EL TERCER HOME


Banksy ha afegit un oficial nazi a un oli aliè i en diu «la banalitat del mal» . Quin món ens queda, per Déu!”. Així comença la majoria de les converses que tinc darrerament. “Heu vist els braços enlaire de Bannon i companyia al conclave trumpista de la CPAC?”. “I els crits de 'baralleu, lluiteu, lluiteu'?”. “Quina por fa, jo no sé on arribarem”. “Doncs això no és el pitjor”, em diu Rocío Martínez-Sempere. “Ni Bannon ni Musk, t'has de fixar en Peter Thiel, que és el més perillós de tots, l'ideòleg de debò. Has de llegir-te els seus llibres 'De zero a un' o 'El moment straussià' per entendre la seva proposta de nou feudalisme articulat a través del progrés vertical de la tecnologia perquè el futur exigeix ​​–en les seves paraules– idees noves i estranyes, ja que la llibertat i la democràcia són incompatibles. Llegeix-los, aquí hi ha les claus de tot”. Peter Thiel seria el tercer home dins del grup de la banalitat del mal.

Thiel és una figura controvertida a nivell polític i tecnològic. Alguns crítics el consideren perillós per a la democràcia a causa de les seves declaracions i accions que qüestionen els sistemes democràtics tradicionals. Per exemple, en una entrevista, Thiel va esmentar que alguns multimilionaris tecnològics creuen que la llibertat i la democràcia no són compatibles. A més, ha estat un defensor de figures polítiques polaritzants com Donald Trump, fet que ha generat preocupacions sobre la seva influència en la política i el seu suport a moviments que alguns consideren antidemocràtics

La banalitat del mal és un concepte que la filòsofa Hannah Arendt va introduir després d'assistir al judici d'Adolf Eichmann, un oficial nazi acusat de crims de guerra, i que va plasmar al seu llibre "Eichmann a Jerusalem". Arendt argumenta que Eichmann no era un monstre ni algú excepcionalment malvat, sinó un home comú que va actuar sense reflexionar sobre les conseqüències dels seus actes. La seva maldat no provenia d'un odi profund sinó de la seva incapacitat per pensar críticament i qüestionar les ordres que seguia. Aquest concepte suggereix que el mal pot sorgir de la submissió, la burocràcia i la manca d'empatia, més que no pas d'una intenció maliciosa. És una idea que va sacsejar moltes nocions tradicionals sobre la responsabilitat i la moralitat, ja que subratlla com el mal pot ser comès per persones aparentment corrents en contextos deshumanitzants.

Em fa la sensació que és impossible pensar ordenadament i assossegadament en aquests moments, però això no vol dir que ens hàgim de quedar quiets en el mentrestant. Europa sap quin és el seu programa de mínims i seria imperdonable que no el tirés endavant. Encara que també crec que, si seguim en aquest joc patri de vol gallinaci, tampoc ens hauria d'estranyar que la gent prefereixi menjar en excés abans que morir per inanició.

6 Comentaris

Més recent Anterior