ÚLTIMS ESCRITS

LA CAPELLA GITANA DE 'HELIOS GÓMEZ'


En una de les seves estades a la presó  Model, on va ser reclòs en diverses ocasions per les seves idees polítiques, el poeta, il·lustrador i cartellista republicà Helios Gómez (Sevilla, 1905-Barcelona, 1956) va transformar el primer pis de la quarta galeria, l'espai que van ocupar durant el franquisme els presos condemnats a mort, en un oratori. S'ho havia demanat el rector de la presó, Bienvenido Lahoz, i l'artista, gitano, va representar  la imatge de la Mare de Déu de la Mercè, patrona de la ciutat i dels presos. La va representar amb trets romanís, amb el nen en braços sostenint a la mà un molinet de vent i, als seus peus, cargolant-se, els condemnats assetjats per un filferro espinós. Al davant, sobre la porta els angelets negres, tocant la guitarra, cantant i ballant, en homenatge a la cançó de Machín que pel que sembla li va inspirar. 

La pintura mural, que en el seu moment només van poder veure els presos però que forma part de la memòria històrica i de L'imaginari artístic de la ciutat, va ser cobert en  1998 per una gruixuda capa de pintura blanca per decisió de la Conselleria de Justícia, la titular de la qual era Núria de Gispert, i el director de la presó, que van al·legar suposades raons higièniques. Molts la van considerar ja irrecuperable. Però l'Associació Cultura Helios Gómez, que promou Gabriel Gómez, fill del pintor, i diverses comunitats gitanes, no van deixar de batallar durant dècades fins i tot que aquest mateix any el  Departament de Cultura, d'acord amb l'Ajuntament de Barcelona i de la mà del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC), sota la direcció de Mireia Mestre, va iniciar l'actuació per recuperar-les i convertir-les en un espai visitable.

Els restauradors han tret a la llum la decoració del sostre, l'existència del qual es desconeixia  Mane Espinosa

Després dels estudis preliminars, que van confirmar l'existència de pintura mural a tota la cel·la, aquest matí s'ha pogut contemplar una part, conclosa ja la fase més delicada i tècnicament desafiadora, la del descobriment, per a la qual cosa han hagut de desposseir, mil·límetre a mil·límetre, i amb una tècnica gairebé quirúrgica,  en alguns casos fins a sis capes de pintura superposada. Les pintures es coneixien gràcies a les fotografies existents, però no hi havia constància de la decoració del sostre, una volta estrellada, que al mig té un circulo, com si fos una hòstia en la qual figura una creu i els símbols  eucarístics, el blat i el raïm. Les estrelles, segons els restauradors, estan fetes amb el paper de plata que embolicaven les xocolatines que els familiars portaven als presos.

“Es tracta d'un tresor patrimonial que alguns volien que quedés ocult per sempre”, denúncia Collboni 

Helios Gómez, a qui La Virreina va dedicar el 2020 l'exposició 'Dies d'ira'. Comunisme llibertari, gitanos, flamencs i realisme d'avantguarda, comissariada per Pedro G. Romero,  va ser diverses vegades presos pel seu activisme polític. Segons consta a la seva fitxa a l'Arxiu de Salamanca,  els franquistes ho consideraven “perillós i d'acció, propagador d'idees”. Tant l'alcalde Jaume Collboni  com la consellera de Cultura Sònia Hernández, van assenyalar que la data triada per a la visita d'obres d'aquest matí no és casual, ja que aquest 31 de juliol es commemora el dia de l'“antigitanisme”,  la Gran Batuda o Presó general de gitanos, va ser l'intent d'extermini dels gitanos que vivien a Espanya el 1749. El projecte, ideat i dirigit pel marquès de la Cala, ministre del rei Ferran VI, consistia a recloure separadament els homes i les dones gitanos perquè no poguessin reproduir-se i aconseguir així la seva extinció.

Per a Collboni, es tracta de un “tresor patrimonial que havia quedat ocult durant massa temps, i que especialment alguns volien que quedés ocult per a sempre”. En aquest sentit, l'alcalde ha afegit que justament “hem fet el contrari, fer visible la memòria silenciada”. Segons la seva opinió, la capella és un “gest radical d'esperança, de dignitat i d'afirmació davant la repressió”. Per la seva part, Gabriel Gómez, que mesos enrere va cedir al MNAC sis olis, vint-i-set dibuixos i un llibre que l'artista que el seu pare havia volgut conservar per a si, s'ha mostrat emocionat y  ha recordat que de nen podia visitar-lo en la Model únicament el dia de Mercè.  Només van poder viure junts un any. El resta del temps havia d'anar a la presó,  on va ingressar en el 1945; va ser alliberat un any més tard i al cap de poc va tornar a ingressar. Va sortir el 1954, dos anys abans de morir, amb 51 anys.

El descobriment de les parts baixes de les parets, en les quals no hi ha cap figura, però en les quals s'acumula un major nombre de capes sobre l'oli de Gómez,  finalitzarà en l'últim trimestre de l'any i després començaran les feines de restauració i conservació per a l'estabilització definitiva de les pintures. - Teresa Sesé

Si en voleu saber més, passeu-vos per Can Cartisano, allí us informaran més a fons sobre Helios Gómez i la seva vida i obra.

Comparteix:  

Comentaris

  1. No sé qué harán con la modelo,de triste recuerdo,pero esta gran obra,de amor a la Virgen de la Merce,la protectora de los encarcelados,de los esclavos cristianos en manos musulmanas,de los perseguidos gitanos,debe ser protegida.
    Mientras que la Virgen del Carmen,protectora de los marinos,de la gente del mar es paseada, cantada,poca gente sabe lo que significó la Merced,la importancia de la orden de los mercedarios.
    También existe el Santísimo Cristo de la Merce,en Córdoba hay una talla en su iglesia del Merce,que me gusta visitar.
    Perdona si me enrollo,pero me motiva el significado de la merced(perdón, gracia...)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Vuesa merced es muy libre de enrollarse, mientras no se enrolle con ninguna Merced

      Elimina
  2. Gracias.
    Aquí fotos de la exposición Dias de ira, de su período surrealista, que también lo tuvo.
    https://totbarcelona.blogspot.com/2020/12/dias-de-ira-helios-gomez-exposicion.html
    Salut¡

    ResponElimina
  3. Nunca entenderé que le pasó por la cabeza a nuestra ilustrísima Nuria Gispert para ordenar tapar las pinturas años atrás.

    O quizás si. Para una "meapilas" de misa de doce como ella, que el niño Jesús tuviese rasgos gitanos era inconcebible. Su modelo era ario, un niño rubito, pálido y con los ojos azules.

    Como si los galileos del siglo I hubiesen sido vikingos.

    La Gispert de quitó la careta y saco a pasear su supremacismo racial de ocho apellidos catalanes cuando declaró que Inés Arrimadas debía volverse a Andalucia.

    Una muestra de lo que realmente son los que nos han gobernado y nos gobiernan. Unos idiotas pomposos.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gitano y anarquista és més del que pot tolerar una indivídua com de Gispert. Encara que en el cas Arrimadas l'entenc, Doña Inés, destil·lava un odi visceral sobre Catalunya i els catalans, i de fet li va fer cas a de Gispert i s'en va anar a Andalusia, d'on se li ha perdut la pista. Arrimadas era una oportunista i una mala persona.

      Elimina
    2. L'autor ha eliminat aquest comentari.

      Elimina
    3. No te discutiré la catadura moral de Arrimadas, pero a la Gispert le salió la racista trabucaire que lleva dentro menospreciando a los andaluces con el viejo tópico de vagos y vividores.
      Mi abuelo, que se levantaba a las cinco de la mañana para abrir su parada de frutas en el mercado, y que por las tardes iba a cuidar sus olivos, se revuelve en la tumba cada vez que alguien suelta esta gilipollez vivir de paguitas y subsidios.

      Y para vividora la Gispert, la pensión que cobra del Parlament es astronomica.-

      Elimina

      Elimina
    4. No és l'única de Gispert que menysté als andalusos, Duran i Lleida i Jordi Pujol també són del mateix pal.

      Elimina
  4. La señora Nuria de Gispert es del Opus.El Opus no está para capillas a los gitanos, y en ese período esta señora tenía la bilis alterada.
    Descendiente directa de Dorotea de Chopitea y del fundador del Banco de Barcelona, en lineas generales es una de las fortunas legendarias de Cataluña.
    Aquí te dejo su linea genealógica. Su dinero procede del esclavismo.
    Dorotea de Chopitea : Rebesàvia de Núria de Gispert, fue reconocida por su activismo social y obras de caridad. Sin embargo, era hija de Pedro Nicolás de Chopitea , un noble vasco emigrado a Chile que, según documentos históricos, hizo fortuna en parte gracias al tráfico de esclavos en el país sudamericano. La información sobre este aspecto proviene de investigaciones historiográficas y del libro “Empresas y empresarios en la historia de Chile” del historiador Francisco Betancourt Castillo..

    Mariano Serra Soler : Por la parte paterna, el cuadravó (tatarabuelo) de Núria de Gispert, nacida en Sant Feliu de Guíxols, también emigrado a Chile y está identificado como implicado en el comercio esclavista. Documentos históricos detallan su participación como fiador de un barco interceptado con 360 personas capturadas en África. Este episodio está documentado en trabajos de los historiadores Martín Rodrigo, Xavier Sust y otros expertos en esclavitud y comercio colonial, que han estudiado a fondo la trayectoria de estas grandes familias catalanas..

    En resumen: La familia de Núria de Gispert, por varias ramas, acumuló parte de su fortuna a través del comercio esclavista en los siglos XVIII y XIX, aunque algunos descendientes, como Dorotea de Chopitea, dedicaron después su vida y recursos a las obras benéficas y sociales.. Este pasado, compartido por varias grandes familias catalanas, ha sido objeto de investigación histórica reciente y es un ejemplo destacado de la compleja herencia de las élites de la época.

    ResponElimina
    Respostes
    1. D'acord, ser esclavista en aquells temps era normal, la família Vidal Quadras també ho ersa, fins i tot Rimbaud ho va ser. No és aquest el problema de la senyora de Gispert, pero els avantpassats no és que l'ajudin gaire.

      Elimina
  5. Cuando se hizo esa hermosa pintura,los gitanos eran católicos. Actualmente la gran mayoría, son cristianos evangélicos, se conocen también por los "aleluyas".
    Arrimada,que es amiga de una sobrina,es culta,preparada,sacó mayoría de votos,pero no absoluta,eran otros tiempos donde el independentismo unido,gobernó, son las cosas de la política. Al final,los socialistas,que se ve o al menos lo veo,como única alternativa a los independentistas.

    ResponElimina
  6. Arrimadas se rajó, pudo optar a la presidencia de la Generalitat y decidió irse a vivir a Madrid, con ella se llevó su odio visceral y su mala praxis política. Si realmente es culta, lo disimuló muy bien.

    ResponElimina
  7. No fue eso, se opuso exageradamente Al independentismo, en ese momento muy caliente. No creo que ningún político cometa ese error otra vez, al contrario hay que atraerlos, como intenta Illa. La convivencia, el interés común, lo primero

    ResponElimina
  8. Mucha simpatía hacia el país no tenía la señora. Solo hay que recordar el origen de Ciudadanos y los miembros fundacionales, todos del primero al último sospechosos habituales de anti catalanidad. Tabarnia y todo eso.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada