, per molt que ho intentéssim. Podríem afirmar que això creiem, però en realitat estaríem mentint. el genial filòsof francès – hauria de passar de manera gradual a través d'un procés d'autosugestió. ridícul, acudir a l'Església els diumenges, llegir la Bíblia, pregar, però a mesura que el temps fos transcorrent, el sentiment religiós començaria a calar en nosaltres. lloc al cel.
Un segle després, i amb Pascal impossibilitat per rebatre personalment les crítiques, va ser Denis Diderot qui va formular una nova objecció, aquesta vegada més espinosa. Com saber a quin Déu cal apostar? És a dir, quin és el Déu veritable? No fos cas que per decantar-nos, per exemple, pel Déu cristià deixéssim la fúria d'Al·là o perdéssim l'aposta si l'autèntica religió finalment resultés ser el budisme. Per aquells anys, Voltaire també va rebutjar la idea de “l'aposta de Déu” per “indecent i infantil” i va afegir: “l'interès que tinc a creure una cosa no prova que aquesta cosa existeixi”. Seria interessant saber què hauria pensat Pascal d'aquestes objeccions.
En qualsevol cas, a ningú no li agrada que l'estimin simplement per conveniència i segurament, Déu, si existís, agrairia que l'amor dels seus seguidors fos totalment sincer. En conclusió, convertir l'existència de Déu en una mera qüestió d'interès no sembla que sigui prou raó per convertir un ateu en una persona creient. O sí?

17 Comentaris

Més recent Anterior