La pregunta, diu, és com tenim avui el poema. “Com a historiador d'Alejandro, sé que va portar poetes amb ell a l'expedició. Van haver d'escriure sobre els seus èxits, però també actuaven. I solien representar obres i el que fos al campament. Per què Homer no va poder participar en una de les expedicions que les ciutats gregues a Àsia menor van organitzar juntes i imaginar el gran poema de guerra, cantat en una versió més curta després de la captura de la ciutat? És possible. I els homes van pensar que era meravellós. Quan van tornar li van donar l'oportunitat d'actuar en un festival i aquesta vegada el poema era força més llarg. I era tan meravellós que la següent vegada li van donar tot el festival i en va interpretar una versió llarga”.
“I després va pensar, no vull que això mori. I va veure que hi podia haver benefici. Com viurien els seus fills? I ho podria haver dictat uns fills que dominen el nou art de l'escriptura. Ja mort, si volies interpretar-ho, havies d'anar a la família i donar-los un regal. Vivien d'això. El memoritzaves i podies guanyar-te la vida interpretant-ho. Algú va afegir el llibre deu, es va fer popular i va entrar als textos principals que circulaven”. I afegeix que no creu que fos cec “per totes les observacions exactes contemporànies a En les darreres dècades hi ha hagut no poques reescriptures de les vides dels personatges de la Ilíada, donant per exemple veu a Helena de Troia. Lane Fox respon “amb força duresa a l'opinió que Homer va silenciar les dones, se'ls permet parlar i ho fan i de manera memorable, però no en són protagonistes principals. Si aquest poema fos sobre la caiguda de Troia, no tinc cap dubte que Homer hauria posat molt èmfasi en les captives. Però no és pas aquest poema. He viscut amb ell 64 anys i admiro l'energia de les persones que diuen que donaran veu a Briseida o alguna cosa així. Déu ens ajudi, quina mena de veu? No ha anat a una mena de Bryn Mawr College nord-americà només per a dones. Aquesta no és Briseida“.
”Si pensem -prossegueix- amb l'empatia de la indignada escriptora postfeminista del segle XX com li va anar a Briseida i escrivim un llibre sobre com va ser de terrible que Patrocle, amable, li hagués insinuat que Aquil·les s'hi casaria, és una ficció sobre una altra cosa. Hi ha un mercat i la gent li agrada llegir això. Però no critiquin Homer. És capaç de superar-los tots”.
Perquè, conclou, encara estem en conversa amb la Ilíada: “Si fos un dels pobres soldats que avui estan a Ucraïna acomiadant-se de la seva família, sabent al seu cor que mai tornaran però que han d'anar a lluitar contra aquests maleïts russos, no pensaria que el cant VI de la Ilíada és un món diferent d'homes estranys que pateixen masculinitat tòxica”. - Però va existir de debò Homer? - Just Barranco - lavanguaedia.com
En resum, com deia Saramago: l'Univers no sabria mai que Homer va escriure la Ilíada i un altre Homer, més important encara que l'altre, el Simpson, treballava en una Central a Springfield.
En el bachillerato de hace 60 años ya nos decía el profe de Literatura que no existió. No se sí ahora dicen lo contrario.
ResponEliminaAl final, he decidido libremente salir en bici, se nota el frio
Saludos
No lo entiendo, esta mañana a las diez estábamos a 2º, he salido a estirar las piernas a la pata llana, pero no tenía ninguna sensación de frío, claro que a penas había humedad y es lo es importante.
EliminaEn cuanto a Homero, lo que dicen en el artículo, es que si existió, pero que no sabía leer ni escribir, que dicto los poemas o parte de ellos, lo que no se sabe es a quién.
Saludos.
Si, mi profe de Literatura de hace 60 años decía eso, que lo dictó. Cualquiera sabe
EliminaEsto solo lo sabe Jordi Hurtado.
ResponElimina